Varför höjdhoppning och inte en bra övning för hästen??

RIA

Trådstartare
jag blir alltid så fundersam när jag ser andra hoppa, vare sig det är löshoppning eller hoppning med ryttare.

en del människor slutar aldrig förvåna mig varför dom tycker att höjden på hindret är viktigare än att hästen har bra teknik och behärskar hindret innan man höjer mer.

varför är höjden så himla viktig för?

jag själv tycker att hästen ska ha en bra teknik och utföra momentet bra innan det är dax att höja.
självklart ska man kunna ha lite krav på hästen om man vet att den kan och även om man vill se hur hästen arbetar på lite högre höjd än normalt.

jag ser inget hinder att höja om hästen klarar av det, men finns det ingen talang så varför höja?

det är väldigt elak mot sin häst att inte se dess begränsningar eller att gå för snabbt fram.

vad tycker ni om detta?

löshoppar ni för att hästen ska slå rekord på höjden, eller för att den ska lära sig taxera, förbättre sin teknik och kunna hoppa?

jag löshoppar för att få hästen att lära sig allt det ovanstående, samt att det är en bra övning om inte hästen hoppat innan. då får den in lite teknik innan man hoppar med ryttare.

jag tycker inte att höjden är den viktiga, klarar en häst inte att hoppa mer än 1 meter bra så varför höja?

ordet är ditt...

Sv: Varför höjdhoppning och inte en bra övning för hästen??

Ja, det har ju funnits många liknande trådar det senaste...

Men självklart har du rätt, det finns alldeles för många som är "höjdfixerade" och kan efter ett par månader ha förstört en hästs självförtroende i hoppning p.g.a. att ha gått för snabbt uppåt i höjderna.

Självklart är det teknik, lydighet, styrka och smidighet som är viktigast. Det är ju DET man tränar på för att kunna höja, om man nu vill det.

En annan grej jag stör mig på är alla dessa ryttare som på framridningen MÅSTE hoppa 10-20 cm högre än vad tävlingsklassen är. (Nu har jag mest tävlat ponny så jag vet inte hur det är på storhäst).
"Men min häst måste hoppa upp sig, annars fattar han inte att det är allvar".

Visst, jag kan förstå att vissa hästar måste "väckas" lite, men jag tror att det väldigt ofta beror på okunskap hos ryttaren. Kan man inte hoppa den höjden klassen är så är det liksom liiite försent att träna på det på framridningen till klassen.

För mig är inte framhoppningen någon "höjdhoppning", utan helt enkelt uppvärmning.

MEN så kan man se det lite från andra sidan också. På läktare o.s.v. kan man ofta höra hur det tisslas och tasslas om att "Hon hoppar alltid sådär himla överdrivet högt med sin häst... den kommer inte att hålla, den kommer tappa lusten..." o.s.v.
Och i själva verket så är det ett duktigt ekipage som kanske i slutet av träningen, som de åker på en gång i veckan, hoppar en bana på runt 1.20.
Ingenting att göra väsen av alltså.

Nu menar jag självklart inte DIG, men det FINNS en hel del som inte tycker att andra ska få hoppa högre än vad dom själva vågar/klarar av med sina hästar.

Aja, hur som helst: När JAG hopptränar så vill jag träna hästens teknik, lydighet, styrka, smidighet, självförtroende samt en hel del punkter hos mig själv som ryttare men framförallt att vi båda har kul. Nu när min ponny har lessnat lite på hoppningen; ja då slipper han helt enkelt. Vi kan inte hålla på att träna och tävla hoppning bara för att JAG vill, det är meningslöst när inte HÄSTEN vill.
Han får vila lite från hoppningen och så ska han nog tycka det är skoj igen om ett par månader.

Dessutom tränar jag ibland på "höjder" (i alla fall vad jag tycker är högt för OSS). Men detta gör jag ju aldrig om vi inte känner oss redo, det skulle ju aldrig min tränare tillåta heller.

Jag tycker inte att man "aldrig" ska få träna på att hoppa "högt", men däremot ska man aldrig få hoppa någon höjd som hästen/ryttaren inte har förutsättningarna för att klara av.

jag håller med dej. tycker att det är jättetråkigt att se hästar som inte hoppar väl på säg 1 m sen får kravla sig över 1,3 m bara för att ägaren vill kunna säga att jo den här hästen den hoppar minsann de och de...

dock behöver vissa hästar en viss höjd för att hoppa väl, anser jag. min sexåring är ett lysande exempel på det. när man hoppar runt 80-100 är han inte särskilt intressant att titta på. han gör visserligen få misstag men hans teknik är ganska trist. först när han kommer upp runt 120-130 är tekniken bra och man ser att det är en bra häst.

vi har löshoppat honom några språng på 150-160 och då är han sanslös. det är sån skillnad i hans teknik på 80 cm jmf med 160 cm. han behöver helt enkelt större hinder för att verkligen hoppa väl, med rygg och bra benteknik och fin språngkurva.

men när det är uppenbart att hästen inte förbättras för att man höjer så är jag lika emot det som du. det är bara tråkigt och hästen får ännu sämre förutsättningar för att i framtiden bli en i alla fall hyfsad hopphäst.

svarar båda...

oj, visste inte att det fanns så mycket trådar om detta just nu, kom bara på idén eftersom vi löshoppade igår :crazy:

jag tror du har rätt i att många tycker att "kan inte jag så kan inte dom". å det är jävligt fel av folk att tänka så!

är man sämre på en sak, fine! då är man det men man behöver inte snacka skit om andra för det.

men det jag har märkt nu också är att kommer man med en åsikt om hur någon borde göra med sin häst så blir man sågad för det. fastän dom vet att man har rätt. men "det är ju ägaren som bestämmer", vare sig den personen ser till hästens bästa eller inte.
vilket jag tycker är tråkigt, jag tycker man ska ta emot råd av andra och försöka se vad det är dom säger till en. men många vill inte lyssna och kör på i sitt egna race...

har hästen kapacitet ser jag inget fel i att ställa krav, men varför ställa krav på en häst som inte kan hoppa?

visst, alla kan väl ta sig över ett hinder på ett eller ett annat sätt. frågan är bara om hästen gör det bra eller hoppar skitdåligt...

jag tror några "inga namn nämnda, inga påhoppade" tycker att jag är mesig med min häst. hon har nu blivit löshoppad 3 ggr och jag tar det lugnt. med sig i bagaget har hon en ren dressyrstam, inga vidare dubbeltalanger från hennes stam heller vad jag vet eller hört något om.
första gången så hoppade hon 60 cm för att få känna på det. hon tyckte det var kul!
andra gången hoppade hon 90 cm som högst. tyckte hon hoppade bra och hade tekniken, gillade det denna gången också.
tredje gången så hoppade hon 1 meter som högst. fortfarande hoppade hon bra, tekniken dalade liiiiiite men tog ändå 1 meter bra! sen sänkte jag igen efter hon hoppat 2 ggr. där såg jag direkt hennes begränsning, men eftersom det bara är tredje gången så ser jag stor potencial i henne! jag hade lätt kunna sätta hindrena på 120, visst hade hon hoppat men hade det blivit bra? svaret är nej där.

men nästa gång vi löshoppar kommer jag kräva 1 meter av henne men förbättrad teknik då jag vet att hon kan. jag sänkte ju hindrena och körde lite avståndsberäkningar istället sen å det fixade hon jättebra!

felet med de som inte lyssnar på sin häst är att de verkligen tror att hästen klarar mer än så!
jag har sätt ett x antal hästar löshoppats och efter ett tag lär man sig se vad som är ett bra hopp och ett mindre.

det är bara synd om hästen att ägaren inte ser det utan att andra måste påpeka det. å den som sen påpekar det får skit för det :crazy:

sedan som whitetrash skriver att det finns hästar som måste hoppa högre för att hoppa bra, det är en sak. då vet man ju sen innan att hästen klarar av det.
saken är ju den att folk inbillar sig att hästen är superbra ju högre den hoppar. jag förstår verkligen inte var deras argument för det kommer in...

Jag håller med dig, det finns ingen anledning att hela tiden höja och höja. Nu är jag rätt feg och vågar själv inte hoppa några högre höjder. Men när jag tränar hoppar jag sällan speciellt högt, hoppar högre på tävling än vad jag tränar. På framhoppningar brukar jag höja nått språng 5-10 cm för att hästen ska få lite mer höjd i språnget innan jag går in på banan.
Dom få gånger jag löshoppar mina hästar blir jag så mesig så dom får sällan hoppa några direkta jättehöjder,
Vet många som hela tiden ska pressa hästar över höjder mycket över deras förmåga, vilket i slutändan bara leder till att hästen tappar självförtroendet och börjar stanna.
Det finns även tränare som hela tiden ska höja hindrena, när dom istället borde jobba för mer lydnad mellan...

Jag håller med dig. Red på ridskola i nästan 10 år och hoppade inte högre än max 80 på lektionerna eftersom vi först skulle lära oss tekniken osv. Däremot hade jag gärna velat hoppa lite högre någon gång för när jag väl tävlade i 90 för första gången så tyckte jag nästan att det var otäckt högt!

Jag har börjat hoppa "lite högre" med min ponny nu (1m, LA höjd), kanske inte så högt, men han har sina begränsningar, kapacitetmässigt. Men nu har jag haft honom i 2 år och han har gått stadigt på LB-höjd i 1½ år, och nån gång måste man ju utvecklas!

Innan jag började med det löshoppade jag honom 1.20, för att han skulle få känna på lite högre höjd utan att jag är ivägen :o

Men jag tycker ändån inte att jag "höjdhoppar", vi startade som sagt vår första LB sommaren förra året, och var då felfria. Sedan dess går sprången jag tagit öven den tävlingshöjden nästan att räkna på fingrarna, och jag har aldrig hoppat över 110 på han..

Men nu känner jag nästan att är vi inte redo för högre höjder nu så lär vi aldrig bli det, och om det visar sig vara mer än vi klarar av får vi helt enkelt stanna i LB, så är det bara.

Håller med, inte bra på något sätt att höja hinder för mycket för tidigt. Löshoppar bara min ponny som träning och gymnastik för henne, hon tycker dessutom att det är väldigt väldigt kul (vågar inte hoppa uppsuttet, typ :o)

men usch stackars hästar :( riktigt äckligt med när de cyklar så över hindren ....

castle_bar ang högt på framhoppningen.....

är ute själv mkt och tävlar på stora tävlingar och om vi säjer på elit tävlingar så hoppar 70 % av alla ryttarna ett högt räcke på slutet 5-15 cm över klassens höjd och utan markbom och lägger hästen nära så den ska "väckas upp". (jag är en av dem)

men kan hålla med till viss del att de behöver man igentlingen inte göra i låga klasser (upp till LA ) jag brukar bara göra det på 125 och uppåt. men ALDRIG på unghästen....

En annan grej jag stör mig på är alla dessa ryttare som på framridningen MÅSTE hoppa 10-20 cm högre än vad tävlingsklassen är.

Häromkring så får vi passa oss, efetrsom man inte får hoppa högre än 10 cm högre än klassens höjd. Och varför ska man hoppa 20 cm över höjden, det förstår jag inte vittsen med. Dock brukar jag hoppa 10 cm över klassens höjd bara för att väcka upp dem, så som pollan skrev. Beroende på vad jag har för häst brukar jag som ryttare slarva en gång på ett räcke så hästen verkigen vaknar och ska vara med på att man inte hänger med alla gånger, att de också får hjälpa till å inte riva ;)

det där blev nog lite konstigt formulerat. haha.

haha på SM i Falun hoppade alla på ett hinder där den understa bommen var 130 och den högsta 160 :angel:

jag har dock aldrig varit med om att någon har blivit stoppad för att ha hoppat förhögt :D

haha okej, men var det i en 140? jodu, häromkring har jag varit med om att de har kontrollmätt. tycker det är lite larvigt. men regler är ju till för att följas därför gör jag det :p

kan också hålla med om att det finns väldigt många ryttare som höjer upp hindrena i öndan, varken häst eller ryttare är mogna för det högre höjderna men hoppar det ändå.

Jag väljer att hoppa övningar och banor på en höjd som jag vet passar min häst, ibland hoppar jag upp henne på ett enstaka hinder, då jag vet att hoppa kan hon. Inom löshoppning har det allra högsta blivit 130, då det är 130 som är max höjd för en 3-åring på 3-årstest. Nu förtiden löshoppar jag för att hästen uppskatar det, jag tycker om att se hästen jobba utan ryttare + att man kan lära hästen lite nya saker.

japp en 140 va det

När jag löshoppar brukar jag göra det ganska högt, hästen tycker det är kul och man får använda pisken till att stoppa honom istället för att driva :p Sen för att han ska få känna på högre höjder som han gillar och tycker är kul men som jag absolut inte skulle våga hoppa. Dock löshoppar jag typ var 6e månad....

När jag hoppar är jag inte rädd för att höja för min häst har gått msv hoppning med förra ägaren och det är dit jag vill så småningom. Jag litar på hästen och höjer gärna till 120 för att jag ska få känna på höjden och vänja mig vid den. Då hästen är stensäker på dessa höjder så känns det helt okej att hoppa det även om jag inte riktigt "är där" än.

men 120 är ju inte så högt, har man en häst som håller och är rutinerad är det inget konstigt att hoppa 120. dock ska man väl inte sitta och nöta även på de höjderna flera gånger i veckan.

TS:
själv hoppar jag bara lite högre någon enstaka gång, kanske tar något språng på 140 om jag ska ut på en 130 tävling. oftast när jag hoppar så är det låga serier och gympa övningar. Någon gång så hoppar jag högre banor för att få känna på det. men tycker inte att mina hästar behöver hoppa högt för det kan dom, de får istället träna på lydnad och stärka sina muskler så att de verkligen håller för att sedan hoppa högre banor.

Kanske inte, men jag tycker det är rätt högt. Speciellt 125 :eek: :cool:

Nämen jag menade mer med löshoppningen. Där låter jag honom gärna hoppa 150 eller till och med 160 då han tycker det är kul och det är så sällan. Jag "driver" aldrig min häst över ett hinder i löshoppningen. Anser att det ska vara till för att stärka deras självförtroende, inte få det förstört. Och 160 kommer nog många reagera på, men det är så sällan och han klarar det så enkelt så jag ser inget problem med att låta honom hoppa (utan att jag förstör) och själv stå på marken och drömma om OS och VM ;) Sen allt med taxering osv tränar vi ju ändå på alla hoppträningar :)

Att ni (Pollan) hoppar högre på framhoppnignen det kan jag absolut förstå.. Jag menar, ni behärskar hinder osv. Kan det liksom:) (Själv hade jag kanske hoppat lite högre på framhoppningen, bara för att hindrena inne på tävlingsbanan ska kännas lite mindre, så man blir tryggare där.. Jaa, jag har varit å är lite hopprädd;)) Men på många mindre tävlingar typ 110-120, så är det MÅNGA som sitter å hoppar alldelens för högt, de är helt enkelt inte redo för det.. Hemska tvärnitar, krascher, ryttare som sitter stolsits över hindrena, drar i munnen på sina uppbetslade hästar, skriker å gormar osv. Det är förlåtligt när det händer EN gång, men inte TRE gånger på raken.. Då ska man nog börja rida 1m igen alltså:)

Har själv jobbat som hästskötare åt en i landslaget å, jag förstår att och varför ni hoppar lite högre.. Dessutom så har ni ju hästar som kan.. Jag säger nu inte att det ska ske varenda gång å sånt, men jag förstår det.. Det blir såå mkt mer allvar också! Därför vill man ju att hästen ska ta i lite mer osv..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 315
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar