Varför inte vid högersväng? (transportering)

Lakritsnapp

Trådstartare
Vet inte om jag har placerat tråden rätt men då får moderator flytta den om den ligger fel.

Min häst steppar runt när vi svänger vänster när han står i transporten, trots att vi krypkör på 1:ans växel. Det konstiga är att åt höger är det inga som helst problem att svänga även om vi har lite högre fart. Han står för det mesta på höger sida i transporten, har testat vänster också, men är likadant då.

Skulle han vara bredåkare skulle väl problemet finnas även i högersvängar, eller? :confused:

Detta beteende började i samband med att han hade kraftiga låsningar i ryggen vilket då kunde ha gjort att han hade sämre balans, men nu är låsningarna borta (varit till kiropraktor) men beteendet kvar. Någon som har tips på hur jag kan träna bort det eller på vad det kan vara för "fel"?

Sv: Varför inte vid högersväng? (transportering)

Har du en melllan vägg som gå ner till golvet?
Az

Min häst är PRECIS likadan! Högersvängar går bra, men vänstersvängarna är hemska. Min häst ska dock kollas igenom av kiropraktor men han har alltid varit sådär! :( Spelar inegn roll vilken sida han står på. Ibland kan han även försöka lägga sig i transporten precis i början när vi ska rulla iväg. :O Men sedan är det "bara" vänstersvängarna som är problemet. Tidigare ägarna lät honom åka utan mellanvägg, men vi har alltidh åkte med. Brukar få ta mellanväggen åt sidan så han åkter brett i bak om han är själv, då brukar det gå bättre, men svårare när man måste åka med två hästar...

Tror det kan hjälpa om man har plast/gummi i botten på mellanväggen, halv mellanvägg, eller något så hästen kan bredda benen även med mellanvägg! Vet att vissa kör två hästa UTAN mellanvägg och det fungerar bra, då har dom närhet och blir inte lika oroliga samt att hästarna kan bredda sina ben. Prova med halv mellanvägg dvs antingen plast/gummi i nederdelen eller endast en halv melanvägg. ^^

Plocka bort mellanväggen så försvinner nog problemet. Skulle aldrig transportera min häst med mellanväggen i om jag inte har en riktigt 2-hästars med totalvikten > 2 ton. Majoriteten av de sk 2-hästars som säljs skulle jag snarare kalla för 1.5-hästars, antingen kör man sto med föl eller ett par ponnyer, inte en stor häst.

Ja bredare än vad den har nu.
det brukar räcka med sned mellanvägg iom att det bara är bak som de breddar.

KL

Jag har tänkt att testa utan mellanvägg, vilket inte har varit en möjlighet tidigare när jag körde två hästar i. Ville inte riskera att den andra hästen blev skadad.

Jag har ett ume a60 (ej extra bred tyvärr) totalvikt på 2 ton så släpet är det inga större fel på.

Men det jag inte förstår är varför det bara är vänstersvängar och inte högersvängar. Det borde ju ha med balansen att gör, men varför bara åt ena hållet?

De lutar sig åt det hållet som man svänger. Den kan då heller inte ens flytta huvudet ditåt. Om den står på vä. sida- som sig bör.

Skulle du ställa den på hö. sida skulle den förmodligen beté sig än värre då hö. svängar i korsningar är tvärare.

Har du provåkt själv?
Det allra värsta är svängar i låg fart.

Min har jobbigt i vä. sväng i rondell, men funkar om jag kör sakta. står dock brett bak.

Ja, mellanväggen går ända ner till golvet.

Ta bort mellan väg och se hur det gå.
Det bruka vara det storsta problem, med mellan vag bli det för trång, hästen kan inte bred utt bak fotter för att få stöd....om dom är inte som min Fjord som trycka svansen bak i lemmen och komma utt som en Igelkott:rofl:
Az

Ta bort mellan väg och se hur det gå.
Det bruka vara det storsta problem, med mellan vag bli det för trång, hästen kan inte bred utt bak fotter för att få stöd....om dom är inte som min Fjord som trycka svansen bak i lemmen och komma utt som en Igelkott:rofl:
Az

:rofl: Det är därför de trycker upp svansen i baklämmen, för att hålla balansen :p

min är exakt likadan, så var hon INTE förut. Började när vi åkte mer regelbundet.
Jag kan verkligen krypa men det funkar ändå inte.

Har dock aldrig lastat på "fel" sida, hon står alltid på vänster.

Jag hängde inte riktigt med i det resonemanget, tyvärr. Borde inte centrifugalkraften göra att hästen "trycks" utåt i kurvan? Dvs. åt höger om man svänger vänster. I och med att min häst står på högersidan av transporten borde han kunna "ta stöd" och luta sig mot väggen i just vänstersvängar. Eller tänker jag fel nu ?

Står han på vänster sida blir han helgalen och står absolut inte still i västersväng.

Dessutom borde det väl bli värre ju fortare man kör och inte när man kör långsamt, eller? Jag får nog sätta mig i transporten och provåka, det här är ju intressant :rofl:

Det är ju märkligt att det uppkommer efter ett tag och inte med en gång. Min häst har stått hyfsat still vid transportering i ca 3 år (från det att vi köpte honom) regelbundna resor, fram till förra då han började krångla. :crazy:

ja jag håller med!
ok typ unghäst som växer eller är ovan, eller om de har blivit riktigt skeva i korset osv...
Men när man har åkt 1 gång i veckan å helt plötsligt står inte hästen upp...
Jag har ute kiropraktor ett par gånger/år.

Jag hängde inte riktigt med i det resonemanget, tyvärr. Borde inte centrifugalkraften göra att hästen "trycks" utåt i kurvan? Dvs. åt höger om man svänger vänster. I och med att min häst står på högersidan av transporten borde han kunna "ta stöd" och luta sig mot väggen i just vänstersvängar. Eller tänker jag fel nu ?

Står han på vänster sida blir han helgalen och står absolut inte still i västersväng.

Dessutom borde det väl bli värre ju fortare man kör och inte när man kör långsamt, eller? Jag får nog sätta mig i transporten och provåka, det här är ju intressant :rofl:
hästen balanserar ju upp släpet- är emot centrifugalkraften. fungerar som centripetalkraft.

Jag tror mer på att den inte kan bredda sig tillräckligt o på så sätt hålla balansen. Sen sätter det sig i huvudet o de får panik bara man svänger åt det hållet minsta lilla.

när man kör sakta o svänger mkt får man hålla i sig rejält:eek:
Hjulen på släpet svänger ju inte som på en bil.
Ju mindre radie desto mer slirar däcken.
Ger stort slitage på främre däcken på boggi.

Du!
Den ser stoor ut. Den behöver minst 90 cm bredd.

Senast ändrad:

Nu förstod jag mer vad du menade, det har du alldeles rätt i :)

Var tvungen att provåka och blev förvånad över hur stadigt kärran gick. Jag behövde varken stå extremt bredbent eller hålla i mig (eller jo för att hålla balansen bakåt/framåt). Det var inte ett dugg svårt att luta med i kurvorna. Då hölls ändå normalhastighet, som när hästar körs i.

Men vilket skramelljud den översta luckan gav ifrån sig :eek:, att hästarna står ut.

Provade ni att svänga tvärt i låg fart o sen gasa ur svängen:eek:

Prova att ställa dig på alla fyra o du fattar;) ha ben o armar ihop o sen isär.

när det väl är jämn fart är det "lugnt"

Javisst är det ett under att de går in igen:bow::love:

KL

Jag har tänkt att testa utan mellanvägg, vilket inte har varit en möjlighet tidigare när jag körde två hästar i. Ville inte riskera att den andra hästen blev skadad.

Jag har ett ume a60 (ej extra bred tyvärr) totalvikt på 2 ton så släpet är det inga större fel på.

Men det jag inte förstår är varför det bara är vänstersvängar och inte högersvängar. Det borde ju ha med balansen att gör, men varför bara åt ena hållet?

Om du är rädd att dom ska trämpa på varändra kan du köpa ett par 1/2 hög tränsport boot och sätta dom på inner ben på bägga häster.
Az

Provade ni att svänga tvärt i låg fart o sen gasa ur svängen:eek:

Prova att ställa dig på alla fyra o du fattar;) ha ben o armar ihop o sen isär.

när det väl är jämn fart är det "lugnt"

Javisst är det ett under att de går in igen:bow::love:

Jodå, testade allt att stå på alla fyra, men konstaterade att hästarna är nog lite gängligare med sina långa ben än vad jag är. Pappa sa att han körde precis som han brukar när vi har häst i. Jag åkte i ca 1 mil, sen fick jag köra de sista 2 km för att pappa ville testa att åka. Han sa att han hade gått runt i transporten hela tiden medans jag körde, utan problem :D

Vi körde en runda i vänstervarv med 4 st 90-graders vänstersvängar och 2 st 90-grader högersvängar (varav den ena är lite skarpare än 90-grader). och däremellan var det ett antal kurvor/svängar. Pappa höll ca 60 km/h på den asfalterade ca 8-metersvägen och 40-50 km/h på grusvägen som är smalare.

Senast ändrad:

Stora hästar har en hög tyngdpunkt som påverkar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Träning Hej, jag har en 10 årig valack som jag snart haft i 3 år. Han har i hela sitt liv åkt transport och de senaste 3 åren åkt ganska mycket...
Svar
10
· Visningar
1 756
Senast: Novali01
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka