Som sagt finns det bra tänk i vissa delar av NH, som har hjälpt att forma mig till den hästmänniska jag är i dag och öppnat mina ögon för en hel del. Jag tror att man kanske måste testa för att bilda sig en egen uppfattning. Det kan ju vara så att NH passar jättebra för någon, och att dennes häst gillar NH och då är det ju bara bra.
Som
@Diabetikern säger är NH ju egentligen i grunden bara horsemanship, eller "att sträva efter att bli en bra hästmänniska" som min ridlärare så klokt har sagt. Grejen är att med NH tillkommer massa runtikring med mallar och listor och spel och utrustning och framför allt regler hit och dit. Det är den delen jag inte gillar och jag tror att det är den delen som är det som gör att hästar stänger av och upplevs som robotar/zombies.
Nu blandar jag friskt bland alla mina erfarenheter/vad jag lärt mig/ vad jag hört/ egna tankar och experiment när jag håller på med hästar. Jag kan, om jag känner att det behövs och skulle göra nytta för hästen just då, ta till NH-metoden "backa hästen fort som fan långt som fan tills den blir slut i huvudet" om en häst bufflar och bits och har sig på ett farligt sätt när jag leder den. Men det är enligt mig en jätteextrem metod. Just det där med att backa hästen och ha sig var supervanligt när jag NH-ade, nu skulle jag ta till det som en extrem metod i en farlig situation som håller på att gå överstyr. Jag kan bara tacka den lille arabvalacken för insikten att det aldrig är en bra idé att svälja allt med hull och hår utan att tänka själv först.
Vänligt men bestämt är en vettigare ståndpunkt tycker jag. Den håller jag mig också till, men försöker också mitt bästa att även vara lyhörd, och att lyhördheten skall gå åt två håll som en dialog mellan mig och hästen.