Varför inte stryka sig????

D

Dinosaur

Sedan bestämmelserna ändrades från obligatorisk startanmälan till obligatorisk avanmälan känns det helt snurrigt att åka på en hopptävling.

På alla hopptävlingar jag har varit på de senaste månaderna är det hur många som helst som inte har dykt upp utan att avanmäla sig.

Detta gör det helt omöjligt att beräkna starttiden. Det har till och med hänt att jag har missat en start helt och hållet pga att så många inte kommer till start.

Så snälla!!! Om ni inte tänker dyka upp... avanmäl er så att vi som faktiskt vill och tänker hoppa har en chans att rida fram i god tid utan stress.

är det fler som upplever det så här?? Känns som det var mycket bättre förr, även om det systemet ledde till en massa mer jobb för sekreteriatet

Jag tycker att det är mycket lättare nu. Det är ju väldigt ofta så att man bara ska ha alla intyg och licenser och sånt om de frågar efter det, och visar vaccinationen för veterinären vid besiktningen. Man kan gå och betala efter man har ridit och så (och ev. ta ut prispengar i samma veva). Minskar stressen något oerhört att behöva stå i denna långa kö till sekretariatet innan tävlingen/klassen börjar.

Jag tycker i alla fall att det nya systemet är helt underbart, både som ryttare och funktionär. :)

Håller med om att om det hade fungerat hade det varit mycket bättre.

Problemet är de ryttare som inte avanmäler sig. Kanske blir bättre när de har fått en bunke med straffavgifter. De kanske lär sig...

tycker det är mycket bättre nu. slipper man hålla telefontider för att startanmäla sig, man kan ju faktiskt ha haft annat för sig dagen/dagarna innan tävlingen. Dessutom är det ju lättare för arrangörerna.

Sen uppfattar jag inte som om det är jättemånga som inte kommer till start. Kommer de inte till start så får det ju ändå startsignal och så ska 60 sek gå. Så det är ju som om de skulle vägra ut sig på första hindret lika gärna eller hoppa fel väg(i början av banan) eller nåt så tar det ju lika lång tid. Så jag kallar det att du har dålig planering i så fall om du missar din start, för det är trots allt något man får räkna med på en tävling, att ibland går det fortare och ibland tar det längre tid än planerat.

Här nere får de i alla fall ingen startsignal utan framhoppningen (eller insläppet) bara meddelar att de inte är här och så släpps nästa in i stället. Så det tar ingen tid alls.
Ibland är det MÅNGA som inte är där medans andra gånger är det ingen som saknas vilket gör det hellt omöjligt att beräkna. I helgen tex så verkade det som de flesta dykt upp startade själv i slutet på klassen och hade därför en del koll i början och endast en tror jag saknades, så jag utgick från detta och lade upp tidsplanerna som vanligt (tävlade en häst som absolut inte får vara på framhoppning/framridning för länge) men vad händer från att det var 15 kvar till min start så saknades 6 ryttare..... jättekul snacka om stressad framridning. Och det är långt i från första gången detta händer. SÅ SKÄRPNING ALLA SOM INTE AVANMÄLER......

i så fall är det fel av tävlingsplatsen. de ska ge starsingal om ekipaget är startanmält (dvs anmält, men ej avanmält).

Det är precis vad jag menar. Om tävlingsledningen hade väntat 60 s på varje utebliven ryttare hade allting varit bra, men det har jag inte varit med om på någon tävling.

Och dålig planering kan vi lägga ner direkt eftersom jag har tävlat hoppning i 15 år och aldrig tidigare haft problem med tiden.

Jag tycker det är jobbigt att behöva ta ut sin häst dubbelt så många starter innan som tidigare bara för att "kanske" hälften försvinner. Risken är att alla kommer till start och då är man helt plötsligt alldeles för tidig.

Problemet är de ryttare som inte avanmäler sig. Kanske blir bättre när de har fått en bunke med straffavgifter. De kanske lär sig...
Om bara tävlingsarrangörerna gör så. Det tar tid för dom att skriva ut påminnelser, de får sura ekipage osv. Jag vet att man inte gör det för att inte stöta sej.Man vill ju inte ha dåligt rykte!
Om tävlingsledningen hade väntat 60 s på varje utebliven ryttare hade allting varit bra, men det har jag inte varit med om på någon tävling.
Med 110 starter så känns det inte bra att hålla drygt en minut varje gång. Det blir så mycket dödtid.

Här i Skåne är det allra värst i unghästklasserna, och där är det framförallt "proffsryttarna" som struntar i att höra av sej.

I helgen uteblev även en "från TV känd programledare", kanske hade hon avanmält men det visste inte ringmaster som ropade efter henne varje gång. Kanske något att göra TV-program av?
:D

Håller med fullständigt. Ett tv-program hade nog gjort susen. Red själv en unghäst på den tävlingen som du nog menar.

Det tråkiga är att om arrangörerna struntar i avgifterna så kommer det här aldrig att lösa sig. Då är det ju ok att göra precis som man vill.

Antar att det är samma problem som att vissa stora ryttare ofta slipper att betala efteranmälningsavgift. Bra för dem men dåligt för oss som inte rider 15 hästar och inte får bära oss åt hur vi vill.

I hoppning tycker jag aldrig man kan lita på att man kan räkna ut en starttid.
Inte med nya systemet, men inte heller med det gamla.

Lägg där till klubbar som tar hur många efteranmälningar som helst, då blir det verkligen lång väntan!
För ngt år sedan tävlade jag på en klubb där jag skulle ha min första start i dagens andra klass.
Första klassen skulle totalt med både avd A och B ha under 50 starter.
Klubben i fråga var så penningtarva att de tog emot alla som ville efteranmäla, vilket gjorde att klassen i fråga till slut hade långt över 100 starter! Vill minnas att bara avd A låg runt 100 starter!! :eek:
Då var jag glad att jag har en "vuxen" häst och inte en unghäst...

nu är du ute och seglar, det ska de inte alls göra, var ha du fått det ifrån??

Men om man rider 2 klasser så blir väntan lika lång oavsett vilken avd. man rider. Den enda skillnaden är ju att antalet starter är så olika i avd A och B, vilket kan leda till längre väntan för unghästarna.

Men det löser ju inte problemet med de som inte dyker upp utan att stryka sig

Men om man rider 2 klasser så blir väntan lika lång oavsett vilken avd. man rider. ....
Men det löser ju inte problemet med de som inte dyker upp utan att stryka sig
Problem 1:
Häromkring har man ibland unghästar på fm och avd A på em. Det funkar jättebra tycker vi. Av ren slentrian är det inte så många klubbar ännu men det kommer nog.. Iallafall kan man ju köra hem unghästen/unghästarna när de är klara.

Problem 2:
Avanmälan: Är det kanske sekretariaten som är slarviga? Vet att det senast var flera som var strukna men som ändå ropades upp.. Fast många var säkert slarviga..
Böter är nog det som gäller OM klubbarna vågar..

Precis! Det är jättebra när de tar unghästarna på fm och avd A på em, eller ännu bättre, avd B på tex lördagen och avd A på söndagen om det är ett populärt ställe med många anmälningar. Det blir ju allt vanligare (iallafall här i skåne) att det är över 100 starter per avdelning. Då blir det segt även om vissa klubbar trots allt har ett rätt bra flyt.
Till poppis ställen anmäler jag oftast bara till en klass. Har ingen lust och ork att vänta 5-6 timmar för att rida 2 minuter till.
Kan även säga om efteranmälningar att jag verkligen inte kan förstå de klubbar som trots ett deltagande på närmre 100 per avdelning ändå tar in obegränsat med efteranmälningar! Det resulterar ju i att vi som varit förutseende och betalat in i god tid stryker oss (tyvärr får de ju in pengar på det med :mad:).

Och vad skulle det göra för skillnad? :confused:
Placerar du avd B först, och det sedan i A är "miljoner" efteranmälningar, så är det ju sak samma till nästa klass!
De som rider sin första klass för dagen och den inte är dagens första klass, får ju då vänta ändå även om avd B är först!

Smart lösning!
Väldigt bra för morgontrötta mig som numera rider i avd A också... :angel:

Jag vet en klubb som hade en dressyrtävling med många starter som gjorde ett "patent" som var mkt smart tycker jag.
De gjorde om dagens 3 klasser till 4 dito.
På fm L:C och L:B för de som även startade L:C.
På em L:B för de som startade även L:A samt L:A.

Perfekt när man kör avd.B på förmiddagen och A på em. Blir ju mkt kortare dagar för alla.

Hoppas fler tar efter det här, börjar ju redan bli vanligaer och vanligare!!

Inte för de som har med sig tex två hästar en till avd A och en avd B i samma klass, för dessa blir dagen väldigt mycket längre, det är ju faktiskt inte alltid det är möhligt att åka hem ochbyta häst utan då blir det att unghästen verkligen får vara med hela dagen för att avd A är på eftermiddagen.

Liknande trådar

Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 995
Senast: kma
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama