Varför inte hingst i vissa stall?

Sv: Varför inte hingst i vissa stall?

Nej, inget förbud men det kan ibland bli problem att ta emot hingstar p g a hag brist. Fn finns 6 hingstar i vårt stall och det fungerar bra.

Av praktiska skäl inga vuxna hingstar i vårt stall.

Vi hyr inte ut just nu men om så skulle vara fallet skulle jag itne ta in någon hingst. Jag anser att det är betydligt lugnare i stallet utan hormonstinna hingstar som brummar åt stona och ska spela "störst, bäst och vackrast".

När jag var yngre fanns det alltid nån hingst i stallet och jag tycker att det är så skönt att slippa det extra passande som ändå krävs för en hingst.

Då har alla våra varit ytterst okomplicerade. :idea:

I sommras så hade vi 5 hingstar i samma hage. Dom var mellan 3-5 år. Alla gick kvar på ett vanligt staket trots att stona går i en hage några meter bort.

Vi hade en hingst i vårat stall tills vid jul (då han blev valack istället :p )
Han gick i en "vanlig" hage bredvid ston, men han var bara 2-3 år så han hade inte hunnit blivit så "hingstig" än. Det var stallägaren som ägde hingsten.

Chima skrev:
Jo, men nu låter det som om du har ett sto och är "emot" hingstar :smirk: kan jag ha rätt?
Jag har själv ett sto men inte hingstar i närheten, men jag tycker att higstar är snälla men ston kan vara lika jävliga som hingstar ska du ha klart för dig :angel: spec. under brunsten för en del ston.

Visst, jag skulle inte vilja att min häst vart dräktig om jag nu tävlade ofta, men det går väl att "ta bort" fölet, precis som abort hos kvinnor??

Du har inte rätt för fem öre när det gäller att mitt sto är emot hingstar:smirk: och jo, jag vet hur jävliga ston kan vara under brunsten, men tänk dig själv, irriterade ston brukar ju inte direkt jaga runt dom andra hästarna i hagen utan är bara allänt griniga om någon kommer nära, hingstarna däremot har en förmåga att jaga stona tills det är något sto som motvilligt låter sig betäckas för att hon inte orkar springa längre. Att ha en kåt hingst rännande i hasorna gör i många fall stona väldigt stressade och nervösa och risken att dom spränger staketet är överhängande.

Och om det nu går att göra abort på stoet så är det ändå bara onödigt bortkastade pengar när allt med ultraljud, abort och andra kostnader kunnat undvikas enkelt genom att stallägaren förbjuder hingstar i stallet alternativ har tillgång till riktigt bra hingsthagar.

vi har 'hingstförbud' i stallet. Mest beroende på att man inte vet hur de är hanterade = risk för rymning och tjuvbetäckning samt att vi inte har hagar för det

åke skrev:
I sommras så hade vi 5 hingstar i samma hage. Dom var mellan 3-5 år. Alla gick kvar på ett vanligt staket trots att stona går i en hage några meter bort.

Nu är det väl inte just när de går i hagen jag tycker det är skönt att slippa deras hormoner. :D

Just allt passande, sista hingsten vi hade var supersnäll och världens mes men lyckades av misstag hugga min mor i bröstet när han skulle impa på stona. :(

Därmed vill jag inte säga att alla hingstar är monster men jag köper inte heller att alla hingstar går att hantera "hur som helst" och skulle inte ta någon som inhyrning. Det kan ju vara "vad som helst" och har man tagit in dem så får man ju står sitt kast tills uppsägningstiden gått ut.

kopparberg skrev:
"Betala för ultraljud mm". Och om så är fallet att stoägaren på inga villkors vis vill ha ett föl efter hingsten som tjuvbetäckt då? Kan ju se till mig själv. Om jag har ett halvblodssto med hoppstam, och grannens ej godkända ardennerhingst kommer in i mitt stos hage och hon blir dräktig, så inte f-n vill jag på några villkors vis ha det fölet!! Det är ju ren buskavel vilket enligt mig är fullkomligt förkastligt!!
Avkommorna får inget riktigt användsområde, och riskerar att bli sådana som vandrar runt från ägare till ägare. Fysiska fel är ju inte heller ngn omöjlighet eftersom hingsten inte är godkänd, dvs kollad att den inte har ngt elände som kan nedärvas.

Dräktiga ston kostar en hel del i arbete också, vem säger att jag har möjlighet att ha TIDEN att tex vaka? Och vad ska jag göra med avkomman? Slakta?
Ska hingstägaren betala allt det kostar att ha ett dräktigt sto efter tjuvbetäckning, då blir det ÅTSKILLIGA tusenlappar!

En bekant fick sitt sto tjuvbetäckt och veterinären gav stoet ngn sorts abortspruta. Men det var för några år sedan, kanske ngn vet om det fortfarande finns sådan abortspruta för ston?

Jag har hört talas om ett fall inom travet där en hingst (ej godkänd) på något vis lyckades ta sig in till stoet i hagen intill (två staket emellan med ordentligt med ström) och han betäckte ett av stona. Hingstägarna fick i detta fallet betala ultraljudet (för att se om hon verkligen blivit dräktig då ingen sett hur detta gått till, när hästarna skulle in så gick de bara i samma hage) och de fick även betala aborteringen av fölet.
Stoägaren är såhär några år efteråt lite ledsen för att han inte behöll fölungen, men vad skulle han med den till? Fölet hade antagligen blivit "faderslös" (alltså fader okänd i stamtavlan) och inte fått starta. Varken hingst eller sto har varit några jättetoppar inom travet heller... Det fölet mådde nog bäst av att aldrig få komma till världen tror jag.

Angående att ha hingstar i stallet så har vi haft det och när han var liten busig tvååring så hoppade han över allt vad staket hette och det var ett himla jagande innan man äntligen fick fatt honom.
Han var världens snällaste tills sommaren han fyllde fyra då han blev rejält hingstig och tokskrek efter stoet vi hade. Han vill också hemskt gärna sätta på våran lilla förrymda shettis... Han är såld och kastrerad...

Kram kram

Många skyller på hingsten. Men jag vet 3 ston som har tagit sig in till hingsten. men det fnissar dom flesta åt och tycker att det är charmigt.:crazy:

Vi har inga hingstar i vårat stall just nu. Det skulle nog inte funka utan viss ombygnad av stallet. Har inget galler på boxdörrarna på de 3 boxarna vi använder utan skulle bli tvungen att höja taket i den
4:e boxen som just nu fungerar som sadelkammare. Om vi ska betäcka ett av våra ston och det blir en liten hingstunge så skulle jag inte kastrera hingsten innan han växt klart. Då blir dett att bygga om lite.

inget hingstförbud hos oss hoppes jag på då jag har 2 st :) mina båda går då i vanlig tråd hage med 2 trådar, reagerar lite på att "alla" säger att man ska ha hingsthage. mina funkar det hur bra med som hellst, båda hingstarna står även mittemitt mitt sto å det e inga problem.

Vi har eget stall där vi tar imot inackorderingar. Vi har sagt att vi kan ta imot hingstar eftersom vi har tillräckligt med hagar så att hingsten kan få en egen om så behövs.Eller ev.stå med någon vallack men eftersom det är kollektiv stall så tar vi endast imot hingstar som är lätthanterliga eftersom jag inte kan kräva av mina hyresgäster att som ska hantera svåra hingstar.

Detta är inget svar på din fråga, men jag undrar varför man har en hingst? Ok om den är godkänd och man har den till avel, eller om den är så ung så att den inte kastrerats ännu. Men varför har man annars en hingst? Jag har absolut inget emot hingstar o deras ägare, jag är bara nyfiken...

Jag hade tidigare en hingst som var godkänd och betäckte en hel del och jag hade honom uppstallad i ett kollektivstall med ca 25 hästar. Han gick ihop med valackarna och det var aldrig några problem. Men då hör till saken att hingsten var supersnäll och lydig (redan när jag köpte honom). När det inte var aktuellt för mer avel för min del så sålde jag honom direkt eftersom det är väldigt krävande att ha en hingst under betäckningssäsong som inte får betäcka. Jag tyckte helt enkelt synd om honom....

Senast ändrad av en moderator:

Chima skrev:
Är det för att de är bråkiga? :crazy:
Eller för att de inte har tillräckligt med hagar eller annat? :crazy:

Hur har ni det i erat stall? Har ni "hingstförbud"?

I det stallet jag ska flytta till är det "stoförbjud" just av den anledningen att det inte finns tillräkligt med hagar och det redan står en hingst i hagen...

Bra tycker jag:) Tycker om ALLA slags hästar, men av erfarenhet vet jag att ett "tjurigt" sto kan vara värre än en hinst på "G"....

Rätta mig gärna om jag har fel:smirk:

Jag har full förståelse för dom som inte vill ha hingstar i sitt stall, hur snäll hingsten än är, så krävs det så pass mycket mer av både stallet, hagarna och dom som ska hantera hingsten än ston och valacker.
Jag har själv en hingst som är jättesnäll när han är hemma i stallet, men blir som förbytt när han kommer till nytt ställe. Det brukar alltid vara problem att hitta sommarbete till honom, för det är samma sak där, att många inte vill ta emot hingstar.
själv har jag "sto-förbud" i mitt stall men enbart därför att jag har en hingst och inte vill ta onödiga risker.

Hade denna diskussion senast igår med vår halmleverantör som har travhästar. Dom har hingst(ar). Vi som har ett "blandstall" är inte emot hingstar. Har haft flera. Dom gick i vanliga hagar intill dom andra hästarna och hanterades på samma sätt.,
Kommer kanske få detta problem då mitt sto fölar om en månad och tanken är att vi ska flytta till Uppsala till hösten. Enklast vore om det blev ett sto, men om det blir en hingst så är det hju så. Viktigast för mej är att den är frisk!!!
Om dom på fölmönstringen sedan tycker att den kan vara ett hingstämne så inte fan vill jag kastrera före treårstestet om det inte skulle vara så att den blir superhingstig.
Visst, hingst är alltid hingst och man får tänka sej för! Dock har jag haft o göra med ponnyhingstar som var urtrevliga! Gick ihop i hagen o stod i 4 spiltor bredvid varandra. Red den äldsta o han funkade utmärkt ihop med andra hästar, inkl ston! Gick i hage med sto o föl.
Tror att synen på hingstar är olika hos trav o ridfolk. Travmänninskor vill gärna behålla hingstar som hingstar vilket medför många hingstar i samma stall. Bland ridfolk är det främst dom som har stuterier som håller hingst. Klart att man ska kastrera om hingsten inte är godkänd, men har man en godkänd så är den värd klart mer pengar som hingst än som vallack. Och det är faktiskt inte alla (snarare få) hingstar som är hysteriska!

Jag har eget stall och har nekat stallplats till hingstar. Tycker inte jag har de hagarna och staketen som krävs för att säkert hålla en hingst innanför om det finns brunstiga ston i närheten.
Dessutom är vi olika personer som kan ta hästarna in och ut. Det är inte alla som på ett säkert sätt klarar av att hantera en hingst.
Om ägaren ska ha hingsten för naturlig betäckning så vill inte jag ta emot/hantera okända ston i mitt stall under betäckningsperioden.

Jag bor på bondvischan, i ett inackorderad i ett stall med runt 25 hästar. ;)

Men självklart är det ju som du säger, även grannens kusar kan ju ta sig in till ens hästar.

Där jag är inackorderad har det funnits hingstar då och då, som varit där på inridning och sådant.
Men de har en rejäl hingsthage. Och folk som klarar av att hantera hingstar om det behövs.

Det var nog ett klokt beslut att abortera det fölet. Ingen höjdare med hästar som blir "vandringspokaler" för att de inte riktigt passar till ngt alls.

Ja det är mitt personliga tyckande också. det finns så många hästar (och andra djur och barn) som kommit till världen utan att någon bryr sig om dem, så det finns ingen anledning att sätta fler till världen som riskerar att bli "oönskade".

//Lillan

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 198
Senast: sorbifolia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka