Varför köper du ekologiskt?

Sv: Varför köper du ekologiskt?

Men bo på vischan ... Det verkar så jobbigt när klackarna sjunker ner hela tiden :angel:

Eller hur, det är därför jag flyttar därifrån in till stan igen nu. Nu får det vara bra med frisk luft, jag menar, man vet ju inte ens om det är frisk luft ens. :D
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Om man bortser från hur djuren har det, så handlar det även om hur foderproduktion etc ser ut. Närproducerat foder till största del.
Och utan Kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel, det är inget vi behöver mer av i vår natur..

Jag pratar om krav, kanske ska lägga till det.

Jo, men det är ju just det-det är inte alltid det finns eko-utsäde så det räcker till eko-foder, då äter eko-djuren konventionell spannmål.
Dessutom så är det inte likställt att eko-djur har det bättre än konventionella. Svensk djurhållning har en hög lägstanivå, så sammantaget tycker jag att både eko och konventinella har det bra! DÄremot kan jag tycka att vissa eko-krav motverkar en god djurhållning och i andra fall motverkar en större produktion. I dag är deg svårt att gå runt på små besättningar.

/konventionell grisskötare
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

:eek: Fan jag vill egentligen inte få mina fördomar om ekonomer bekräftade.

Äsch. en sen natt efter en redig fest låg vi litteraturvetare och någon jurist och tittade in i brasan och diskuterade om ekonomistudenter var så dumma som vi trodde att de var. Vilket vi kom fram till.

Om slutsatsen höll när vi nyktrat till på morgonen minns jag tyvärr inte....:angel:
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag blir så trött ... :( Inte av att du skriver det, tvärtom, jag är tacksam, utan på att det är så det ÄR.

På ekomjölken +(2.75/l jämfört med konv) i mitt kylskåp finns en bild av en liten glad kossa som tackar mig eftersom "vi eko-kor får vara ute och röra på oss". Hon säger däremot INTE att det bara är rastning 2 ggr/v. Och visst, de två gångerna är bättre inget alls men jag blir ändå förbannad på att Arla vill ge mig en bild av kor som fridfullt idisslar i sina hagar.

Och det gäller ju så mycket! Inte minst sådana här trådar visar ju att det vi TROR om eko/krav osv så sällan håller. Jag blir frustrerad när konventionellt odlat till och med kan vara bättre än eko. Som igår, när jag stod med blomkålen på Ica och konstaterade att eko var dubbelt så dyr som vanlig. Varför ska jag betala dubbelt så mycket när jag inte vet om det är bättre för miljön, för planeten, för ekosystemet eller ens nån enskild liten blomkålsodlare nånstans?

Arrggh! :arghh:

Fast jag upplever att de flesta eko mjölkkor har det bättre än minsta tillåtna kraven.
Jag känner några bönder med eko mjölkkor och de har kossorna på lösdrift året om sen många år tillbaka.
De går i stora fina hagar, får bra foder osv. Jag vet inte hur kossorna skulle kunna ha det bättre?
Enligt de bönderna är det det vanligaste sättet att hålla eko mjölkkor och jag antar att de har koll på hur många av sina kollegor håller djuren.
Så just mejeriprodukter tror jag ändå är bäst för djuren att man köper eko.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag ser det som något egoistiskt att vi i rika västländer väljer att säga att man minsann ska producera livsmedel på ett sätt som gör att maten inte räcker till alla. För det är ju inte vi som blir utan.

Tja, snarare får väl alla (som äter kött) äta väldigt mycket mindre kött om maten ska räcka till alla, och vi dessutom ska komma åtminstone i närheten av att nå klimatmålen och andra miljömål.

När det gäller att faktiskt nå miljömålen, lutar jag tillsammans med en hel del forskning åt att de individuella inköpsvanorna i stort sett kvittar. Konsumentmakt är struntprat på den nivån. Vi kommer inte att nå miljömålen under deviser som "ingen kan göra allt, alla kan göra lite".

Det där att konsumentmakten är så viktigt, är mer ideologi än faktisk beskrivning av verkligeheten.

Däremot kan ju kritiska inköpsvanor, vegetarianer, människor som väljer bort bilen och så vidare bidra till att diskussionen överhuvudtaget hålls öppen, och det bidrar till att åtmistone någon visar på möjliga - om än otillräckliga - alternativ.

Sådana medborgarinititativ (folkrörelser, helt enkelt) är ju också en del av att skapa ett fungerande politikområde (vilket vi inte har när det gäller konsumtion-miljö och inte när det gäller flyg heller), åtminstone i demokratiska länder.

Själv köper jag ekologiskt, kravmärkt osv för att jag helt enkelt inte vill köpa saker som är oschyssta när det går att undvika. Men inte för att jag tror att det är lösningen på miljö- och klimatsituationen.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Så just mejeriprodukter tror jag ändå är bäst för djuren att man köper eko.

Just mejeriprodukter är jag mest tveksam till, på grund av att man avskiljer kalvarna efter några dygn istället för direkt. Ko och kalv hinner knyta an, sen separerar man dem. Hur kan det vara bättre än att de inte knyter an alls, som i konventionell mjölkproduktion?

Jag tror alltmer att i alla fall i Sverige, har köttkorna det bättre än mjölkkorna (om man nu inte ser själva slakten som väldigt allvarlig).
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Fast jag upplever att de flesta eko mjölkkor har det bättre än minsta tillåtna kraven.
Jag känner några bönder med eko mjölkkor och de har kossorna på lösdrift året om sen många år tillbaka.
De går i stora fina hagar, får bra foder osv. Jag vet inte hur kossorna skulle kunna ha det bättre?
Enligt de bönderna är det det vanligaste sättet att hålla eko mjölkkor och jag antar att de har koll på hur många av sina kollegor håller djuren.
Så just mejeriprodukter tror jag ändå är bäst för djuren att man köper eko.

De flesta konventionellt hållna mjölkkorna idag går i moderna lösdrifter, beteskrav finns i vår lagstiftning så alla kor måste gå ute tre månader sammanhängande.

Anledningen till att det tillkom ett krav om rastning minst två gånger i veckan from årskiftet är den att det finns många mindre, uppbundna ekologiska besättningar. Så det är ok med ekologikt uppbundet om de blir rastade minst 15 min 2 ggr/vecka.

Vad det gäller eko/konv odling så krävs det dubbelt så stor areal eko för att få samma mängd konv skörd, men den ekologiska odlingen tar bara upp hälften av näringsämnena. Därför är konventionell odling dubbelt effektiv i jämförelse.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Hur kan det vara bättre än att de inte knyter an alls, som i konventionell mjölkproduktion?
Men usch, det gör de ändå tyvärr. Det är inte som att kon kalvar och sedan inte märker något om kalven avlägsnas direkt. Även om hon aldrig ens hinner slicka på kalven så fattar hon och de ropar efter varandra. Jag har sett det och det är därför jag inte äter mejeriprodukter.

Vete tusan om det blir värre av att de får vara tillsammans ett par timmar.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Vad det gäller eko/konv odling så krävs det dubbelt så stor areal eko för att få samma mängd konv skörd, men den ekologiska odlingen tar bara upp hälften av näringsämnena. Därför är konventionell odling dubbelt effektiv i jämförelse.

Så kan man inte alls generalisera om man tittar utanför arealperspektivet. Man måste räkna in klimatpåverkan från produktion av konstgödsel (hög!), avpassning av kvävegiva, läckage tex bara för att titta på klimateffekter. Sen kommer jordpackning, övergödning, fosfatförbrukning och mångfaldsaspekter (som idag inte kvantifieras alls) och på det att olika grödor och olika jordar påverkas på olika sätt.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

I början på 90-talet när jag började köpa ekologisk mjölk var det av hänsyn till kor och kalvar. Sedan ett år tillbaka eller två har det vänt, jag vill ha i mig så lite gifter som möjligt och väljer därför ekologiskt. Men det är fortfarande ett starkt skäl med hänsyn till djur och natur.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Just mejeriprodukter är jag mest tveksam till, på grund av att man avskiljer kalvarna efter några dygn istället för direkt. Ko och kalv hinner knyta an, sen separerar man dem. Hur kan det vara bättre än att de inte knyter an alls, som i konventionell mjölkproduktion?

.

Enligt KRAV's regler ska kalven få dia minst 24 timmar och det är då råmjölken de vill att kalven ska få. Det var tidigare 4 dygns samvaro men det är ändrat sedan flera år till och med. Det var faktiskt krav-bönderna själva som såg att både ko och kalv mådde sämre av att vara tillsammans i fyra dygn innan avskiljning än om man avskiljde tidigare.

Man har också konstaterat att ko och kalv visst knyter an även om de avskiljs i samband med födsel. Det finns flera studier som visar det. Så tja.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Så kan man inte alls generalisera om man tittar utanför arealperspektivet. Man måste räkna in klimatpåverkan från produktion av konstgödsel (hög!), avpassning av kvävegiva, läckage tex bara för att titta på klimateffekter. Sen kommer jordpackning, övergödning, fosfatförbrukning och mångfaldsaspekter (som idag inte kvantifieras alls) och på det att olika grödor och olika jordar påverkas på olika sätt.

Klart att det är mer komplext, vad det gäller markpackning kan man iaf generellt säga att konv har bättre förutsättningar än eko eftersom ogräsharvningarna både drar diesel och ger fler överfarter per skifte. Personligen tror jag att vi tjänar på att mötas pä mitten, men att lägga om allt till eko som det bedrivs idag tror jag inte är möjligt. Ekologisk odling passar inte heller på alla jordar. Precis som du säger.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Men usch, det gör de ändå tyvärr. Det är inte som att kon kalvar och sedan inte märker något om kalven avlägsnas direkt. Även om hon aldrig ens hinner slicka på kalven så fattar hon och de ropar efter varandra. Jag har sett det och det är därför jag inte äter mejeriprodukter.

Vete tusan om det blir värre av att de får vara tillsammans ett par timmar.

En dek kravkontrollanter säger att det blir värre.

Min poäng är snarare att mjölk bekymrar mig mer än kött ur välfärdssynpunkt.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Dvs, det verkar vara tveksamt om man kan producera en massa mjölk på ett sätt som är schysst mot ko och kalv. Dvs i sin tur att hela den här idén om mjölk som billig stapelvara i hushållet är feltänkt.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Det är nog inga problem att producera stora mängder mjölk. Däremot är det ohållbart att alla dessa litrar ska produceras på en handfull gårdar, utan att tumma på djurhållningen.

Om det vore lättare att ha småskalig produktion så skulle både betesmark och mjölkproduktion vara säkrad.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Dvs, det verkar vara tveksamt om man kan producera en massa mjölk på ett sätt som är schysst mot ko och kalv. Dvs i sin tur att hela den här idén om mjölk som billig stapelvara i hushållet är feltänkt.

Håller med!

Skulle prioritera att sluta helt med mjölkprodukter än med kött om det bara var av anledningen djurskydd/välfärd.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Man får ut många liter per dygn av kon även om kalven går med henne. Traditionellt har jag för mig att man höll kalven i eget bås nattetid för att kunna mjölka större mängd på en gång. Fortfarande betydligt trevligare än total separation vid födseln :(

För hemmabruk räcker mjölken av en ko gott, även om kalven går med henne hela tiden. Räcker även till ost osv. En lågproducerande ko hos en bekant ger 15 liter om dagen, utöver det kalven äter...
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Om inte kalven gråter hela natten, då?

En hemmako, är ju inte särskilt aktuellt för de flesta av oss, och jag ser inte en sådan omställning som det skulle innebära som önskvärd.

Om hela samhället ska vara någorlunda hållbart, tror jag inte att vi kan ha så många kor som vi har nu, oavsett hur vi håller dem.

Men då blir ju också frågorna direkt av politisk karaktär, inte en fråga om hur mycket ekologiskt vi (inte) köper.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp