varför kalk?

Det sägs att kalk tar bort surhete i hästes mage som blir om den utfodras med hösilage. Vet ej om det är sant dock.

Därför skrev jag att man kan ge kalk om man ger kli, inte att man måste.

Till Nina: :bow: :bow:

Till er andra: De flesta foderstater jag sett här har inte krävt nåt kalktillskott utan tvärtom, hästarna har fått mer än behovet varit.

De flesta kraftfodersorterna jag sett har även haft en bra kvot mellan Kalcium och fosfor så tror inte att en stor mängd kraftfoder skulle kräva nåt extra kalk.

Dock vet jag att Chevinal rekommenderas att ges i kombination med kalk, antagligen för att fosforen är hög där.

Att ge för mycket kalk är ju inte bevisat skadligt men då måste samtidigt fosforen höjas, annars hämmar de varandra och då kan man få problem.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 275
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 002
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur