Varför köper du ekologiskt?

Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag väljer ekologiskt av övergripande miljö- och rättviseskäl. Funderar ytterst sällan på gifter för egen del. Jag är helt enkelt så indoktrinerad att jag får dåligt samvete av orättvist kaffe och inlåst gris (den senare smakar dessutom betydligt sämre). Många år av miljöutbildning har hjärntvättat mig.

När det gäller just gris och ägg är smakskillnaden så stor att valet är busenkelt. Tyvärr är det svårt att få tag på riktigt bra varianter i mataffären bara.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Så som ägg och kött köper jag ekologiskt eller helst närodlat för djurens skull. Den sista fläskfilén från Danmark är köpt och hönsen ska ha det så bra som möjligt.
När det kommer till grönsaker och frukt är jag inte alls lika duktig men försöker faktiskt att ändra på mitt sätt och tänka - dvs för hållbarheten och gifter.
Så prio 1: djurens välmående och prio 2: mitt välmående.
Men jag har fortfarande en lång bit kvar till att bli perfekt i denna fråga :o
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag tycker Gevalias inte är så gott :p Har dock inget annat ekologiskt att jämföra med.

kl
Jag köper ekologiskt för en mer hållbar värld för människor, djur och natur :) Dock ska sägas att jag verkligen behöver bli bättre på att köpa mer ekologiskt!
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Men det är inte äckligt. Det är bara, tycker jag, inte lika gott som många orättvisa kaffesorter.

Dina vänner och familj dricker väl också kaffe av varierad kvalitet under en normal vekca, tex halväckligt på jobbet ibland osv. Självklart är inte det där ekokaffet så äckligt att det är sämre än allt annat kaffe man får. Det är bara sämre än det man har valt ut för att det ska vara GOTT, tycker jag.

Att de är så ohyfsade att de klagar på kaffet hemma hos andra, kan jag bara beklaga.

Du kallar det rävgift,men det är inte äckligt? Jag skulle nog klassa rävgift som äckligt, men det kanske bara är jag.

Mina vänner/familj köper själva det kaffet, så väljer man att köpa det så skulle jag misstänka att dom gillar det.

Beklaga? Jag föredrar ju att dom är ärliga och eftersom jag själv inte dricker kaffe så uppskattar jag såklart om någon talar om för mig att det kaffet smakar skit.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

KL.
Jag köper det mesta ekologiskt, både för djurens skull och miljön. Att det är mindre gifter spelar också stor roll. Jag är mer noggrann med produkter som har med djur att göra, t.ex kött, mejeri än ex ris och pasta. Just för att ska jag äta djur ska de ha det bra.

Tycker det är väldigt intressant att iaf i mina kretsar så köper studenter mer eko än heltidsarbetande. Varför kan det vara så? Nu studerar jag iofs miljö så det spelar nog in, men när man tjänar bra mycket mer än en student kan väl inte ekonomin spela in?
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Folk är nog lite dumsnåla. Och tar man ex. mjölk som kostar runt 1 kr mer per liter om den är ekologisk, man får dricka bra mycket mjölk om det ska kännas i plånboken för en med normalinkomst
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

KL.
Jag köper det mesta ekologiskt, både för djurens skull och miljön. Att det är mindre gifter spelar också stor roll. Jag är mer noggrann med produkter som har med djur att göra, t.ex kött, mejeri än ex ris och pasta. Just för att ska jag äta djur ska de ha det bra.

Tycker det är väldigt intressant att iaf i mina kretsar så köper studenter mer eko än heltidsarbetande. Varför kan det vara så? Nu studerar jag iofs miljö så det spelar nog in, men när man tjänar bra mycket mer än en student kan väl inte ekonomin spela in?

Det handlar väl om prioriteringar, många bryr sig inte nämnvärt och tycker då att det är onödigt dyrt med eko/krav/svenskt.

En del prioriterar annat högt och har en liten matbudget så kanske det blir kännbart att köpa eko.
Även om det i mina öron är en dålig ursäkt.
Förrut räknade jag och sambon på vad prisskillnaden för oss skulle bli med eko/inte eko och det var faktiskt inte så många kronor det skillde i slutändan.
Men många är nog som min bror, han är höginkomsttagare och bör därmed utan problem ha råd med eko men han bryr sig föga om miljö osv och dessutom har han bara bestämt sig för att eko är orimligt dyrt och tittar inte ens åt det hållet.
Han anser sig även veta bäst så det är ingen idé att försöka få honom att fatta heller :(
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Tycker det är väldigt intressant att iaf i mina kretsar så köper studenter mer eko än heltidsarbetande. Varför kan det vara så? Nu studerar jag iofs miljö så det spelar nog in, men när man tjänar bra mycket mer än en student kan väl inte ekonomin spela in?

Matinköp handlar väldigt mycket om vana. Om ett märke eller en variant är inarbetad byter man inte i första taget, om man inte blir utsatt för någon yttre faktor. Studenter är ofta yngre människor som nyligen bytt vanor, och då är det mönstret inte så svårt att rubba, medan någon som handlat på samma sätt länge (kanske tom i samma butik) och oftare handlar efter jobbet, för trött för att stå i affären och fundera mm inte alls är benägen att byta.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Folk är nog lite dumsnåla. Och tar man ex. mjölk som kostar runt 1 kr mer per liter om den är ekologisk, man får dricka bra mycket mjölk om det ska kännas i plånboken för en med normalinkomst

Enligt den här prisjämförelsen i GP för 2 år sedan var prisskillnaden på lättmjölk 2.25. Eller 32 proc.

En matkasse med ekologiskt var 40 proc dyrare än billigaste konventionella alternativet. Det gör 34 000 kr om året för en barnfamilj och jag skulle inte avfärda det som dumsnålt.

Jag säger inte att någon ändå "borde" handla eko och jag vet att vi numera lägger mindre del av vår disponibla inkomst på mat osv. Men prisskillnaden är så stor att den självklart är en faktor för många.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Kl
En sak i det Ekologiska Kravmärkta sortimentet som jag reagerar starkt EMOT är den importerade honungen. Argentinsk honung som färdats över halva jordklotet väljs framför lokalproducerad honung. Det är krångligt att KRAVcertifiera sig idag och därför väljer de svenska biodlarna ofta bort det - dom producerar sås små mängder.
Men att gynna en lokal honungsproducent gör så mycket mer för närmiljön än att Argentinska bin utfodras med ekologiskt socker och att inte varroakvalster bekämpas. Växt och djurlivet (insekter o fåglar tex) frodas då det finns bin och vi får friskare bär och frukt så vi slipper importera.

Så ät svensk honung från en lokal odlare
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Du kommer att älska det här: Gevalia :love:

Ekologiskt Gevalia är BÄST :devil:

På den tiden när jag provade runt bland kaffe och dessutom jobbade på kafe och bryggde massor - då hade jag stor skillnad på sorterna.
Löfbergs ekologiska var vidrigt. Gevalias "vanliga" var bäst.

Jag har druckit ett antal olika fairtradesorter genom åren och alla har haft det gemensamt att de varit smått odrickbara.


Privat dricker jag bara pulverkaffe eftersom jag dricker så små mängder; inte ens varje vecka. Någon enstaka gång smaksatt presskaffe.

Men som sagt mest pulver - upptäckte för inte så länge sedan att Nescafes fairtrade pulverkaffe är otroligt gott.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag tror faktiskt att jag hört det förut, om Nescafes fairtrade.

När jag googlade fram den där prisjämförelsen på ekomat gjorde jag ett bifynd - en studie där människor tyckte att ekokaffet smakade bäst - om de visste att det var eko ;)
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag har druckit ett antal olika fairtradesorter genom åren och alla har haft det gemensamt att de varit smått odrickbara.

Det har ändå blivit bättre nu, sedan vanliga märken börjat ha fairtradekaffe, tycker jag. Jämfört med de små solidaritetsmärken som var de enda som hade sådant kaffe förut.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Aha, men på min affär är inte skillnaden på mjölk så stor i alla fall.


Jag säger inte att alla har möjlighet att helt köpa ekologiska varor. Det har inte jag heller, men man kan ju välja ut vissa varor som man prioriterar. Men t.ex. köpte jag tomatpuré där ekologiska kostade nån krona mer än vanlig. Om man nu inte äter tomatpuré i mängder tycker jag inte att de där två kronorna gör stor skillnad i en normal plånbok.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

kl

Jag köper eko för att det i främsta fall är ett ställningstagande där djuren och miljön är i fokus. Men eko är inte alltid en garanti för att varorna är framställda på bästa sätt för djuren, precis som eko-frukten kanske inte alltid är producerad på ett bra sätt för de som arbetat med frukten. Därför är dubbelcertifierat det jag helst väljer om jag har möjlighet, alltså både krav och fairtrade, men när det gäller kyckling tex så handlar jag av en hemma-uppfödare hellre än kravkycklingen från affären.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Här i Värmland dricker de flesta Löfbergs Lilas bryggkaffe -eko eller oekologiskt. Jag kan dricka det men inte med förtjusning och får ont i magen ibland av bryggkaffe. Jag tycker Gevalia och liknande är för starkt och beskt! Växte upp med det på bordet men drack te istället. Hade jag varit en generation äldre så hade jag haft krav på mig att "drick kaffe och va som folk" och i så fall hade jag säkert vant mig. Och att kaffet som dricks i Norge är rätt ok än om inte gott, men de flesta svenskar tycker det är blask... Jag dricker I Love Eco snabbkaffe. Milt, gott och inte farligt för magen. Enda felet är att det inte innehåller speciellt mycket koffein så jobbar jag första natten utan att ha vilat på dagen så kan det behövas en halv koffeintablett för att hålla mig ordentligt vaken mellan kl 02-05.
Så vad man gillar o inte beror nog mest på vad man vant sig vid och inte om det är eko eller ej.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Folk är nog lite dumsnåla. Och tar man ex. mjölk som kostar runt 1 kr mer per liter om den är ekologisk, man får dricka bra mycket mjölk om det ska kännas i plånboken för en med normalinkomst

Jag lever periodvis under existensminimum och lägger ändå gärna 2-4 kr mer per liter för den kravmärkta mjölken från oberoende småmejerier än att köpa butikernas egna märke/stormejeriernas produkter.

Likaså betalar jag gladeligen dubbelt av det begärda priset när jag köper hink direkt hos bonden.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Jag argumenterar alltså inte mot att man ska låta maten kosta mer genom att köpa eko. Men prisskillnaden på en kasse var alltså 40 procent, inte någon krona hit eller dit.
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Delvis kl

Jag tycker verkligen ekologiska varor sjunkit rejält i pris de senaste åren. I den affär jag handlar mest kostar en liter ekologisk mellanmjölk 20 öre mer än den vanliga. Sist jag köpte röda linser var en ekologisk variant billigast på hyllan. Likadant med kakao. Kött och ägg har jag ingen koll på då jag oftast får det från garanterat frigående och ekologiska djur :)
Att man inte har råd att köpa ekologiskt börjar inte vara en hållbar ursäkt längre, då får man nog istället erkänna att man inte bryr sig så mycket och prioriterar andra saker. Självklart kostar det en del om man ska äta svenskt ekologiskt kött varenda dag, men det finns ju annat att äta, och då menar jag inte importerat kött ;)
 
Sv: Varför köper du ekologiskt?

Kl

Bananer försöker jag numera alltid köpa ekologiskt av.
Dem smakar iallafall banan. Vanliga icke eko är endast stora, oftast smaklösa saker med banankonsistens :yuck:
Betalar hellre 20-25 kr/kg än 10-15 kr/kg när man får slänga dem billiga för ingen vill äta av dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp