Varför lära sin ponny/häst stegra?

S

Speedii

Jag har så länge gått och funderat på en fråga, som jag inte riktigt finner något svar på. Ändå blir det fler och fler som lär sina ponnyer och hästar detta. Har ni någon bra förklaring på:

Varför lära sin ponny/häst stegra?

Sv: Varför lära sin ponny/häst stegra?

För att det verkar coolt/ser häftigt ut. Tyvärr. En nackdelen av trenden att trickträna, att barn lär sin ponny det och inte förstår att det kan bli konsekvenser.

Sv: Varför lära sin ponny/häst stegra?

Jag har lärt en av mina hästar att rsa sig på bakbenen på kommando.

Varför, jo hon kunde både stå och gå på 2ben och har en mycket bra balans då hon gör det så att dra i en tygel hjälpte inte, detta innan hon fick ett kommando för det.

Genom att jag lärde henne att resa sig så fick jag störe självförtroende i stegringarna och kunde påvärka henne på ett helt annan sätt än innan även om hon "bara" fick kommandot när jag var på marken och som bonus slutade hon att resa sig under ridning efter ett tag så länge man ibland gav henne det kommandot från marken.

Damen hade för då inga fysiska problem som gjorde att hon reste sig utan är en häst med en mycket lätt framdel och när hon är ivrig även utför andra skolor över marken.

Har 2 hästar till som inte har några tidenser till att lätta i framdelen och dom finns inte i min värd att lära dom att stegra.

Kram

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 186
Senast: MML
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross