Varför inte stryka sig????

Här i skåne är det nästan alltid så att man har två ekipage inne på banan.

Fungerar bra! Men det ställer en del krav på ryttaren som väntar. Har sett ett par exempel när den väntande ryttaren har ridit i vägen för det tävlande ekipaget. Inte så roligt!

Framförallt är det bra för unghästar som får längre tid på sig att kolla in hinder och annat som kan vara läskigt på banan.

Tycker det både är en bra och en dålig lösning

Risken är nog stor att den som släpps in innan föregående är klar skulle göra ngt mindre bra, tex vara i vägen. håller med dig, och vad händer tex om tex den ena ryttare ramlar av och dessutom rider en hingst, vad kan då hända om den andra stackars ryttaren då sitter på ett halvbrunstigt sto.. Eller om den som ramlar av överhuvudtaget har en hel/halvmoppsig häst som "flyger på" den andra hästen på banan. :crazy:

Inte mkt en medtävlare kan hitta på gör mig irriterad, men skulle ngn idiot rida ivägen för mig när jag var mitt i banan på en tävling, då blev jag nog skogstokig!

Ryttaren KAN INTE komma till tävlingsplatsen precis före sin start och tro att han/hon får starta. Eftersom man måste visa vaccinationsintyg och licens innan man får starta,så förutsätter man att ryttare som inte visat detta i rimlig tid före sin start inte kommer och då finns ingen anledning att ropa upp dem till start.

Om de ropas in på banan men inte kommer in (vare sig de finns på plats eller inte), så är det om jag inte minns fel upp till domaren om han/hon vill ge startsignal elelr inte.

Men jag har aldrig varit med om att arrangören registrerar alla som har visat sitt vacc.intyg och sen vidarebefodrar det till domaren???

Problemet är ju att domaren ofta ropar upp namn, men ryttaren uteblir. Händer detta med tre ryttare på rad, är det rätt svårt att planera sin tid för framhoppning. Det är skillnad på att ha 2 eller 5 ryttare framför sig.

Här i Skåne behöver vi sällan visa vacc.intyg och nästan aldrig licens... Oftast behöver man inte alls till sekretariatet.
Bötfäll ekipage som inte sköter sej! Det är nog den enda vägen...

Här i skåne är det nästan alltid så att man har två ekipage inne på banan.

Fungerar bra! Men det ställer en del krav på ryttaren som väntar. Har sett ett par exempel när den väntande ryttaren har ridit i vägen för det tävlande ekipaget. Inte så roligt!

Framförallt är det bra för unghästar som får längre tid på sig att kolla in hinder och annat som kan vara läskigt på banan.
Håller med om att 2 ekipage är bra. Det fungerar nästa alltid jättebra och det blir mindre dötid. :)

Fast 2 ekipage är gränsen. På Österlens tävling var där både 3 och ibland 4 inne samtidigt. Det blev för rörigt även om banan var stor. (Unghästklassen) :(

Inte för de som har med sig tex två hästar en till avd A och en avd B i samma klass, för dessa blir dagen väldigt mycket längre, det är ju faktiskt inte alltid det är möhligt att åka hem ochbyta häst utan då blir det att unghästen verkligen får vara med hela dagen för att avd A är på eftermiddagen.

Helt rätt! Men någon måste förlora på det. När vi kollade några tävlingar visade det sej att det bara var 2-3 st som red just så. Däremot var det ett femtiotal som tjänade på det! :)

De tävlande med en häst eller med flera häster och alla i samma avdelning tycker nog att det är bra att ha avd B på förmiddagen och avd A på eftermiddagen. Men har du tänkt på funktionärerna? De får bygga om banan fem gånger i stället för två om man delar det fm/em. Ombyggnad + bangång brukar väl ta ca 30 min - det blir 3x30=1,5 tim längre dag för funktionärerna. När man kör avd B direkt efter avd A så är det ju bara bangång för avd B precis under prisutdelningen = ingen tidsförlust där. Det är nog tanken på att behöva bygga om flera gånger som hindrar klubbarna från att lägga avd B på fm och avd A på em.

Men tanken att ha avd B lör och avd A sön tycker jag verkar bättre - om man är säker på att få ihop så många starter att det lönar sig (minst 200 per dag). Tyvärr vet man ju inte det i förväg...

Självklar har vi tänkt på det! Banbyggaren får givetvis tänka på det när han bygger banan! Inga problem enligt dom som bygger eller de funktionärer som jobbat på de tävlingar vi varit på!!! :)

Bra påpekande att det ju blir merjobb för funktionärerna!
Ofta så är det ju samma personer som ställer upp hela tiden, så man ska nog inte ge dem mer arbete än nödvändigt.

Delar man avd A och B på två dagar, blir det ju samma sak där. Det går åt mer funktionärer alternativt att de som ställer upp får jobba två i stället för en dag.
Tvärtom enligt funtionärerna. Ofta rivs det mer på unghäst och då kan man vara fler folk då.

Smarta, snabba klubbar brukar ju göra så när de har lite högre klasser.
När ekipaget rider mot sista hindret, så släpps nästa ryttare in på banan.

Men jag är skeptisk till om det skulle funka på en lokal tävling hos "Klubben klubb".
Där är ju många nybörjare på tävlingsfronten, och mkt nerver är i spel.
Risken är nog stor att den som släpps in innan föregående är klar skulle göra ngt mindre bra, tex vara i vägen.

Hrm.. klarar skåningarna det så.. Under sista året har vi varit både på ponny och häst, både lokalt och reg och det har alltid varit 2 inne samtdig dvs i regel släpps nästa in när ekipaget precis har startat. Ibland innan och ibland mot slutet men jag kan inte minnas en enda gång som det inte varit 2 inne... :)

Sv: Re: Varför inte stryka sig????

Dinosaur skrev:
Men jag har aldrig varit med om att arrangören registrerar alla som har visat sitt vacc.intyg och sen vidarebefodrar det till domaren???

Jag tycker tvärtom att de allra flesta arrangörer, som jag varit hos i alla fall, har koll på att "ryttaren xx som ska in om ca 10 minuter har fortfarande inte varit här och visat sina papper än", och så skickar de iväg någon att tala om det för domare och speaker.

Liknande trådar

Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 995
Senast: kma
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama