Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hicka beror ju på att en snabb kontraktion av diafragma uppstår, som orsakar för snabb minskning av trycket inuti lungorna (finns ju så att man ska kunna andas in och ut). Minskningen leder till att en ofrivillig inandning sker samtidigt som att springan mellan stämbanden stängs och ett ljud hörs *hick*.
Att diafragma drar ihop sig sådär huxflux beror på mkt; att man andas in för snabbt eller om man t.ex äter/dricker (framför allt kallt vatten) för snabbt. Detta gäller ju för människor, men det borde ju vara samma för hästar som för människor
Så till dig Lindsen kan det ju vara så att pållen inte var så förtjust i sadelgjorden, tog många små andetag för att den blev nervös eller ngt sånt och vips blev det hicka.
Centaur; vad intressant det du skriver med symptom hos kapplöpnings- och distanshästar! Var kan man läsa mer om det?
Jag som har hört att man fortfarande inte vet exakt VARFÖR hicka uppstår? Men det vet man alltså nu trots allt?!
Annars håller jag med dig om mekanismerna..
Alltså snabb inandning m.m. är ju saker som har konstaterats att kunna utlösa hickningar.
Men just varför diafragma kontraherar när man andas in för snabbt t.ex vet forskare fortfarande inte... men hade ju vart kul om de hade kunnat komma fram till det snart
Min kompis häst började alltid hicka så fort hon skulle sadlar Hästen visade aldrig något som helst obehag vid sadling, men han började hicka så fort hon tog fram sadeln
Tja, det kan ju bero på att de blir alldeles till sig med : D Ut och springa jaaaa : D
Man vet ju hur man själv drar efter andan när man ser något roligt, haha
Alltså, här uppstår ett problem. Det var den lataste hästen jag någonsin suttit på. Springa var inte hans grej. Hans hobby var att se söt ut och äta mat. Allra helst mycket mat
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.