Varför kollar man inte stoet?

Sv: Varför kollar man inte stoet?

bapro skrev:
Mitt sto är oxå röngad och friskförklarad för avel. Däremot höll hon inte för hoppning. Pga förmodligen överträning som ung. Man kan se bla på värmekamera att musklerna inte ser så roliga ut.
Vissa tyckte inte att jag skulle avla på henne pga att hon inte höll.
Men det finns inget ärftligt på röntgen & hästen har verligen förutsättningarna för sig i övrigt.
Jättefin i exteriören, otroligt trevlig modell med lätta fina gångarter & hoppar otroligt!!
Blir spännande att se bäbis till sommaren :) ... e. Akribori

Tycker att det är viktigt att röntga och försöka ta reda på om det finns nån ärftligt sjukdom som kan ligga bakom att hästen "inte höll".
(om det är därför den gått till avel)
Men som sagt om du måste rönga eller ej beror väl på varför hästen satts i avel... min åsikt...
MVH

Du säger precis det som jag inte fick fram! :banana:

Visst, prestationsavel. Men alla de föl som inte blir toppindivider då? När jag avlade var det för att få fram tävlingshästar, inte skogsmullar!

Det man kan göra som SERIÖS köpare är ju i så fall att kräva att moderstoet ska vara röntgat, det är så man kan påverka. De som då inte är intresserade av det kan du ju välja bort.

Tycker att det är viktigt att röntga och försöka ta reda på om det finns nån ärftligt sjukdom som kan ligga bakom att hästen "inte höll".
:bow: :bow: :bow:

Det är nog det där det brister. Ston som inte höll för träning/tävling :crazy: sätts in i avel utan några som helst betänkligheter från vissa stoägare :eek: .

Det behöver inte alltid vara fel att avla på t.ex ett triangelmärkt eller skadat sto men många sätter nog in vad skräp som helst i avel bara för avlandets skull. :devil:

Nu har jag ponny och inte halvblod. Ser ingen ekonomisk ljusglimt i att röntga mina ston. Hingstarna är inte röntgade och man får 4-6000 för de flesta fölen. sekt A

Räknar mig som seriös trots detta.
Det kanske är mer ett problem för halvbloden att ta tag i.

Elektron skrev:
Vänta nu - hur många stoägare begär papper eller dyl. på friröntgen osv på hingsten ifråga? Och hur många hingstägare är villiga att visa dessa?
När det gäller halvblod så är SAMTLIGA hingstar röntgade och friförklarade från osteochondros, det är nämligen ett krav för att de över huvud taget ska godkännas.
Denna röntgen krävs även inom visa andra raser.Likväl som att ardenner kräver röntgen av hovbrosken, eftersom hovbroskförbening är DEN rasens stora gissel.

Mitt halvblodssto röntgades redan som 1½-åring, då jag var helt övertygad oma tt hennes hasledsgallor dolde så söta lösa benbitar. Men så var icke fallet, så den inbokade operationen blev aldrig utförd... :D
Mitt fullblodssto har jag inte röntgat. Skäl? Tja, hon har inte minsta lilla antydan till gallor i sina leder och har använts som ridhäst i 10 år utan problem. Kanske röntgar jag henne i framtiden, om hon går tom nåt år (ser inget skäl att riskera fosterskador för att röntga för säkerhets skull), det återstår att se.

I has- och knäleder bak ja.

Sen undrar jag om osteochondros alltid syns i ett tidigt skede?

Tillägg - i tråden jag hänvisade till förut talas det om en godkänd hingst med konstaterad osteochondros.

Tillägg 2 - sen finns det ju andra ärftliga defekter än osteochondros.

Senast ändrad:

Jag kollade bara överst i den tråden och om det inte kommit senare information så har inte hingsten ställts till förfogande för röntgen och är därmed bara MISSTÄNKT!
Och i så fall handlar det ju om fiffel - ägaren HADE röntgenbilder som godkänts innan hingsten visades och godkändes.

Det är för övrigt bara i has- och knäleder man letar efter osteochondros. Skulle man hitta det någon annan stans så är det (såvitt jag vet) i ryggkotpelaren det kan sitta. På andra ställen är det inte osteochondros de har. Birkelandsfrakturer (i kotleder) räknas inte som osteochondros.

Jag läste nån forskningsrapport på ATG-kliniken härom veckan och om jag inte missminner mig så hade de konstaterat att om de är fria vid 1-2 års ålder som förblir de det. Men jag minns inte exakt vad som stod, bara konstaterade att det inte borde ha kommit senare på MINA friröntgade hästar.

Jag menar inte hingsten som tråden egentligen handlade om utan nån annan som gått svår dressyr. Namnet nämns aldrig.

Det låter finfint att det förblir osteochondrosfria om det är rena som unga. Jag trodde faktiskt osteochondros även kunde sitta i framknän? Undrar vad min väns nya häst egentligen är opererad för?

kollar man inte det när man köper stoet då? det är väl inte konstigare än att man kollar så att tävlingshästen man köper ska vara frisk.
tror fö att alla hingstar måste friröntgas för att bli godkända för avel.

Jaja, då förstår jag! Hingsten Cesam, som reds av Ulla Håkanson, hade osteochondros och godkändes pga genomförda prestationer.
och DET redovisades helt öppet, vilket alltid ska ske när hingstarna godkänns på dispens..

Det är ju dessutom inte 100% nedärvning på osteochondros även om båda föräldrarna har det, det är mer komplext än så..

ameo skrev:
Jaja, då förstår jag! Hingsten Cesam, som reds av Ulla Håkanson, hade osteochondros och godkändes pga genomförda prestationer.
och DET redovisades helt öppet, vilket alltid ska ske när hingstarna godkänns på dispens..

Det har jag missat! :o Har ju en Ceylon-avkomma. Visserligen friröntgad numera, men man vet ju aldrig vilka anlag hon kan föra vidare!

Alla godkända hbl hingstar är fri röntagde annars får dom ej licens, ponnyer har ej lösa benbitar.
Det är endast avelsvärderade Hbl hingstar som ej är röntgade!

Rodde skrev:
Alla godkända hbl hingstar är fri röntagde annars får dom ej licens, ponnyer har ej lösa benbitar.
Det är endast avelsvärderade Hbl hingstar som ej är röntgade!

Då var det som jag trodde, tycker det skulle vara konstigt annars.

*lånar knapp litegrann*

Jag förstår fortfarande inte varför man betalar en massa pengar för en topphingst utan att bemöda sig att ens kolla vad stoet bär på för "defekta" anlag? Vet bla en som avlade på sitt sto, fick föl. Stoet blev tvärhalt och det "släppte" inte, åkte till klinik och kollade, hovbroskförbening, avkomman har också detta.... Varför kollar man inte sånt först? Begriper inte....

Visst det kanske är långt att åka och kostar mkt pengar, men är det inte värt det? Jag har 15 mil till Strömsholm, men skulle med glädje åka dit och kolla mitt sto den dagen det blir dags. Har man råd att betäcka stoet måste man väl ha en extra "buffert" om det skulle tillkomma komplikationer, eller? Eller är jag helt ute och cyklar?

Om du läser de 5 inläggen ovanför ditt så ser du att vi precis diskuterat det och att de de facto finns godkända halvblodshingstar med osteochondros - minst en. Intressant att veta att avelsvärderade hingstar inte är friröntgade iaf.

J_e_n_a - jag tror ändå det är en kostnadsfråga, vad tror du själv? Du kan väl fråga dina vänner som betäckt och inte kollat sina ston varför dom hoppade över det. Är det friröntgen du efterlyser främst? Om man har ett lite äldre sto som fungerat kanske man tar för givet att de inte har osteochondros.

Jag skulle nog kolla om jag hade ett sto som gick enbart som avelssto och om avkommorna skulle säljas men annars skulle jag nog chansa - det är så mycket annat som kan hända på vägen ändå.

Ja det vet jag men orkade inte ändra efter att jag skickat inlägget, men alla de som köps borde väl man friröntga, avlar man på ston man fött upp själv så kanske man har kollat mamman till den? för att börja med avel måste man ju först köpa en häst de flesta föds ju inte med egna hästar..
de flesta ston tror jag dock är ok, det vore konstigt annars även om de inte är friröntgade. för man vill ju bara avla på friska individer.

Behåller man föletför eget bruk resten av hästens liv spelar det inte någon roll det tycker jag också.

Det är säkert en kostnadsfråga, men hur kan man säga att man ägnar sig åt seriös prestationsavel, med målet att sälja fölet dyrt till någon tävlingsinriktad köpare om man inte kollat stoet? Om man ägnar sig åt den typen av avel bör man ha råd, tycker jag. Bevisligen så förlorar man bara på att inte undersöka saker på djupet först innan man gör något, fråga mina bekanta....

Liknande trådar

Avel Ämnet har ju varit uppe till diskussion en del iom pungbråcks-trådarna, men jag tycker det skulle vara intressant att diskutera det här...
Svar
14
· Visningar
3 275
Senast: Miss Sixty
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 213
Senast: yennork
·
G
Avel Vad tycker ni om tanken att man skulle ha liknande regler för ston som sätts i avel som vi har för hingstar? Alltså att man skulle...
Svar
13
· Visningar
1 311
Senast: Cat_and_rat
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 048
Senast: tina_sj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18