Varför inte Back on Track på dräktigt sto?

Alexandra_W

Trådstartare
Var in på lillhästen i stavs sida och kikade på ett bett, och såg att de säljer BoT nu med, och gick in och kollade priserna, då jag egentligen skulle vilja ha en uppsättning paddar plus en ryggvärmare till, så hästarna har varsin.

Det står dock på sidan (lillhästens) i fetstil att INTE BoT på dräktigt sto. Någon som vet varför, vad är det man är 'rädd' för?

/Alexandra - som ju raskt då kunde stryka inköp av 'egen uppsättning' BoTgrejer till Kele.. Jag som tänkte jag skulle hjälpa lillfjants kotor lite.. Men var ju tur jag av en slump läste det där då, och inte bara lät henne låna valackens..
 
Sv: Varför inte Back on Track på dräktigt sto?

Det är samma sak som att man inte masserar ett dräktigt sto, massören vill inte höra att märren kastade för att hon blev masserad. De som säljer bot vill inte ta ansvar för att någon anklagar dem för att deras produkter orsakar skador på föl eller foster. Jag skulle inte vara rädd för att använda dem på dräktigt sto.
 
Sv: Varför inte Back on Track på dräktigt sto?

Fast vad gäller massage så enligt de jag pratat med om det så är det 'vissa' saker (vilka vet jag inte) man inte vill göra med ett dräktigt sto, medan andra går bra under större delen av dräktigheten, men i slutet av dräktigheten vill man inte massera för att inte riskera att stoet får sammandragningar för tidigt.

Vi får väl se imorgon vad 'min' equiatriker säger, jag *vill* att han ska hitta något på stoet, då hon sparar sitt HB igen och har tappat muskler över hösida av korset igen. Så han får gärna säga att hon lyckats med något i hagen, eller att det blivit något vid kastningen/uppvaket. Men mardrömmen är ju att han hittar något men inte vill rätta det pga dräktigheten (då får han rätta iaf dock, på mitt fulla ansvar iofs)


Men jag har aldrig förstått riktig vad massage kan göra för skada utanför högdräktighet (ska fråga equiatrikern imorgon), men förstår ännu mindre vad ett par BoTpaddar på BENEN skulle göra för 'skada' på ett dräktigt sto (oavsett när i dräktigheten). Okej att man kanske inte vill ha täcke/ryggstycke sent i dräktigheten (även om jag personligen tycker det känns knasigt att något skulle hända då heller, men..)

Men vad är det med massage/BoT som man befarar/anser att kan göra att stoet kastar? *nyfiken*

Har mailat och frågat BoT varför de inte rek det på dräktigt sto, får se om och vad de svarar.

Jag är nog beredd att tycka att paddar på benen inte kan vara någon fara. Samtidigt - OM hon skulle resorbera/kasta så är det ju nära till hands att anklaga sig själv.. Knepigt, jag skulle ju gärna ge henne paddar nu för att hjälpa kotorna fram, och egentligen både paddar och ryggstycke hela högdräktigheten för att hjälpa kroppen när hon börjar bli tung. Fast under högdräktighet törs jag noga bsolut inte, får fundera lite över nu..
 
Sv: Varför inte Back on Track på dräktigt sto?

Jag vet att det står likadant i instruktionerna till magneter för människor som jag använder. "Bör ej användas av gravida". Det beror enl. mina källor på att de inte har testat produkten speciellt på gravida och kan då alltså inte säga hur/om den påverkar fostret. Man får alltså göra det på egen risk.

Det känns ju som en pad med magneter som sitter på skenan på hästen inte borde påverka livmodern men vad vet jag...

SaraXX
 
Sv: Varför inte Back on Track på dräktigt sto?

Jag säljer alla möjliga grejor som tex backontrack, magneter etc för olika tillverkare och jag har ställt den frågan till allihop och svaret är alltid nått i stil med om det går fel med dräktigheten så vill tillverkaren av produkten gå fri från misstanke att deras produkt orsakade nått.
//Linda-som använder magneter och backontrack på min äldsta fölmärr och har så gjort lääääänge....
 
Sv: Varför inte Back on Track på dräktigt sto?

Okej, så det är i princip som när det gäller mediciner som inte rek till dräktiga/digivande ston för att forskning saknas? (Dvs de kan inte LOVA att det är ofarligt). Finadyne t ex ska inte ges till dräktiga/digivande ston enligt fass, men Keles lilla embryo överlevde utan problem en finadynekur, och klinikvet har aldrig sett minsta problem av att ge det till dräktiga ston heller, och det är hyfsat välanvänt på stationen. (FegAlex bad dock om butta istället den här gången).

Men då törs jag nog utan problem använda paddarna hela dräktigheten då. Får fnula vidare om ryggstycket.. *nojig som sagt*

Tack för svar allihop, jag rapporterar vad BoT själva svarar med sen, om de svarar.. Skulle vara intressant att veta om det är något specifikt som de ser eventuellt kan hända, eller om det är av samma kaliber som när det står på en vit tröja i 100% bomull att 'tvättas separat, max 30 grader'. *sucka* DÅ är de helt garderade mot allt. Sen att ren bomull är kokäkta och att vitt aldrig färgar av sig är ju en annan grej..
 
Sv: Varför inte Back on Track på dräktigt sto?

Anledningen att man är osäker på massage på dräktiga djur är att massage frigör oxytocin och oxytocin är inblandat i igångsättning av livmoderkontraktioner (och allt annat som händer när ett sto fölar). Jag har nog till och med läst att oxytocin är DET hormon som sätter igång värkarbetet.

Oxytocin är ett välmående-hormon ungefär som endorfin, fast med en mer "långvarig" effekt. Oxytocin har mycket med fortplantningskänslor att göra överhuvudtaget. Stoet kan till exempel få en jäkla oxytocinrusch om den träffar på andra föl. Eller för den delen andra ston eller hingstar :D

Men egentligen så frigörs oxytocin av allt som hästen mår gott av :D
Det behöver inte ens handla om beröring... Men just beröring och allt som är sådär larvigt skönt så att de nästan kryper ur skinnet - då är det lite extra mycket oxytocin i verkningen....
(är man van att få massage själv så förstår man känslan när de här välmåendehormonerna ruschar till i kroppen - det behövs knappt ens mer än att man FÖRVÄNTAR sej att få det gott och skönt, så har man hamnat i det där halvsömniga flummiga tillståndet)

Jag har haft en märr som blev likadan med BoT-ryggvärmaren. När hon såg att det skulle komma på så sa det "poff" och hon stod och gäspade stort, myste på ögonen, frustade, pustade och slappnade av. Nog fasiken var det oxytocin i farten då :idea: Antagligen för att värmen var skön (jag förstår henne, jag gillar också ryggvärmaren, den har samma effekt på min kropp).

Så nog har BoT effekt på välmåendehormoner...!
(och därav varningstexten.)

Jag skulle vara mest orolig i början av dräktigheten faktiskt. Fram tills dag 45 vågade jag nog knappt titta på Trollfuxa i hagen :D.

Men sedan tror jag knappast man måste oroa sej särskilt mycket. Jag tror aldrig man lyckats framkalla livmoderkontraktioner, när det inte ska finnas sådana (= kastning, resorbering) genom beröring - dvs att man VET att oxytocinet som frigörs vid massage/beröring kan innebära trubbel när det gäller dräktighet - men det ska jag ju inte svära på förstås...
 
Sv: Varför inte Back on Track på dräktigt sto?

Fast jag köper inte riktigt det där med oxytocinet rakt av. Visst är det må bra hormon, och det styr mjölknedsläppningen t ex, har du sett ett sto (oftast ungsto) som inte vill låta fölet dia och/eller inte släpper ner mjölken sprutas med oxytocin så inser man vilken häftig effekt det har.

MEN, nivåerna ökar ju precis som du skriver av välmåendemys generellt. Och i så fall så borde man ju t ex avrådas från långa, mysiga ryktstunder med dräktiga ston som gillar rykt. Nu är Kele inte den värsta på det, men Vision går komplett i trans han, huvudet trillar ner, ögonen blir dimmiga och han är låångt borta i sin egen lilla fluffiga värld. Kikis var likadan vid rykt/pyssel, och många andra hästar är ju så också.

Och då borde en mysig rykt kunna sätta igång en (för tidig) fölning.

Så kan fatta friskrivningen från tillverkaren etc, men inte på att det skulle spela någon roll i realiteten med välmåendehormoner som frisläpps..
 
Sv: Varför inte Back on Track på dräktigt sto?

Svaret från BoT, och det hade ju ingenting med det vi diskuterat att göra, dvs det var inte samma anledning som att man inte vill massera dräktiga ston:

Hej!

I samband med graviditet finns det en spontan missbildningsfrekvens av cirka 3%. Det är därför omöjligt att kunna avgöra ifall en produkt eller läkemedel bidrar till en ökad frekvens utan att man gör mycket omfattande studier. Sådana studier är oetiska varför man väljer att avvakta tills det finns en långvarig och bred erfarenhet av en produkt innan man vågar uttala sig i denna känsliga fråga. Vi har därför valt, liksom man t.ex. gör med nya läkemedel, att avråda från användning i samband med graviditet.

Mot slutet av en graviditet finns det ingen risk för att man skall kunna anlägga en missbildning varför det går bra att under de sista få graviditetsveckorna motverka t.ex. bensvullnad som ibland kan bli ett stort bekymmer. (Kungen av Marocko har gjort detta på sina hästar och är tydligen väldigt nöjd.)

Vad roligt att Back on Track har hjälpt er alla i stallet:)

Mvh Annica, Back on Track
 
Sv: Varför inte Back on Track på dräktigt sto?

Nu har equiatrikern varit här. Frågade honom om massage och dräktiga ston. Och hans åsikt är/var att såhär tidigt i dräktigheten (en knapp månad) var det ingen fara att varken massera eller lägesrätta, men han masserar inte under hasen bak, och under kotan (tror jag det var) fram. Där finns tydligen akupressurpunkter som man inte vill trigga när de är dräktiga.

Senare i dräktigheten vill han generellt inte röra dem alls OM INTE det finns en klar och tydlig överenskommelse med stöägaren om vems ansvaret är (dvs ägarens). Och rättar inte gärna i bäcken/kors alls mellan månad 4 och 10, men om man befarar att snedheten ska ge förlossningskomplikationer kan man rätta i ungefär en månad innan beräknad fölning.

Att man inte vill massera är som redan tagits upp här, OM stoet resorberar/kastar kan man ge sig sjutton på att massagen får 'skulden'. Rätta i vill han helst inte iom att de ju blit uppluckrade i bäckentrakten etc när de är en bit in i dräktigheten, och dessutom gick det inte (tyckte han alltså) att vara säker på att man inte trasslar till det på något vis för fölet då.

Jag tyckte att OM Kele blir sned igen (för visst var hon sned - jippiee!!) så SKA hon rättas i omedelbart - dräktig eller ej. Och inga problem sålänge jag tog på mig hela ansvaret. Men började jag yra om akupunktur t ex så skulle det inte fungera under pistolhot ens - det gör han inte, oavsett när i dräktigheten.

Nästa besök är om två månader, Kele är med på 'dagordningen' då med, men inför gången efter det skulle vi diskutera om hon skulle vara med eller ej.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

F
Utrustning Jag har ingen erfarenhet av Back on Track, men jag tänkte köpa mig ett par paddar till benen att ha efter hoppträningarna och vid...
Svar
1
· Visningar
2 412
Senast: Matinee
·
Utrustning Min häst är precis som mig, har problemmuskler och blir lätt stel och spänd, framför allt i ländrygg, bogar och kring M...
Svar
13
· Visningar
3 421
Senast: Loppz
·
Hästvård Ja unger fär som rubriken lyder;) Kan man använda bot täcke mm på dräktigt sto? Tack=)
Svar
6
· Visningar
974
Senast: Gullan86
·
M
Hästvård Hej! Jo, som frågan lyder, så undrar jag om man kan använda BoT's ryggvärmare och benpaddar, på ett dräktigt sto?
Svar
13
· Visningar
2 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp