Varför låter marsvinet så?

R

rattalskare

Ett av mina svin (det dominanta) Har börjat knorra (så som det låter när en häst tuggar morot/havre) Är nu rädd för att det kan vara en av råttorna (som avlivats för bölder och mycoplasma) Har smittat ner henne med just myco. Hur troligt är detta egentligen? Eller är det helt enkelt ett av deras "naturliga" läten?

Kom på det nu när jag hörde henne låta sådär i morse. Hoppas att någon kan ge mig svar på detta det har pågått en längre tid. :crazy:

Sv: Varför låter marsvinet så?

Ett av mina låter också sådär. Jag tror det kan vara bla annat för att visa sin dominans. Så har jag förstått det av mitt marsvins läte såsom hon agerar med kroppsspråk osv.

Samma marsvin låter så också när man klappar henne lite "intensivt".

Okej tack så jättemycket för svaret:bow:

Nu slipper jag nog att oroa mig för henne.:banana:

marsvin kan ha alla möjliga knäppa ljud för sig. mina knarrar och kurrar och skriker och sjunger och piper och kuttrar och smattrar med tänderna och gnisslar osv osv. :p

Ja visst är de för härliga:love: :love: :D

åhh va ja saknar mina marsvin nu.. :( dom är ju sååå underbara :love:

ja, så himla charmiga små djur :love: så personliga, fredliga och sociala. :love:

Saknar ett av mina marsvin som dog för två år sedan :cry:
Hon var så himla underbar,älskade att få min uppmärksamhet !
Men hon dog tyvärr av en inre blöding :cry: :cry:

Båda mina svin låter så när de vill att jag plockar upp dem och sak gosa med dem.:)

Dominansbeteende, dessutom skulle jag gissa att hon brunstar, då blir de extra intensiva.De brunstar var 14e dag och på en del märks det inte nämnvärt, andra honor kan bli heltossiga. I brist på hane uppvaktar de då tjejkompisen, eller så blir det tvärtom at de blir stingsliga så kompisen åker på en hurving. Jag hade en hona som blev helt galen om hon inte fick en hane när hon brunstade! :crazy: Hon skrek och pep och knorrade, hackade tänder, bet i plasten på lådans kanter och tuvggade av pälsen på burkompisen (jag föder upp långhår) så nog kan marsvin knorra alltid!

MvH Countrystyle

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 960
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023