Varför lägger hon upp sig för?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RIA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 958

RIA

Trådstartare
i somras så skulle mitt sto gå med ett sto samt en valack. hon behövde bara nosa på valacken så började hon brunsta. så pågick det i de 2 veckor dom gick ihop. men hon fick flytta ut ur hagen av en annan anledning sen.

nu så släppte vi ihop några hästar igår, min och 2 valacker. samma sak igen, hon behövde bara SE valacken så pissade hon som fan, sprang fram till honom och la upp sig...

sedan när den andra valacken kom in så gjorde hon så mot honom med men föredrog den andra så hon gick tillbaka till honom.

nu ska det in en till valack i hagen imorgon å gissningsvis kommer hon lägga upp sig igen :crazy:

det jag är rädd för är att hon kommer hålla på så här nu... sist hade det ju inte ens gått över på 2 veckor.

å hagfördelningen måste vara såhär. hon skulle egentligen gått med ett sto som har föl vid sidan men stoet accepterade henne inte. så det finns inte så mycket att göra.

antingen går hon med dom eller också så går hon själv i en liten hage på 10x15 meter som har lera upp till knäna på henne :cry:

har hon "för mycket" hormoner?

tanken är ju att betäcka henne i vår, antar att hon ställer upp på naturlig betäckning... :angel:

det ska tilläggas att valackerna INTE försöker göra något, dom fattar inte vad hon vill.

de är unghästar allihop, eller min samt 2 av valackerna blir 4 nu och en av dom blir 3.

är detta ett fall där munkpeppar är bra att använda? jag har bara hört talas om det, aldirg använt det...

funkar det inte i denna hagen kommer hon få stå själv igen, enbart för att stallet inte har tillräckligt med hagar för att kunna fördela hästarna bra...

Sv: Varför lägger hon upp sig för?

är det ingen som vet om munkpeppar kan vara en bra lösning på mitt problem om det skulle fortsätta?

jag vill så gärna att hon ska stå kvar i hagen, annars blir hon utan kompis :(

Det är en form av underkastelse hon gör gentemot valackerna.

tack för svaret, men forfarande-är detta någon som munkpeppar kan funka att använda för om hon inte slutar?

sist höll hon ändå 2 veckor samt några dagar då hon gick i en egen hage efter vi flyttat henne...

jag vill inte ha det som då, det är ju knappast meningen att hon ska springa runt å brunsta hela vintern nu. det kan knappast vara bra för henne :crazy:

Testa munkpeppar, känner två ston som svarat bra på det. Funkar det så funkar det. :)

hur mycket ska man ge och hur ofta? räknar man på vikten när man ger dom det?

ridsportbutiken i stan har börjat sälja det nu enligt en vän så får kila dit å ta mig en titt :)

Bra fråga du, jag har ingen aning. De ston jag kände fick en deciliter om dagen, en travare på kanske 400 kg (min gissning) och ett halvblod (gissar 550 kg).

Om ridsportbutiken säljer det så borde de väl veta hur mycket man ska ge, kan man tycka.

Hoppas det funkar på ditt sto, lycka till!

ja, lättast är att fråga dom. eller så får jag söka lite nätet. men har hört att det ska finnas olika sorter av munkpeppar? stämmer det? i så fall får jag först kolla upp vilken det är dom har i butiken...

Jag skickade efter munkpeppar från nåt företag som jag hittade på nätet, enligt papperet som var med i förpackningen så skulle man bara ge 15 ml, låter mycket om man jämför med 1 dl som nån annan skrev, men det kan ju som sagt vara olika på olika fabrikat.
På mitt sto funkade det så där tyckte jag...., men alltid värt ett försök!

jag ska ta å testa det om det inte gått över nu i veckan.

så här får hon inte hålla på hela vintern, inte bara för hennes skull-men hon stinker piss :crazy: å svansen är ju sååååå fräsh...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 773
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
572
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V