Varför finns det ingen anledning att ge startsignal och vänta de 45 sekunderna om ryttaren inte infinner sig på banan när den ropats upp?
Hur ska arrangören då göra tycker du, när ett ekipage inte är struket, och inte kommer in på banan när den ropas upp?
Bara stryka den rakt av?
Vad händer då om ryttaren i fråga bara varit sölig och inte hunnit in på banan när den ropats upp?
Bör inte ryttaren i allafall få sina "lagstadgade" 45 sekunder på sig att infinna sig?
Ta tex en situation där domartornet inte ser insläppet.
Ett ekipage står ordentligt och väntar på sin tur.
Föregående går ut, ekipaget som ska in ropas upp.
Då vill hästen inte gå in på banan, utan börjar tex backa eller stå lite på bakbenen.
Vilket ju inte domartornet ser, för de ser inte insläppet.
Ska då den ryttaren få skylla sig själv att det råkade ta 20 sekunder att komma in på banan, och få acceptera att bli struken?
Och ja, fenomenet att en häst inte går direkt in på banan har jag sett flera ggr.
Eller ett annat.
En ryttare har missat att den ska hålla sig beredd pga strukningar när klassen börjat. De strukningarna är precis innan ryttaren i fråga startar.
Ryttaren tror ryttaren innan den själv ska hålla sig beredd, i själva verket är det h*n själv som ska vara beredd.
Så där på framhoppningen hör då ryttaren speakern ropa upp hans/hennes namn.
I "full trav" tar det flera sekunder att ta sig in på banan.
Ska den ryttaren då få finna sig i att den stryks?
Jag menar inte att vara elak mot dig, men jag tror inte du riktigt har tänkt på saker som faktiskt KAN inträffa irl på en tävling!