Varför kan folk inte lyssna?

C

ChesterTheJester

Säger jag "Nej!" till min hund när hon vill gå fram till en person eller annan hund vi möter på gatan, så ska folk likt förbannat locka på henne och hälsa och klappa och gulla... Jag blir krontokig! :devil:
Och möter vi någon som vill komma fram och klappa och jag säger "Nej, hon är lite rädd så jag tror att det är bäst att HON får ta kontakt först. Sätt er ner så ser vi om hon vill komma fram." Då ska de (både barn och vuxna) i alla fall komma halvspringandes, framåtlutade med händerna framsträckta och locka på henne! :mad: Precis lagom för att hon ska bli skygg och gömma sig bakom mig. Säger jag "Stanna där och sätt er ner så får hon själv bestämma om hon vill!" så är det precis som att jag har sagt "Varsågod, släng er efter henne bara!" :crazy:

Varför, gode hundgud, varför kan folk inte lyssna? :cool:

Sv: Varför kan folk inte lyssna?

håller med! Usch,man undrar vad folk tänker med ibland..

Håller med, det är jättejobbigt.
Häromdagen när jag och lagotton gick till jobbet mötte vi en pappa med en barnvagn. Han började genast locka och pocka lite tyst och försiktigt - som tur är brydde sig inte min hund - blev jättestolt :D :angel: :D .

HÅLLER MED!!!!!!

Det är helstörigt!!! Om de tycker så mycket om hundar kan de väl skaffa en själv! Säg att hon bits och har rabies, det kanske funkar :idea:

Orkade faktiskt inte bry mig eftersom min hund inte gjorde det och vi var på väg till jobbet - annars kom tanken faktiskt till mig, att bara vända mig mot mannen och säga rakt ut: "Du, du kan väl fråga innan du hälsar på folks hundar!"

kan bara hålla med... Spec. när man har en hund som älskar uppmärksamhet och människor... Vi försöker ju lära honom att man inte bara ska springa fram till vem som helst,... men nog f*n ska dom locka honom å klappa å gosa massor fast jag har sagt Nej åt honom...
Önskar att alla människor kunde fatta lite bättre bara det kan ju driva en till vansinne :mad:

Jag orkar inte ens säga till folk längre. Blir så förbannad när folk sätter sig ner och ska pocka på valpen när de klart och tydligt hört att jag kallat in den.

Förrut så sa jag till dem att låta bli att locka på honom. Eftersom ingen bryr sig om vad hundägaren säger om sin hund så strunar jag i det. Jag säger till valpen att komma och sen går jag. JAg vet att valpen välje rmig framför en främmande människa, sen kan de stå där och se snopna ut när valpen glatt skuttar iväg.

Du får vara mer bestämd. :devil: När mina hundar har varit valpar (det finns inga sötare valpar än schäfervalpar :love: ) så har nej varit NEJ. Det är inte ok att komma fram hur som helst.

Det är få som fått hälsa på dem överhuvudtaget. Speciellt utvalda har fått hälsa (läs: min familj och mina vänner)

Finns ingen anledning att låta dem hälsa. Visst kan det vara svårt att få folk att låta bli. Men det är bara till att lägga an din grymmaste blick och basröst och se allmänt sur ut. Du får taskigt rykte bland grannar men ack vilka trevliga hundar man får. :D :angel:

Ja, man blir galen. Speciellt gubbar är jobbiga. Att åka buss och tåg är extremt jobbigt, för hela tiden måste man ha full koll på att ingen sträcker fram en hand. "Nä nä nä" säger jag om jag ser att de börjar, "klappa inte andras hundar utan att fråga först".

Fast ibland hjälper inte ens det. Sist jag åkte tåg så hade jag sett en gubbe som siktat in sig på min hund. Men han tycktes inte komma fram. Så när vi båda precis skulle av, mitt i trängseln, så böjde han sig ned och "dunkade honom i ryggen". Fy fan vad less jag blir.

Min ser så arg ut när det kommer andra hundar/folk, så ingen vågar hälsa på henne :crazy: :D

Ska tillägga att hon är en liten, ettrig blandrastik :D :crazy: :cool:

Jag blir knäpp snart, helt seriöst! Jag kan inte gå förbi skolan som ligger runt hörnet mellan 7.30 och 16.00, för då kan man ge sig den på att någon unge (eller varför inte en hel maffia) ska komma fram och hälsa. Många är duktiga nog att fråga först, men de lyssnar inte på svaret särskilt ofta... :devil:
Och varför tror folk att min hund tycker om dem BARA för att de luktar katt eller hund eller marsvin eller whatever?! "Hon tycker om mig, för jag har också hund!" Eeeh, va?! Ibland vill jag bara säga "Ja, det är möjligt att hon luktar lite extra på dig och ger dig mer uppmärksamhet för att du luktar intressant, men det krävs så f*n mycket mer för att en hund verkligen ska tycka om en!" :devil: :crazy: :smirk:
Men andra människor oförmåga att lyssna gör att man verkligen njuter av att promenera i skogen långt ute på landet. Där finns på sin höjd någon förvirrad svampplockare, och de har ofta hund själva och är mer förstående. :love:

Ska f*n prova det där med bitskt och rabiessmittad tror jag... :D

Det eviga problemet tror jag. Fast jag har ännu mer problem med vissa hundägare. Vår hund är ju en omplaceringshund som varit ganska rädd för andra hundar och skällde förut ut dom rejält. Vi har lyckats arbeta bort det så det händer väldigt sällan numera, men hon drar fortfarande mot andra hundar. Även det försöker vi bli av med, men den stående kommentaren från vissa med hundar är "Hon vill ju bara hälsa, låt henne komma och hälsa." eller "Låt henne hälsa, det gör vi aaalltid med vår hund. När vi då säger att vi inte vill det för att hon inte behöver hälsa på alla hundar vi möter så blir dom ofta spydiga och tilltalar hunden istället. "Nämen är matte/husse så sträng/elak". I värsta fall går dom fram med sin egen hund till vår tjej. Ghaa! :devil: Vad ska man göra. Gå omvägar så fort det kommer folk? Kan dom inte bara låta folk bestämma över sina egna hundar. Det var nästan bättre när hon skällde ut hundarna för då vågade folk inte göra annat än att hålla sig på avstånd. :smirk:

Jag har faktiskt inte det problemet ute. Kanske finns fördelar med att ha en stor, svart hund med tjock kedja runt halsen. :angel:
Enbart hundmänniskor kommenterar min hund, de som ser att han är snäll. Och den som frågar snällt kan han gärna få hälsa på också. ;)

Däremot blir jag allmänt irriterad när folk kommer hem till mig och min hund beter sig jätteflamsigt och river ner hela hallen i princip... Om jag då tex platsar honom ska vissa ändå busa igång honom. "men oj vad du är hård, han vill ju bara hälsa, kom nu lilla gubben får du hälsa..." :mad:

Om folk istället kunde acceptera min försök till att avdramatisera och lugna hunden skulle det gå mycket, mycket bättre. :mad:

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 940
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 566
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 433
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar