Varför Johannesört i färdigfoder?

95johsv

Trådstartare
Har hittat ett färdigfoder som har johannesört i sig. Varför har man det? Kan inte det ge problem? Det är dessutom i ett foder som är till för hästar som har lätt för kolik.

Sv: Varför Johannesört i färdigfoder?

Tror att tanken är att det ska ha en lugnade inverkan på hästen. D v s att inte hästen är orolig och stressar sig till kolik.

Om det sedan fungerar det har jag ingen som helst aning om.

johannesörtens egenskaper är anti-inflamatorisk, lugnande, sammandragande och främjar sårläkning. örten används utvärtes för att påskynda sårläkning. oljan som utvinns ur blommorna har smärtstillande och bakteriedödande egenskaper och kan användas vid reumatisk värk, brännskador och hudbesvär. använd INTE ren olja på hudsprickor. några droppar tinktur i varmt vatten som sårtvätt

johannesört rekomenderas INTE för INVÄRTES bruk till hästar.

stor varningstext för att ljuskänsliga individer kan få kraftig reaktion vid invärtes bruk.

ingen aning. står bara det jag skrev ovan i stora drag, och det hittade jag i hästägarens örtabok.

ja det där att det inte ska användas invärtes har jag oxå läst.

Johannesört är giftigt. Jag vet inte hur stora mängder man kan ge dem utan att det blir farligt men är ganska säker på att jag har läst här att det kan vara mkt stor skillnad på olika plantor just när det gäller giftigheten. Jag skulle inte komma på tanken att ge en häst ett foder med Johannesört. Det räcker med de exemplar som jag vet att min häst tuggar i sig ändå.

okej, jag har ingen aning om hur johannesört ser ut faktiskt :crazy:
tkr det är konstigt att det finns i ett foder...

Vi har en hel del Johannesört i hagarna. Hästarna äter inte dem precis (utom min fånghäst, hon äter allt hon ser och lite till).Det är en gul blomma. Vissa av dem blommar lite just nu annars blommar de mitt i sommaren. Om man smular sönder blommorna så blir det en mörkröd färg. De har en lugnande verkan precis som det står i ngt inlägg ovan. Jag har för mig att det används som ett lugnande naturläkemedel för människor. Vi har använt det till att krydda brännvin med.

Men som sagt jag hade inte gett det till en häst.

Det finns ett par olika sorter, tror att de är giftiga båda två.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/hyperica/hyper/hypeper.html

Senast ändrad:

Har hittat ett färdigfoder som har johannesört i sig. Varför har man det? Kan inte det ge problem? Det är dessutom i ett foder som är till för hästar som har lätt för kolik.

Tycker som flera andra att det är konstigt att ha johannesört i ett foder.
Johannesört är ganska starkt och att ge det en längre period till människa kan inte rekomenderas och till häst hade jag inte gett det alls.
Det är en sak om hästen som kan välja vad den vill äta tar en tugga i hagen, en helt annan sak att ge det i ett foder där hästen inte kan välja bort det.
Det är lite som med tistelolja, okej att hästen äter tistlar där den kommer åt men att lura i den det i en blandning skulle jag inte göra.

jaha är det sådär dom ser ut, finns ju sånna här iaf, kanske inte i hagarna vad jag sett... Har typ mer som en skogsäng där jag bor brukar nog växa sånna där, kanske trivs på sånna ställen ?

Johannesbröd är rätt vanligt förekommande i foder, speciellt i gnagarfoder, men sett det i hästfoder med. I fodret ser det ut som små mörkbruna, hårda bitar.

Det är egentligen en exotisk frukt, väldigt söt.

Här t ex kan du se en bild och läsa lite mer, dock i foder är den i mindre bitar, men de är ganska lätta att känna igen på si mörkbruna färg och att de är 'hårda'.
http://www.fruktogront.se/modules/produkter/produkt.php?pageId=502

Dynavena, Eggersman mfl har Johannesbröd i vissa av sina foder i alla fall. Och otroligt vanligt i gnagarfoder. Det gör fodret mer smakligt i princip tack vare att det är så sött. Kan användas om man vill göra chokladsurrogat, tack vare färgen och att det är så sött. Finns i en del kakor med.

Om du går in på en hyfsat välsorterad zooafär kan du köpa det i lösvikt - och titta hur det ser ut om du vill - kaniner, marsvin mfl tycker oftast det är ett utmärkt gott godis. Och sk 'godisblandningar' till dylika djur innehåller nästan alltid johannesbröd.

Helt ofarligt för hästar och ska inte förväxlas med johannesört.

Senast ändrad:

skulle inte rekomendera johannesört till någon!
föl äter det gärna då de inte vet att det är giftigt, uppfödaren till min häst har det i sina hagar, hon har ett stort hårlöst märke på ena kotan! det växer aldrig ut nytt hår på det stället, hon kommer alltid vara kal, vilket är väldigt tråkigt! pälsen skyddar ju en hel del.

till alla er som tycker att naturligt inte kan vara farligt...
alla de värsta gifterna människan någonsin har stött på så finns 100% av dem i naturen!
man ska vara försiktig med sånt där, jag skulle inte ens fundera på att ge ett sånt foder till hästen, möjligtvis som godis nån gång då och då...

Nu är det väl förhoppningsvis johannesbröd tråden handlar om, men vill ändå varna för johannesört. Det säljs om lugnande naturläkemedel till människor, och jag provade det under en period när jag var superstressad. Men på mig fungerade det på ett helt annat sätt än deklarerat, och jag fick istället ångestattacker av det. Riktigt otäckt!

Det låter ganska märkligt tycker jag. Har alltid fått höra att johannesört är mycket giftigt för hästar.
På människor däremot har jag hört att det funkar lite som antidepressiva läkemedel. Alltså "lindrar" depressioner och ska även funka mot social fobi tydligen.

precis som dig så är jag nästan helt säker på att ts inte läst ordentligt och att det står johannesbröd. det finns i flera av eggersmans müsli blandingar och det brukar finnas i gnagarfoder.

johannesört används mot depression och orolighet.

Svarar alla så här står det i innehållsförteckningen:

Innehåll: Äppledraav, korngryn, vetegryn, vitaminer, mineraler, ärtgryn, solrosfrön, lusern, johannesört och melass från betor.

Mao inte johannesbröd utan ört.

Liknande trådar

Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
621
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: AbCdE
·
Hästvård Vi har en del johannesört i våra hagar. Det mesta är bortrensat, men det går ju aldrig att få bort 100%. Jag tror inte att våra hästar...
Svar
6
· Visningar
1 056
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 950
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023