Varför lindar ni?

S

search

Nu har jag läst en tråd om hur man ska linda och sett trådar om snygga benlindor och så vidare. Det som slår mig är skälet varför ni gör det. Gör ni det bara för att det är snyggt och att alla andra gör det, eller för att hästen har en tendens att trampa på sig eller vad?:confused: Vad är syftet?:) Så var snälla och förklara för mig.:bump:

Sv: Varför lindar ni?

för att skydda och värma benen och för att det är mjukare och mer bekvämt för hästen än skydd. att det är snygg är sekundärt.

använder bara skydd när jag inte orkar eller har tid att linda.. eller om det är väldigt vått/lerigt.

Tack för svaret. Man börjar ju undra ibland när man har läst lite vad andra skriver. Själv har jag också bara lindor om hästen behöver det (vid olika tillfällen), aldrig för att det är snyggt.:)

Det håller min ponnys ben fina från gallor då hon har lätt för att bli lite tjock i benen, de skyddar och värmer.
Sen så är det snyggare än benskydd :p

Lägger till stödjer senor och leder till svaren.

Min grabb har väl indor dels för att det är snyggt och dels för att skydda från slag...Vi har även strykkappor men han har en tendens att slänga med benen så de alltid snurrar runt.

Upptäckte ju även en ny fördel med indor den dagen hästen hopppade in i en ståltrådsstaket som snordes runt benen...då var det en jäkla tur han var lindad. ;)

Kort och gott för att unvika skador av alla de slag. Föregående svar har ju lite mera exakt talat om vilka olika skador det kan bli. Jag har hört hästägare säga att jag behöver inte linda (sätta på skydd) på min häst för han slår aldrig på sig. Jag skulle kunna säga detsamma men jag har sett för många exempel där en häst som aldrig slår på sig snubblar, fastnar, slår i något eller på annat sätt blir slagen/repad på benen för att chansa på att inget ska hända. Finns inget tråkigare (ok överdrift, det finns det säkert) än en häst som står på grund av en skada som hade kunnat unvikas om jag orkat göra det förebyggande arbetet.;)

mm precis, man vet aldrig vad som kan hända! även om hästen i normala fall inte slår sig så kan den snubbla, slå i något, bli skrämd och hoppa till osv.

Jag lindar ibland för att det är gulligt på min shettis:smirk: Han har massa hovskägg, vet att många inte tycker det är fint lindor och hovskägg men tycker det är jätte gulligt :p
Sen lindor jag när han åkter transport. Hittar inga bra transportskydd till hans små ben:crazy:

Jag varierar mitt dressyrarbete med strykkapport och lindor. Lindasr gör jag eg. bara då vi vill vara extra fin eller om det är tungt/hårt underlag för att ge extra stöd som inte mina damasker gör.

Om man alltid lindar och stöder upp senor o.s.v. finns det risk att senorna blir svagare vad jag har hört.
Därför lindar inte jag så jätte ofta, särskilt inte eftersom min häst är unghäst.

Jag har också fått höra ända sen barnsben att man inte ska linda i tid och otid. Ska jag bara skritta ut en sväng har jag inga lindor, men ska jag göra ett snabb jobb på banan så har jag, eller träna hårt överhuvudtaget. Jag kan inte ha benskydd och dylikt då det inte finns några som passar på shire.:D

Tja att bnen blir svagare av att vara lindade kan jag kanske tro på om det handlar om en häst som står lindad dygnet runt. Min kille indas inför träning dvs. Max en timma om dagen. I övrigt ränner han i hagen helt naken om benen. :crazy:

Jag lindar bara när vi skall vara snygga och om vi tex skall ha tömkörningslektion där det finns en förhöjd risk att benen slår i varann. Mest rider jag helt utan skydd. När jag hoppar har jag senskydd fram och så ibland i skogen då vi har riktigt kuperad natur med mkt pinnar och skräp.

Om de skall stödja senorna (minska sträckningen i dem) får du nog dra åt för kung och fosterland för att minska genomtrampet i kotleden.

På min förra häst gjorde jag det för att ge stöd eftersom han hade varit halt och var ganska gammal.

Om jag skulle göra det på min nuvarande (är för lat :angel: ) så skulle det bara vara för att det var snyggt.

Jag använder både lindor och senskydd när jag och min häst dressyrar. Oftast är det när vi tränar och alltså vill vara extra tjusiga som jag använder lindor. Så för mig är det bara för att det är snyggt som jag använder lindor, det går snabbare att sätta på ett par benskydd än att linda för mig.

Jag lindar när jag ska rida för tränare och ibland om jag orkar när jag ska rida på banan hemma också. När jag tränar för tränare (och när jag tömkör) så har jag även boots runt om för att han ibland kan få för sig att han inte vill som jag vill. :angel:

Att jag lindar beror dels på att jag inbillar mig att det ger stöd och för att jag märker att hästen går bättre och mer koncentrerat än utan. Det är som om han tycker att det är mer allvar när lindorna och bootsen kommer på. Eller så är det bara psykologiskt från min sida. :cool:

Att jag lindar beror dels på att jag inbillar mig att det ger stöd och för att jag märker att hästen går bättre och mer koncentrerat än utan.

:rofl: Ja stödet är inbillning men den psykologiska effekten är inte fy skam heller, och så är jag övertygad om att det kan vara också:idea:

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: sweep
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka