Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stefffie skrev:Inga hingstar i vårt stall.
Dels på grund av hagarna, kan inte ha separat till hingsten, och det blir dessutom en kostnad att förbättra hagarna så att de fixar en hingst på "G".
Stallet sköts dessutom kollektivt, och man kan inte begära av alla sina hyresgäster att de ska klara av att hantera en hingst.
Då blir det ett fölMatilda_o_Bonita skrev:Såklart att det finns hästar som är hypersnälla, men man ska fortfarande komma ihåg att det är hingstar, dessutom vet man inte vad andra folks hästar hittar på. Det kan ju vara så att ett sto tar sig in i hingsthagen. En del ston blir helt vilda om dom får syn på en hingst. Mitt 5 åriga sto börjar skvätta och försöka trycka upp rumpan mot staketet om det råkar vara en valack på andra sidan, och då är det ändå en ointresserad valack. Vågar knappt tänka på vad hon skulle göra om det skulle råka vara en hingst vid något tillfälle
Matilda_o_Bonita skrev:Jag skulle nog vilja säga att alla hingstar vet att dom är hingstar och vad dom är kapabla att göra:smirk: Däremot är det många valackar som tror att dom är hingstar. Grejen är ju också den att stona kan skada hingsten ganska allvarligt om hingsten försöker betäcka stoet utan att stoet är med på det. Han kan bli illa sparkad och skadorna blir ju ännu större som stoet är broddat. Det kanske inte låter så farligt att ens sto blir dräktigt, men många har tävlingslaner för året som blir totalt slagna till marken om tävlingshästen blir dräktig, framförallt om hästen ska tävla högre klasser i t.ex. hoppning, fälttävlan eller en annan mer krävande sport.
Jo, men sådana här saker kan ju hända även på landet och inte bara i inackorderings stall.kopparberg skrev:"Betala för ultraljud mm". Och om så är fallet att stoägaren på inga villkors vis vill ha ett föl efter hingsten som tjuvbetäckt då? Kan ju se till mig själv. Om jag har ett halvblodssto med hoppstam, och grannens ej godkända ardennerhingst kommer in i mitt stos hage och hon blir dräktig, så inte f-n vill jag på några villkors vis ha det fölet!! Det är ju ren buskavel vilket enligt mig är fullkomligt förkastligt!!
Avkommorna får inget riktigt användsområde, och riskerar att bli sådana som vandrar runt från ägare till ägare. Fysiska fel är ju inte heller ngn omöjlighet eftersom hingsten inte är godkänd, dvs kollad att den inte har ngt elände som kan nedärvas.
Dräktiga ston kostar en hel del i arbete också, vem säger att jag har möjlighet att ha TIDEN att tex vaka? Och vad ska jag göra med avkomman? Slakta?
Ska hingstägaren betala allt det kostar att ha ett dräktigt sto efter tjuvbetäckning, då blir det ÅTSKILLIGA tusenlappar!
En bekant fick sitt sto tjuvbetäckt och veterinären gav stoet ngn sorts abortspruta. Men det var för några år sedan, kanske ngn vet om det fortfarande finns sådan abortspruta för ston?