Varfor hor folk inte av sej??

Ramona

Trådstartare
Jag fattar inte!! :confused: :mad: Ar manniskor verkligen sa ignoranta att de inte ens kan skicka ett mail och saga "tack for titten, men vi ar inte intresserade"!!!

Jag har skickat ivag ett par videor pa en ponny jag har till salu, men det ar langt fran de flesta som hor av sej efter de fatt videon.
Det ar inget fel pa videon, heller inte pa ponnyn.....jag fattar inte!! :confused: :crazy:

Varfor har inte folk vett att ringa, maila eller skicka tillbaka videon oavsett om de hatar vad de sag eller vill kopa hasten i fraga???

Sv: Varfor hor folk inte av sej??

Precis den frågan jag ställde mig när jag för ett tag sedan skapade tråden om oseriösa hästköpare.

Jag förstår inte det heller, är ju vanlig hyffs tycker jag.

Själv tittade jag på ett par sadlar för ett tag sen men var inte intresserad. Då försökte jag först ringa och när jag inte fick svar så mailade jag och talade om att jag tyvärr inte var intresserad. Underlättar ju för säljaren.

Ibland undrar jag om folk åker runt och provrider för att det är kul, inte för att de egentligen är intresserade.
Det var en kärring här förra året och red en av mina hästar en timme, säkert för att det var kul att hon kunde göra piruetter osv. :smirk:
Jag kunde ju inte gärna säga åt henne att sluta rida heller eftersom jag var mån om att hästen skulle säljas.

Tror du hon hörde av sg nån mer gång? Nä....EFTER hon hade ridit kom hon på att hon nog inte hade så mycket pengar. :crazy:

Tyvärr är det nog den bistra verkligheten.. Tycker oxå att man kan begära ett svar oavsett om de är intresserade eller inte, bara så att säljaren VET och inte "sitter och väntar".
Själv är jag väldigt mån om att svara per mail/tel så fort jag bestämt mig även om det inte var intressant.
Till trådskaparen: Vissa kanske samlar på videos lika mycket som en del samlar på bilder :smirk: ("är mycket intresserad, kan du maila fler bilder?", sen hör man inte ett knäpp efter det...)

ja, det verkar vara köparens rätt att göra som den vill... inte så kul för säljaren dock... har ute ett täcke på annons och fick ett svar av en tjej som bodde några mil bort att "jag vill köpa ditt täcke" jag mailar då mitt telefonnr och ber henne ringa upp så kan vi bestämma när och hur det ska levereras och betalas, men jag hörde aldrig av henne igen. Mailade efter ett par dagar för att höra om hon ändrat sig, men fick inget svar på det heller... Det är så omstä'ndigt att svara på allas frågor och sen får man aldrig nåt besked om de tappat intresset eller ej...

När jag skulle sälja mitt ena sto så skickade jag ut en DVD till de som var intresserade. Jag skickade väl ut ett 20-tal, och tro det eller ej, så fick jag tillbaka allihop så när som på en eller två. Jag blev verkligen förvånad! De som inte var intresserade skrev eller ringde, och de flesta berättade på ett trevligt sätt varför. Denna häst är 5 år och jag begärde ~85 000:-.

När jag senare skulle sälja en häst för ganska mycket mindre pengar, som det varit lite problem med skador osv så var det ganska många lustiga typer som hörde av sig. Mailade en massa "jättefina" ridbilder på denna häst. Många svarade aldrig fastän de lät jätteintresserade osv. De som hörde av sig vid denna försäljning var inte alls lika artiga och vänliga. Jättetrist :confused:
Denna häst är nu såld till världens gulligaste familj, så det blev ju bra till sist iaf, men jag var riktigt orolig innan de hörde av sig :D
Kanske var det slumpen som avgjorde detta, jag vet inte :confused:

När jag tittade på hästar hörde vi alltid av oss och sa att vi inte var intresserade på de vi inte gillade. Jag tyckte tvärtom att säljarna var jobbiga och inte kunde ge något besked, tex om jag fick köpa eller inte.

För några år sedan när vi skulle sälja en ponny hände det en intressant sak. Några som verkade vara vara trevliga och seriösa människor ville köpa. Dom hade provridit ponnyn ganska många gånger, den var vet bes och vi hade kommit överens om när dom skulle hämta den och skriva kontrakt. Några timmar efter att dom egentligen skulle kommit och hämtat ringer dom och säger att dom nog egentligen inte är intresserade :mad:. Då blir man faktiskt ganska irriterad!

Jag förstår precis vad du tycker. Det har med vätt och etiket att göra :mad: . Är man intresserad då ringer/ mailar man och säger det. Är man inte intresserad då riger/ mailar man också och säger det :idea:.

sen att folk tycker det är jobbigt att tacka nej osv, men det är väl bättre det än att inte höra av sig alls. det här med pengar också, har man då kan man titta på häst och köpa en passande. Men man ska inte åka runt och testa salu hästar när man inte har några pengar :devil: . Då kan man titta efter en medryttar häst i stället.

Kram och hoppas det går bra med försäljningen!

Hurra! Det är inte bara jag som har problem med köpare. Många älskar att fråga efter bilder, videos, frågar 100 frågor för att sen antingen aldrig höra av sig eller har de inte råd eller inte tid och inte plats för en häst. Varför? När jag skulle köpa häst hade jag pengar, stallplats och tid. När jag tittat på en häst hörde jag alltid av mig för att säga ja eller nej. Vad är det för fel på folk? Det blir ganska dyrt att skicka ut videos. 25:- för bandet +22:- för frimärke. Ha vett att skicka tillbaka videon i alla fall.

Irriterad säljare. :devil: :devil:

Jag kom faktiskt på att när jag skulle sälja den dyrare hästen var några "väldigt" intresserade. Efter ett tag kom det fram att de inte hade tillräckligt med pengar, men var jätteintresserade att låna hästen på foder!!! Jag skrev ju "säljes" i annonsen, man häpnar :confused:
Jag tycker det är rätt fräckt gjort!

Detta med kostnaden ar faktiskt ganska viktigt faktiskt. Jag ar inte en speciellt snal person, men jag skickar ju videorna fran Irland till Sverige, sa det kostar ju en del. Dessutom tar det ju tid att gora videorna, aven fast man bara kopierar dem allt eftersom man behover dem, men det ar ju tid som jag hade sluppit om andra manniskor hade kunnat skicka tillbaka videon de fatt!!
Annars hade jag ju kunnat ha ett par videor, och nar nagon sett videon och inte varit intresserade sa hade de ju kunnat skicka videon vidare till nagon annan intresserad. Da slipper de kostnaden att skicka videon till Irland, samt jag slipper kostnaden att skicka den till Sverige. Men folk tanker ju inte sa langt.

Jag fattar inte hur manniskor kan sitta och prata med mej i telefon i flera timmar, pa deras bekostnad, for att sedan inte bry sej alls. Hade det varit barn som ringt hade jag kunnat forsta att de inte var speciellt seriosa, men jag pratade med pappan i familjen (som kommer fran en relativt kand hast-familj) sa man tycker ju att han borde ha mer vett och etikett!!

Jag har också haft en massa som vill låna hästen????? Det stod ju som sagt till salu i annonsen och inget annat. Sen är det många som kan betala halva hästen nu och resten 6 månader senare. Hur ska de ha råd att ta hand om hästen om de inte ens har råd att köpa den. Köpa hästen är ju det billigaste för det är ju allt annat som kostar massor utrustning, foder, stall, veterinär, hovslagare, träning etc!!! Konstigt folk där ute i världen fast det finns ju trevliga köpare också.

Liknande trådar

Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 758
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har en 'arbetande' rottis som ar 5 ar. Hon har alltid varit valdigt "vass" och jag har haft "tummen i ogat" pa henne fran dag ett...
2
Svar
25
· Visningar
3 092
Senast: hastflicka
·
L
Hästmänniskan Jag bor just nu i Colombias huvudstad Bogota och jag ar ledsen att saga det men har finns det gott om hastar som far illa pa gatorna...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: MCP
·
C
Hästhantering Hej, jag har en ganska svar och kanske moralfilosofisk fraga, jag har under en tid betraktat en Akhal Tekehingst (3 ar) som jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 923
Senast: sln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar