Sv: Varför inte läderolja på en sadel??
Express_Pearl skrev:
Har ingen aning om det du frågade om, men hade en annan fråga, varför skulle man fetta in först? Och ett lager sadeltvål sen?
Jag citerar ur råden:
'det viktiga är att först och främst se till att lädret är mjukt. Detta uppnär man genom att lädret är väl infettat. Blir lädret för stelt och torrt kommer det att spricka. Även nya sadlar behöver fettas in, lädret torkar ju trots att det inte används. Man vet ju inte hur länge huden som sadeln tillverkats av har legat innan den användes, inte heller hur lång tid sadeln hängt innan den blev såld.
Sadeltvålen ger ett skyddande lager över lädret (ungefär som bilvax skyddar lacken). Har man såpat in sadeln blir det inte lika lätt repor och skav i lädret, då såpan får ta de största stötarna.
Det är mycket viktigt att lädret är ordentligt infettat innan man såpar. Vissa sadeltvålar kan "lösa upp" färgen om man såpar på ett torrt läder.
Fetta in så mycket som lädret vill suga in. Låt torka över natten och torka sedan av ev överflödigt fett. Lägg därefter på ett lager såpa över den väl infettade ytan, genom att med en endast LÄTT fuktad svamp applicera sadeltvålen. Sedan kan du efterpolera med en mjuk trasa för att få en blank och fin yta.
Slut citat.
Det låter iofs helt vettigt. Men jag har oljat sadlar i många år, inkl den jag bytte in igår och som sadelmakaren tyckte såg ut att vara riden i fem gånger och trodde var sprillans ny (hur gammal den är vet jag inte riktigt, men 4-5 år, dock inte SÅ mycket riden i men en bra bit över fem gånger).
Det IRONISKA är att på SADELN så TILLVERKARENS rekommendationer är fett - eller OLJA