Varför kan jag bara rida ponny?

A

AlltidPonny

Jag har ridit i ganska många år. Inte tävlat eftersom jag inte har det intresset, men i dressyren är jag på LA-nivå typ och i hoppningen LD-LC. Jag har varit mest intresserad av dressyr hela tiden, så det är därför jag är mest kunnig där.
Iallafall, jag är 20+ och ganska lång, iallafall över 170. Trots detta rider jag tusen gånger bättre på ponny än häst, vad beror det på?
Det är inte så enkelt som att ponnyer är "lättare", för även en "svår" ponny rider jag bättre än en "lätt" häst. Jag har bra, stadig sits, bra skänkelläge, stadig hand, kan hålla om ordentligt när det behövs... Ni fattar. Alltid när jag var yngre och bara red ponny fick jag höra att jag har så stadig grundsits, rider mjukt och trevligt och sådär.
Och på häst kan jag inte rida alls! Skänkeln flyger åt alla håll och jag har svårt att följa med i sprången vid hoppning och allt är hej-kom-och-hjälp-mig :crazy:

Jag trivs egentligen bäst på ponnyer, fast jag är allldeles för lång för ponny. Jag kan rida d-ponnyer och stora c-ponnyer hur bra som helst, men en häst på 165 (alltså egentligen väldigt bra storlek för mig) går bara inte! Även tränare har märkt detta när jag red på ridskola. Jag fick ofta rida "för små" hästar p.g.a. min balans och att jag kan arbeta ponnyer på ett bra sätt. Därför fick jag ofta rida de ponnyer som de yngre ungdomarna inte fick att jobba så bra.
Jag känner mig heller inte speciellt lång på grövre c-ponnyer eller normalbyggda d-ponnyer och det ser inte så farligt ut heller, fast jag ju rent logiskt är på tok för lång.

Andra som varit i samma situation? Sitter ni och trycker på lösningen? Eller får jag bara acceptera att jag är, och alltid kommer att vara, en ponnyryttare? ;)
 
Sv: Varför kan jag bara rida ponny?

Har du ridit mycket storhäst då? Det krävs ju viss övning innan man kommer på det hela, det är ju trots allt lite mer ben, hals och ja kropp på en stor häst än en ponny (därav benämningen storhäst ;) ). Jag tror nog visst du kan lära dig rida stor häst, om du ger det en chans och inte förväntar dig att det ska gå lika bra som på ponny med en gång. Vet en hel del ponnyryttare (på ganska bra nivå) som fått "lära om" när de kommer upp på storhäst.

/Lillagoajag, som inte heller känner sig bekväm på storhäst, men det kan ju bero på att jag knappt når nedanför sadeln på de där stora öken :angel:
 
Sv: Varför kan jag bara rida ponny?

Ja, jag har ridit rätt mycket storhäst också. Försökte mig på det en termin i 15-årsåldern, men gav upp och klamrade mig fast på ponnyerna några år till ;) Sedan har jag ett par år till av ridskole-storhäst-ridning bakom mig, och ganska mycket privat ridning av storhäst också. Så jag tycker att jag borde börja komma in i det, men icke :o
 
Sv: Varför kan jag bara rida ponny?

Att börja rida stor häst är lite som att lära sig rida på nytt, man måste fundera ut nya tekniker för att få in rätta sitsen och känslan i takt och form, och så är det ju mer häst att rida, oftast.

Eftersom du har grunden så är det bara att fortsätta kämpa :)
 
Sv: Varför kan jag bara rida ponny?

Åh, vad kul. Nybörjare på nytt! :idea::crazy:

Nej men det är så tråkigt när "alla andra" har kommit in i det, men inte jag. Det börjar kännas lite hopplöst efter flera års kämpande med de där långbenta sakerna ;)
Ett exempel: Jag får i uppdrag att rida en d-ponny, som är "som en häst", stor och ganska kraftig, mycket hals, stort steg och sådär, och till det ganska ogenomriden, lyssnar dåligt på skänklarna och ännu sämre på sätet. 20 minuter senare travar ponnyn runt i en trevlig form, gör fina galoppfattningar och är allmänt trevlig.
Några dagar senare ska jag rida en mycket högt utbildad, välriden häst på runt 160-165. Jag lyckas knappt få den att gå stadigt i formen en halv långsida :o
Det blir inte så kul att rida då, och jag vet inte hur jag ska komma till rätta med det riktigt.
 
Sv: Varför kan jag bara rida ponny?

Ååh, jag förstår helt hur du känner och upplever det! Men jag TROR att det handlar om vana, även om du anser att du ridit en hel del storhäst också. Jag kände mig som en rookie när jag gick över till stor häst, inget kändes rätt! Men du ska inte behöva vara rädd över att inte kommer kunna rida annat än ponny, det finns många ridhästar som känns som ponnyer att rida om det passar din ridstil bättre :)
 
Sv: Varför kan jag bara rida ponny?

Ja, det måste ju handla om vana egentligen, förstår inte vad det annars kan vara!
Som sagt så rider jag gärna ponny egentligen, jag trivs väldigt bra på dem, men samtidigt vill jag inte gärna vara den 50-åriga kvinnan som rider ponny för att hon aldrig lärde sig rida "på riktigt" :rofl:
Men det är trist när alla ungefär jämngamla vänner rider (och tävlar) stor häst och jag knappt får dem att arbeta ordentligt eller kan hoppa en 90-bana som folk.
 
Sv: Varför kan jag bara rida ponny?

Utan att alls egentligen veta - men - har det inte med gången att göra? De duktiga ponnyryttare jag tränat som sedan fått problem på stor häst har främst klagat på att de inte "rår" på kroppen och rörelserna (på hästen). På en liten häst har man ju mera kontroll och på en häst med gång/stor trav och galopp blir det värre! Ens eget kroppsminne är ju inställt på att agera på ett visst vis, och när "hela havet gungar" (som en tjej sa till mig), så är det svårt att anpassa om sig. Att sitta ned i trav på en stor häst är milsvid skillnad mot att sitta på en ack så välgångad ponny!
Var övertygad om att din ridteknik är korrekt, tappa inte självförtroendet, utan öva dig förutsättningslöst att bara sitta och följa en stor häst. Du kan ju haft otur och de hästar du suttit på har krävt en förskräcklig massa säte... Kom ihåg att det du en gång lärt dig inte "glöms bort" bara för att det är kämpigt och känns obalanserat.
Har du möjlighet så försök få rida stora LÄTTA (i typen) hästar som fullblod, och hästar med mycket egen motor - då kan du använda din egen ridteknik mera.
Ge inte upp - det finns massor med ponnyliknande stora hästar därute! Alla är inte älgkalvar! :D
 
Sv: Varför kan jag bara rida ponny?

Oj vad jag känner igen mig! Mot slutet av mina ponnyår började jag rida stor häst mer och mer på å ridskolan och har mer än en gång sagt "jag kommer aaaaldrig kunna rida stor häst! Precis som du beskriver, jag gjorde allt bättre på ponny. Men jag gav mig inte och red nästan bara stor häst efter ponnytiden. Och jag vande mig! Tävlar i dressyr och red lätt A och några FEI på ponny och red lätt A på stor häst redan första stor häståret, trots att jag aaaaldrig skulle klara övergången. Hästen jag gick över till är 1.64 och perfekt för mig! :) så det är klart att det är ovana! Ge inte upp, rid lagom stora hästar och kämpa på!
 
Sv: Varför kan jag bara rida ponny?

Aha! Där har vi nyckeln!
För nu när jag tänker efter, de hästar jag ridit bäst har varit just det - lite mindre, lättare, flera med fullblod i, och med mycket egen motor. Precis så som du beskriver det känns det, det blir "för mycket" kropp och gång, på något sätt. Då är det alltså bäst att försöka smyga sig över litegrann via de lätta, pigga hästarna för att sedan successivt gå över mer och mer på "älgarna"? :D
 
Sv: Varför kan jag bara rida ponny?

Härligt med en solskenshistoria! :D
Jag tycker stora hästar ofta är sega som klister, men det är väl just det där med storlek och att de kräver mycket säta och så som ställer till det. En ponny kommer man ju åt lättare per automatik, eftersom de är mindre.
Jag får helt enkelt fortsätta försöka stå ut, är bara lite rädd att jag ska tröttna när det nästan aldrig går riktigt bra och känns riktigt kul, som det på ponnytiden alltid gjorde :(
 
Sv: Varför kan jag bara rida ponny?

Jag känner igen problematiken. Fast för min del så tror jag att det var att jag hade svårt att rida in mig på allt annat som inte var som min gamla ponny. Så även en annan ponny var ungefär lika illa ;) numera så känns det dock åtminstonde enklare (även om det kanske inte alltid ser ut som det :D) och nu kan jag hoppa upp på en häst på 175+ direkt efter att ha ridit en liten ponny och rentav föredra den stora hästen :)
 
Sv: Varför kan jag bara rida ponny?

Aha! Där har vi nyckeln!
För nu när jag tänker efter, de hästar jag ridit bäst har varit just det - lite mindre, lättare, flera med fullblod i, och med mycket egen motor. Precis så som du beskriver det känns det, det blir "för mycket" kropp och gång, på något sätt. Då är det alltså bäst att försöka smyga sig över litegrann via de lätta, pigga hästarna för att sedan successivt gå över mer och mer på "älgarna"? :D

Jag lärde mig att rida (eller ja, åka häst då :crazy:) på ett turridningsställe, och där red jag alla möjliga sorters hästar från stora tunga f d polishästar till tinker till små lätta ponnykorsningar. Och kom fram till att jag trivs bäst med små lätta, dom känns smidigare på något sätt och så slipper man det dära "galumf galumf" i gången som man kan få på en stor tung häst. Så jag förstår dig precis.

Testa arab! Min förra arab var 155 och min nuvarande 148, och jag tycker att det har varit samma upplevelse att rida båda - araber är "små lätta hästar" oavsett ponnymått eller inte. Du får säkert samma känsla av en lätt fullblodskorsning kring 150-155 också.

F ö tycker jag inte att du ska hänga upp dig på det där med ponny! - jag roade mig en gång med att försöka ta reda på varför man har bestämt just 148 cm som gränsen mellan ponny och häst, och den verkar vara ganska godtycklig. Det är inte så att alla hästar under 148 är på ett sätt och alla över på ett annat sätt, eller att man är en sämre ryttare om man föredrar dom som är kring eller under 148 cm. Upp med hakan och gör det du trivs med!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp