Varför hickar hästar?

Centaur

Trådstartare
Ja ni ser frågan. Vet att det kan vara ett symptom på akut vätske- och mineralbrist hos tex kapplöpnings- och distanshästar som svettats mkt.

Men hicka som uppstår tex i stallet då? Vad beror det på?

Sv: Varför hickar hästar?

Det undrar jag med, vi hade en häst i stallet som började hicka så fort sadeln lades på och spändes fast. Det gick över efter en stund.

Hicka beror ju på att en snabb kontraktion av diafragma uppstår, som orsakar för snabb minskning av trycket inuti lungorna (finns ju så att man ska kunna andas in och ut). Minskningen leder till att en ofrivillig inandning sker samtidigt som att springan mellan stämbanden stängs och ett ljud hörs *hick*.

Att diafragma drar ihop sig sådär huxflux beror på mkt; att man andas in för snabbt eller om man t.ex äter/dricker (framför allt kallt vatten) för snabbt. Detta gäller ju för människor, men det borde ju vara samma för hästar som för människor :idea:

Så till dig Lindsen kan det ju vara så att pållen inte var så förtjust i sadelgjorden, tog många små andetag för att den blev nervös eller ngt sånt och vips blev det hicka.

Centaur; vad intressant det du skriver med symptom hos kapplöpnings- och distanshästar! Var kan man läsa mer om det?

Jag som har hört att man fortfarande inte vet exakt VARFÖR hicka uppstår? Men det vet man alltså nu trots allt?!
Annars håller jag med dig om mekanismerna..

Alltså snabb inandning m.m. är ju saker som har konstaterats att kunna utlösa hickningar.
Men just varför diafragma kontraherar när man andas in för snabbt t.ex vet forskare fortfarande inte... men hade ju vart kul om de hade kunnat komma fram till det snart :grin:

Jo, kom på det precis efter jag skrivit.. men ibland går det ju inte alltid att ändra sina inlägg ;)
Jo som sagt.. Det får de gärna komma på!

Min kompis häst började alltid hicka så fort hon skulle sadlar :rofl: Hästen visade aldrig något som helst obehag vid sadling, men han började hicka så fort hon tog fram sadeln :D

Tja, det kan ju bero på att de blir alldeles till sig med : D Ut och springa jaaaa : D
Man vet ju hur man själv drar efter andan när man ser något roligt, haha :)

Alltså, här uppstår ett problem. Det var den lataste hästen jag någonsin suttit på. Springa var inte hans grej. Hans hobby var att se söt ut och äta mat. Allra helst mycket mat :angel:

Hahaha, det var bara en tanke : )
Då kanske han suckar en sån fjortis-suck då xD

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 427
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 051
Senast: Bee
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 759
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar