Varför inte i sverige?

pinky

Trådstartare
Denna kanske passar bättre på Gnägg, men jag chansar här... :smirk:

När man tittar på utländska hemsidor så ser man vissa skillnader i utrustning mot vad som brukar finnas på de svenska. Vissa saker säljs i ett mer praktiskt utförande, eller hur man ska uttrycka det... ;)

T.ex:
Det är ganska vanligt med "pelham bridles". Alltså ett vanligt träns där man får med två par tyglar. Här i sverige får man antingen köpa ett kandar och plocka bort den extra remmen, eller så får man köpa flera par tyglar till ett vanligt träns. Ibland är det svårt att hitta matchande lösa tyglar till alla träns. Och vävribbtyglar är oftast ingen hit när man ska ha två i varje hand...

Det är också mycket mer vanligt med engelska nosgrimmor på tränsen. Vill man ha en aachengrimma kan man ofta köpa den extra remmen separat, med ett fäste till. Här hemma är det aachengrimmor på alla träns, vill man ha en engelsk utan den fula plutten får man klippa bort den eller betala en sko- eller sadelmakare för att ta bort den.

Bara små iakttagelser jag gjort när jag suttit och drömt... :)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför inte i sverige?

det är ju en mode och traditions-grej.... orsaken till att pelham är så vanligt i UK är ju att dom har massa show-klasser, och då ska man helst rida med dubbla tyglar, finns även pelham-bett som är designade så att dom ser ut som stång+bridon...
 
Sv: Varför inte i sverige?

Det är precis därför som jag har gått över till att handla mycket utrustning från England. Har köpt nosgrimma, ridtäcke och regntäta fleecefodrade chaps :love: bara i år, saker som inte finns i Sverige, och som om de hade funnits här säkerligen hade varit minst dubbelt så dyra. (jag älskar eBay!)
Just de rena engelska nosgrimmorna finns ju nästan inte att få tag på här längre.

Såg en annan supersmart sak på en engelsk sajt med ryttarutrustning för ett tag sedan: rid-regnbyxor, helskodda med gummi! VARFÖR finns inte detta i regniga Sverige? Det kan ju inte bara vara jag som är förbannat trött på att halka omkring i sadeln som på en hal tvål med vanliga regnbyxor?
 

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 889
Senast: Gimlan
·
Relationer Hur vet man om någon stöter på en? Kan man ens veta det? Eller kanske snarare när bör man börja förstå att personen stöter på en/tänker...
2
Svar
25
· Visningar
3 445
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 586
Senast: giovanna
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp