Varför inte hingst i vissa stall?

Chima

Trådstartare
Är det för att de är bråkiga? :crazy:
Eller för att de inte har tillräckligt med hagar eller annat? :crazy:

Hur har ni det i erat stall? Har ni "hingstförbud"?

Sv: Varför inte hingst i vissa stall?

Inga hingstar i vårt stall.
Dels på grund av hagarna, kan inte ha separat till hingsten, och det blir dessutom en kostnad att förbättra hagarna så att de fixar en hingst på "G".
Stallet sköts dessutom kollektivt, och man kan inte begära av alla sina hyresgäster att de ska klara av att hantera en hingst.

På den internatskolan jag ska till i höst får man som elev inte ha med sig hingst. Skulle tippa på att det beror på att dom inte har hingsthagar så det räcker, dessutom vill dom inte riskera att några ston blir tjuvbetäckta om det skulle hända något. Jag menar, man vet ju aldrig hur bra/dålig hand eleverna har med den häst dom tar med eftersom man ju inte känner dom sen innan. Hästen kanske är en sån som sticker på uteritter osv eller är allmänt svårhanterlig, och om det skulle hända något vill man inte att några ston ska bli betäckta, framförallt inte elevernas ston. Så det handlar mycket om säkerhet. Dessutom blir mång hingstar extra eldiga när stona brunstar vilket i många fall också gör dom mer svårhanterliga.

Stefffie skrev:
Inga hingstar i vårt stall.
Dels på grund av hagarna, kan inte ha separat till hingsten, och det blir dessutom en kostnad att förbättra hagarna så att de fixar en hingst på "G".
Stallet sköts dessutom kollektivt, och man kan inte begära av alla sina hyresgäster att de ska klara av att hantera en hingst.

Men det finns ju hingstar som är snälla vid alla lägen, jag känner en sådan hingst, jättefin också :)

Såklart att det finns hästar som är hypersnälla, men man ska fortfarande komma ihåg att det är hingstar, dessutom vet man inte vad andra folks hästar hittar på. Det kan ju vara så att ett sto tar sig in i hingsthagen. En del ston blir helt vilda om dom får syn på en hingst. Mitt 5 åriga sto börjar skvätta och försöka trycka upp rumpan mot staketet om det råkar vara en valack på andra sidan, och då är det ändå en ointresserad valack. Vågar knappt tänka på vad hon skulle göra om det skulle råka vara en hingst vid något tillfälle:crazy:

Matilda_o_Bonita skrev:
Såklart att det finns hästar som är hypersnälla, men man ska fortfarande komma ihåg att det är hingstar, dessutom vet man inte vad andra folks hästar hittar på. Det kan ju vara så att ett sto tar sig in i hingsthagen. En del ston blir helt vilda om dom får syn på en hingst. Mitt 5 åriga sto börjar skvätta och försöka trycka upp rumpan mot staketet om det råkar vara en valack på andra sidan, och då är det ändå en ointresserad valack. Vågar knappt tänka på vad hon skulle göra om det skulle råka vara en hingst vid något tillfälle:crazy:
Då blir det ett föl :idea: :D
Nerå...men man får ha höga och rejäla staket! Endel hingstar vet nog inte att de är hingstar och det är ju bra om man vill ha kvar den som hingst för att den är snäll, så slipper den kastrering.

Om hingsten smiter in till stoet, då blir ju hingstägaren skyldig att betala för ultraljud m.m.
Och om stoet smiter in till hingsten, är hingstägaren fortfarande skyldig att betala för stoägaren då?

gissar på detta:
mest för att det blir en massa extra jobb då vi har alla hästar i samma hage i stallet där jag har hästen, endast 5 boxplatser. och alla går lösa in och ut ur stallet.
dels för att man måste ha fler hagar i bruk samtidigt.
dels för att det finns ston i stallet.
dels för "stämningen" i stallet.

/Frida, som absolut inte har något emot hingstar!

Okey, det är ju synd det om man har en hingst och sedan vill ha med den och det finns bara stall med "hingstförbud", hur gör man då i det läget?

Jag skulle nog vilja säga att alla hingstar vet att dom är hingstar och vad dom är kapabla att göra:smirk: Däremot är det många valackar som tror att dom är hingstar. Grejen är ju också den att stona kan skada hingsten ganska allvarligt om hingsten försöker betäcka stoet utan att stoet är med på det. Han kan bli illa sparkad och skadorna blir ju ännu större som stoet är broddat. Det kanske inte låter så farligt att ens sto blir dräktigt, men många har tävlingslaner för året som blir totalt slagna till marken om tävlingshästen blir dräktig, framförallt om hästen ska tävla högre klasser i t.ex. hoppning, fälttävlan eller en annan mer krävande sport.

Matilda_o_Bonita skrev:
Jag skulle nog vilja säga att alla hingstar vet att dom är hingstar och vad dom är kapabla att göra:smirk: Däremot är det många valackar som tror att dom är hingstar. Grejen är ju också den att stona kan skada hingsten ganska allvarligt om hingsten försöker betäcka stoet utan att stoet är med på det. Han kan bli illa sparkad och skadorna blir ju ännu större som stoet är broddat. Det kanske inte låter så farligt att ens sto blir dräktigt, men många har tävlingslaner för året som blir totalt slagna till marken om tävlingshästen blir dräktig, framförallt om hästen ska tävla högre klasser i t.ex. hoppning, fälttävlan eller en annan mer krävande sport.

Jo, men nu låter det som om du har ett sto och är "emot" hingstar :smirk: kan jag ha rätt?
Jag har själv ett sto men inte hingstar i närheten, men jag tycker att higstar är snälla men ston kan vara lika jävliga som hingstar ska du ha klart för dig :angel: spec. under brunsten för en del ston.

Visst, jag skulle inte vilja att min häst vart dräktig om jag nu tävlade ofta, men det går väl att "ta bort" fölet, precis som abort hos kvinnor??

inga hingstar här heller, vi har inga bra hingsthagar, alldeles för mkt ston, ingen som vågar riskera ngt.

vi hade en hingst ett tag(3 årig frieser) och det fungerade inte alls för han sprang igenom alla hagarna och jagade våra hästar så de stack igenom hagen de oxå. så inga hingstar i vårat stall igen!!!

Det är nog mest en juridisk fråga egentligen för man har ett stort juridiskt ansvar som hingstägare. I vissa typer av uppstallningsavtal kommer också stallägaren att få ett juridiskt ansvar för hingsten.

Så det som de flesta hänvisar till att man behöver speciella hagar m m har med den biten att göra.

Hos oss är det tillåtet med hingstar, dessa ska gå i de hingsthagar som finns på stallet. Hagarna är ca 1.40 höga plank på utsidan och elband på insidan.

Jag förstår dem som har hingstförbud i sina stallar. Det krävs lite mer planering att ha hingst, du kan inte ställa den varsomhelst i stallet, eftersom den helst inte ska stå i närheten av ett sto. Hagarna kräver högre säkerhet, och hingstar kan ta till de värsta trix för att komma åt ett brunstigt sto.

Jag har ingenting emot hingstar, men eftersom de ofta är lite mer tuffa i psyket så vill jag gärna att hingstarna verkligen inte kan komma ut ur hagen och skada andra hästar.

Vi har hingst här hemma. Det jag reagerar på är att alla tjatar om hingst hagar. Våran hingst går i en vanlig hage med 2 trådar.

"Betala för ultraljud mm". Och om så är fallet att stoägaren på inga villkors vis vill ha ett föl efter hingsten som tjuvbetäckt då? Kan ju se till mig själv. Om jag har ett halvblodssto med hoppstam, och grannens ej godkända ardennerhingst kommer in i mitt stos hage och hon blir dräktig, så inte f-n vill jag på några villkors vis ha det fölet!! Det är ju ren buskavel vilket enligt mig är fullkomligt förkastligt!!
Avkommorna får inget riktigt användsområde, och riskerar att bli sådana som vandrar runt från ägare till ägare. Fysiska fel är ju inte heller ngn omöjlighet eftersom hingsten inte är godkänd, dvs kollad att den inte har ngt elände som kan nedärvas.

Dräktiga ston kostar en hel del i arbete också, vem säger att jag har möjlighet att ha TIDEN att tex vaka? Och vad ska jag göra med avkomman? Slakta?
Ska hingstägaren betala allt det kostar att ha ett dräktigt sto efter tjuvbetäckning, då blir det ÅTSKILLIGA tusenlappar!

En bekant fick sitt sto tjuvbetäckt och veterinären gav stoet ngn sorts abortspruta. Men det var för några år sedan, kanske ngn vet om det fortfarande finns sådan abortspruta för ston?

Att många skriver om hingsthagar är att det ställs större krav på hagen om man ska ha en hingst i den än om man släpper andra hästar där. Just för att man har ett större juridiskt ansvar för hingsten.
Dessutom är det många som har ganska dåliga hagar och tur att hästarna stannar inne ändå. Själv så i takt med hagarna behöver bytas ut av ålder sätts staket som är högre och bastantare i alla hagar för att vi även ska kunna ha stora hingstar i dem.
Hingstens ras och storlek gör ju en del när det gäller staket.

kopparberg skrev:
"Betala för ultraljud mm". Och om så är fallet att stoägaren på inga villkors vis vill ha ett föl efter hingsten som tjuvbetäckt då? Kan ju se till mig själv. Om jag har ett halvblodssto med hoppstam, och grannens ej godkända ardennerhingst kommer in i mitt stos hage och hon blir dräktig, så inte f-n vill jag på några villkors vis ha det fölet!! Det är ju ren buskavel vilket enligt mig är fullkomligt förkastligt!!
Avkommorna får inget riktigt användsområde, och riskerar att bli sådana som vandrar runt från ägare till ägare. Fysiska fel är ju inte heller ngn omöjlighet eftersom hingsten inte är godkänd, dvs kollad att den inte har ngt elände som kan nedärvas.

Dräktiga ston kostar en hel del i arbete också, vem säger att jag har möjlighet att ha TIDEN att tex vaka? Och vad ska jag göra med avkomman? Slakta?
Ska hingstägaren betala allt det kostar att ha ett dräktigt sto efter tjuvbetäckning, då blir det ÅTSKILLIGA tusenlappar!

En bekant fick sitt sto tjuvbetäckt och veterinären gav stoet ngn sorts abortspruta. Men det var för några år sedan, kanske ngn vet om det fortfarande finns sådan abortspruta för ston?
Jo, men sådana här saker kan ju hända även på landet och inte bara i inackorderings stall.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 198
Senast: sorbifolia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka