Varför inte stryka sig????

Precis vad jag tänkte säga! Det är väl urdumt att ha det uppdelat så. Ifjor hade jag tex unghäst som gick 90cm/1m och Avd A häst i 1.20. Fatta vilken lååång dag det blivit :crazy: :rofl:

Men i Skåne är det ju inte SÅ vanligt att det finns tävlingar som kör från 0.90-1.20m på SAMMA dag. Åker man med 2 hästar som dessutom startar olika avd tycker jag väl är mer naturligt om man får vänta, än att alla får vänta ihjäl sig.
Håller fast vid att det är super med avd B på fm och avd A på em. *sovmorgon* :bow:

Om man har en unghäst som går 90 och en äldre häst som går 1.20 så blir ju dagen ändå precis lika lång!! Du får ju ändå vara där i princip hela dagen!!

Finns det tävlingar som har den fördelningen på klasser?
Här där jag tävlar har jag aldrig sett det.
Börjar det på 0,90 så går det aldrig högre än max 1,10, för det är då lokal tävling.
Går det upp till 1,20 är det alltid minst regional, och då börjar de på lägst 1,00. Ibland tom på 1,10.

De tävlande med en häst eller med flera häster och alla i samma avdelning tycker nog att det är bra att ha avd B på förmiddagen och avd A på eftermiddagen. Men har du tänkt på funktionärerna? De får bygga om banan fem gånger i stället för två om man delar det fm/em. Ombyggnad + bangång brukar väl ta ca 30 min - det blir 3x30=1,5 tim längre dag för funktionärerna. När man kör avd B direkt efter avd A så är det ju bara bangång för avd B precis under prisutdelningen = ingen tidsförlust där. Det är nog tanken på att behöva bygga om flera gånger som hindrar klubbarna från att lägga avd B på fm och avd A på em.

Men tanken att ha avd B lör och avd A sön tycker jag verkar bättre - om man är säker på att få ihop så många starter att det lönar sig (minst 200 per dag). Tyvärr vet man ju inte det i förväg...

Bra påpekande att det ju blir merjobb för funktionärerna!
Ofta så är det ju samma personer som ställer upp hela tiden, så man ska nog inte ge dem mer arbete än nödvändigt.

Delar man avd A och B på två dagar, blir det ju samma sak där. Det går åt mer funktionärer alternativt att de som ställer upp får jobba två i stället för en dag.

Men det är ju ändå klubbarna som väljer att ha det på det här viset. Har man inte tillräckligt med funktionärer kan man ju fortsätta göra på det vanliga sättet.

Men jag tror att de som väljer att dela upp avd. A och B i slutändan kommer att få fler starter och då tjänar ju klubbarna mer på det ändå.

Vi har den uppdelingen här på ön! Finns fakiskt de som har klasser från 90cm-1.30 på samma dag. Däremot är 90-1.00m ALLTID lokala även om de ligger på en tävling där de högre klasserna är regionala!

Det finns väl inga regler i TR att man måste vara på tävlingsområdet eller på framridningen vid en viss tidpunkt så på vilka grunder ska arrangören låta bli att ropa upp ett ekipage till start? Om ryttaren väljer att inte gå banan, rida fram på grannens åker och komma till tävlingsplatsen först när han ropas upp till start är det väl inget som hindrar det?

Om det är en tävling med veterinärbesiktning går det förstås inte, men då har väl arrangören kläm på om alla hästar inte är besiktigade och meddelar ryttarna detta samtidigt som man drar ryttarbyten och liknade?

Vad yrar du om, jag har väl inte sagt att man inte ska ropa upp ekipaget, men om ett ekipage inte kommer till start finns det absolut ingen anleding att ge dem startsignal.

I min värld är ropa upp ett ekipage och ge ett ekipage startsignal skilda saker, är det inte det i din??

Men det är väl inte fel att ropa upp ett ekipage och sedan direkt ge startsignal?

Är inte ekipaget struket, så är ju chansen nästan 100% att det befinner sig på tävlingsplatsen.

Och om då arrangören då inte ropar upp och ger startsignal, så kommer ju säkerligen ekipaget om det befinner sig på tävlingsplatsen att kräva att få starta senare i klassen. Vilket både tar mer tid och är merjobb för arrangören.

Jag vet en rätt stor klubb som alltid har enormt mkt starter. De är experter på att få flyt, så de kör "modellen" ropa upp och sedan direkt ge startsignal. Har inte ryttaren startat inom sina 45 sek = speakern säger "ekipaget struket".
Gjorde de inte så utan tillät att vissa söliga ryttare skulle ges mer tid för att hinna infinna sig till banan, skulle de få hålla på till midnatt varje tävling!
Vilket ju på sikt säkerligen också skulle skrämma bort deltagarna, för just att de har sådant flyt trots enormt mkt starter, tror jag är orsaken till det höga deltagarantalet.

Men snälla jag har INTE sagt något om att ropa upp ett ekipage, självklaret ska man göra det (hur läser ni egentligen??), men kommer de inte in på banan finns det absolut ingen anledning att ge startsignal och sitta och vänta X antal sekunder.

Dessutom ska uppropat ekipage OMGÅENDE infinna sig på banan och inte ges någon exta tid på framhoppning eller var de nu håller till, det är ryttarens skyldighet att hålla sig beredd.

Står det i TR att en ryttare som inte infinner sig omgående ska/kan uteslutas ur klassen eller är det något som leder till varnig, böter eller liknade påföld?

Hur länge är omgående?

Omgående är att ryttaren ska vara beredd alltså stå vid insläppet när den ska in mer eller mindre, ryttare som inte kommer "inom rimlig tid" blir uteslutna (rimlig tid blir ett bedömningsfall från domare till domare, en tävling med få starter så är nog de flrsta domare mer generösa med tiden än vid en tävling med massor med starter).

Böter, varningar eller avstängning för att man inte kommer till start förekommer inte.

Varför finns det ingen anledning att ge startsignal och vänta de 45 sekunderna om ryttaren inte infinner sig på banan när den ropats upp? :confused:

Hur ska arrangören då göra tycker du, när ett ekipage inte är struket, och inte kommer in på banan när den ropas upp?
Bara stryka den rakt av?
Vad händer då om ryttaren i fråga bara varit sölig och inte hunnit in på banan när den ropats upp?
Bör inte ryttaren i allafall få sina "lagstadgade" 45 sekunder på sig att infinna sig?

Ta tex en situation där domartornet inte ser insläppet.
Ett ekipage står ordentligt och väntar på sin tur.
Föregående går ut, ekipaget som ska in ropas upp.
Då vill hästen inte gå in på banan, utan börjar tex backa eller stå lite på bakbenen.
Vilket ju inte domartornet ser, för de ser inte insläppet.
Ska då den ryttaren få skylla sig själv att det råkade ta 20 sekunder att komma in på banan, och få acceptera att bli struken?
Och ja, fenomenet att en häst inte går direkt in på banan har jag sett flera ggr.

Eller ett annat.
En ryttare har missat att den ska hålla sig beredd pga strukningar när klassen börjat. De strukningarna är precis innan ryttaren i fråga startar.
Ryttaren tror ryttaren innan den själv ska hålla sig beredd, i själva verket är det h*n själv som ska vara beredd.
Så där på framhoppningen hör då ryttaren speakern ropa upp hans/hennes namn.
I "full trav" tar det flera sekunder att ta sig in på banan.
Ska den ryttaren då få finna sig i att den stryks?

Jag menar inte att vara elak mot dig, men jag tror inte du riktigt har tänkt på saker som faktiskt KAN inträffa irl på en tävling! :)

Böter, varningar eller avstängning för att man inte kommer till start förekommer inte.

Jo då, om du har glömt att stryka dig så ska du få en straffavgift. Om sen klubbarna vågar kräva pengar eller inte, är en annan sak.

Jo, jag är fullt medveten om vad som kan hända på en tävling, har mångårig erfarenhet som både domare, domarsekreterare, tidtagare och eget tävlande så jag har faktiskt ganska bra koll. :p

Man kan ge starsignal, men personligen finner jag absolut ingen anledning att ge startsignal till en icke startande och sitta där och rulla tummarna i 45 sekunder.

Det är ryttarens skyldfghet som jag har skrivit att hålla sig beredd, men nej jag tycker inte bara man kan ropa upp en ryttare en gång och när den inte kliver in genom dörren omgående så stryker man den rakt av utan man bör ropa upp den den gång till, det här är något som man får avväga från gång till gång hur lång tid det tar, vad det är för "startfält", på lokaltävling ponny är nog de allra flesta lite snällare än på en natioell tävling med 250 starter i en klass.

Kommentarer till dina scenarior, ja om en ryttare inte håller sig beredd pga att h*n missat vad som ropas upp och inte kommer snabbt som tusan in efter en andra uppropning (vilket i 99% av fallen sker om ingen kommer in på banan) så får den räkna med att bli utesluten, i de allra flesta fall ligger trots allt framhoppning eller colletingring i nära anslutning till banan så det bör inte ta många sek att ta sig in.

Senario två, visst kan det hända att hästen börja krångla i insläppet det är inte alls ovanligt, men om det är så att domartornet inte ser insläppet brukar det trots allt finnas någon som har hand om inläppet som brukar kunna flytta på sig så pass att det syns från domartornet att den klarar av att "med teckenspråk" visa att ryttaren är på väg.

Det är inte detsamma som varning, avstängning eller böter som man får vid tex osportsligt uppträdande utan helt enkelt en avgift som tillkommer om man inte avanmäler sig.

Det finns ju en ringmaster som brukar vifta om nästgående ryttare inte finns där eller om den kommer. Jag tycker faktiskt inte att detta är så stort problem när domaren inte ger ryttaren startsignal, det brukar alltid finnas någon som vet om personen ifråga är där eller ej. Okey jag tävlar inte banhoppninge speciellt ofta men dom få gånger jag gör det upplever inte jag att det är något problem iallafall.

Det bästa vore väl att ha 2 st inne på banan samtidigt som dom brukar ha i stora startfält för att det skall gå fortare, det brukar fungera ypperligt.

Smarta, snabba klubbar brukar ju göra så när de har lite högre klasser.
När ekipaget rider mot sista hindret, så släpps nästa ryttare in på banan.

Men jag är skeptisk till om det skulle funka på en lokal tävling hos "Klubben klubb".
Där är ju många nybörjare på tävlingsfronten, och mkt nerver är i spel.
Risken är nog stor att den som släpps in innan föregående är klar skulle göra ngt mindre bra, tex vara i vägen.

Liknande trådar

Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 995
Senast: kma
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama