Varför inte hingst i vissa stall?

Sv: Varför inte hingst i vissa stall?

De hingstar vi har hemma går också i "vanliga" hagar, likadana som resten av våra hästar.
Hingstarna blir ju vana att se ston och tvärtom, då är det inte en så stor sak längre.
Sen kan jag tycka att om man har en hingst ensam, isolerad från alla andra hästar, då är det klart att han inte trivs vidare bra ensam i sin lilla hage, då tar han kanske varje chans han kan få för att komma in till de andra. Uttråkade hästar hittar ju ofta på olater.

Senast ändrad av en moderator:

Matilda_o_Bonita skrev:
Jag skulle nog vilja säga att alla hingstar vet att dom är hingstar och vad dom är kapabla att göra:smirk:

Nej, alla hingstar vet inte om att de är hingstar. Några få måste få hjälp av ett erfaret sto för att förstå detta med blommor och bin, och jag har stött på en hingst som var totalt livrädd för ston. Gick knappt att leda ihop med ston. Resten är nog som hanar brukar vara.

Nej, men stoförbud. Har inte kunskapen, hagar och tillräcklig säker box för att ta emot ston.

*knapplån*

Jag har nog lite hingstförbud men det är beroende på individen och den som ska hantera hästen. Vissa hingstar är ju lugnare än stona:smirk:

Chima skrev:
Är det för att de är bråkiga? :crazy:
Eller för att de inte har tillräckligt med hagar eller annat? :crazy:

Hur har ni det i erat stall? Har ni "hingstförbud"?

Har inte läst tråden men spontant svarar jag att bland annat därför att många skaffar hingst som inte klarar av dem och det ställer till problem för omgivningen, vilket ofta alla utom hingstägaren fattar.
Vilken stoägare vill riskera att ha en hingst som plötligt kommer lös och springer runt när man rider för att hingstägaren inte klarar att hantera sin hingst. Det är alltså inte hingstarna som är problemet utan de som ska hantera dem. Många tycker det är häftigt med hingst men har ingen aning om vad det innebär. Med folk som är vana att hantera hingstar är de inget problem.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 198
Senast: sorbifolia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka