Varför helklippning

ylvaaskersund

Trådstartare
Varför klipper vissa hela hästen? Ska det inte finnas päls kvar över njurarna och vid sadelläget? Träffade på en som verkligen rakade av sin ponnys päls, tom på ben och huvud!!!! Kan inte det vara skadligt eller är jag felinformerad? Å ni som klipper, vad anser ni om dom som aldrig klipper?

Sv: Varför helklippning

ja brukar klippa hela min ponny, eller inte hela huvudet utan bara på ganascherna. man har ju täcken på hästen om den är klippt. skadligt är det inte...

de får man väl bestämma själv men personligen tkr jag det är snyggare med klippt päls och det går ju inte att träna på vintern om hästen har världens längsta päls.

dom år jag valt att helklippa någon av dom så har jag gjort det för att behovet funnits. sparar alltid en "rundel" som sadlen ligger på. det är inte mig veterligen skadligt, jag har under mina drygt 35 hästår aldrig haft en häst som skadats/lidit av det.

vad ska man anse ? klipper gör man ju om behovet finns, finns inte behovet så får ju hästen ha kvar sin päls ;)

Vilket behov gör att man måste helklippa hästen då? Tex över njurarna? Kan verkligen ett täcke kompensera päls? Jag läser massor av trådar i ämnet klippa och täcken, men jag har aldrig läst ngt inlägg om varför det är skadligt att inte ha täcke el klippa, bara tvärtom. Mvh " Nyfiken Tant "

tja, jag klipper vissa år då jag rider/tränar mer och intensivare därför att om hästen blir riktigt svettig så tar det tid för en oklippt häst att torka. den fryser alltså lättare (eftersom hästen då är riktigt blöt ända in på huden) men får oxå svamp mkt. lättare. eftersom den då är fuktig länge och ofta.

man anpassar ju täcke efter väder och vind ;) alltså ersätter den bortklippta pälsen med fodrat täcke, hur mkt. foder som behövs beror givetvis på hur kallt det är.

jag har tex. förra vintern täckt mina shettisar med regntäcke periodvis eftersom dom är rejält pälsade och vintern va så blöt, det för att dom ska torka upp ordentligt och på så sätt undvika svamp.

jag gjorde även så med den gamla när vi hade traditionellt stall (täckade vid mkt. blöta), att bara låta torka upp under natten räckte inte (torkade inte upp helt ) i kallstall (temperatur mellan 0-5 grader) kunde det ta 2 dygn innan hon vart helt torr.

en tjej i stallet klipper för att ena hennes häst har problem med pälssättning o tappning... annars instämmer med fg talare:p

Jag Klipper min häst om det behövs, och det gör det om jag ska rida överhuvudtaget, om det så bara är skrittpass :D Hon får riktig vinterpäls! Men jag helklipper inte. Har aldrig sett någon anledning till det. Det är sällan hästen blir så ansträngd att den svettas på HELA kroppen. Visst kan den bli svettig under sadeln på ryggen men det torkar snart med ett bra vintertäcke som "andas".

Så jag kan ju inte svara på av vilken anledning man klipper hela hästen. Men jag tycker inte att man ska göra det för att det ska se snyggt ut. Det bryr sig inte hästen om, då vill den nog hellre ha kvar sin päls.

Jag tycker det är löjligt att först helklippa hästen och sedan vara tvungen att rida med täcke. Då klipper man inte rygg o rumpa för att det behövs utan för syns skull.
Klippa gör man OM det behövs och DÄR det behövs.

Om det sen är för ex ohyra så är det en anna sak. Då finns det en anledning.
// Linda

Jag klipper i stort sätt hela hästen. utom ben och huvud.
Detta beror på att min häst svettas otroligt mycket och får rejäl björnpäls på vintern och det är inte snällt att sätta honom i jobb med den pälsen kvar .dels för att han inte orkar för det blir för varmt och pga svetten tar MINST 1½ timme att torka.

Rider dock med ländtäcke i början och slutet av passet och om det är väldigt kallt ute.Han har känslig rygg.Så igentligen skulle han behöva ha pälsen kvar just pga det.Men pälsen gör inget gott heller när det blir blöt för den ryggen så.Klippningen är mer till nytta .

på bilden nedan är han riden i 20 min och det var under 18 + ute .i sommar päls alltså och han svettas då så här.Det har alltså inte regnat på honom han har svettats rätt genom schabraket.
Man förstår då kanske att det blir jobbigt med vinterpälsen.
17657996.jpg

Senast ändrad:

Ojdå!:D
Min häst svettas knappt alls. Har ridit mellan 40-90min och inte en gång har jag lyckats få honom riktigt svettig. Endast under sadeln.

tja, jag klipper vissa år då jag rider/tränar mer och intensivare därför att om hästen blir riktigt svettig så tar det tid för en oklippt häst att torka. den fryser alltså lättare (eftersom hästen då är riktigt blöt ända in på huden) men får oxå svamp mkt. lättare. eftersom den då är fuktig länge och ofta.

man anpassar ju täcke efter väder och vind ;) alltså ersätter den bortklippta pälsen med fodrat täcke, hur mkt. foder som behövs beror givetvis på hur kallt det är.

jag har tex. förra vintern täckt mina shettisar med regntäcke periodvis eftersom dom är rejält pälsade och vintern va så blöt, det för att dom ska torka upp ordentligt och på så sätt undvika svamp.

jag gjorde även så med den gamla när vi hade traditionellt stall (täckade vid mkt. blöta), att bara låta torka upp under natten räckte inte (torkade inte upp helt ) i kallstall (temperatur mellan 0-5 grader) kunde det ta 2 dygn innan hon vart helt torr.
Jag hade gjort som du i samma situation, men alla klippta hästar man ser kan väl inte ha såna problem? Nästan alla klipper ju sina hästar, jag förstår att man gör det i extremfall och om man tävlar, tränar mkt, men varför helklipper man skogsmulle hästar?

Jag har då aldrig hört att man ska spara lite päls över njurarna? Varför inte över blåsa, mjälte och lever? Med den blodgenomströmning njurarna har betyder lite päls inte så mkt. De sitter inte heller direkt under huden. Ursprungligen var väl kuddarna i pudelns klippning också avsedd att värma. Att det är helt onödigt har man förstått sedan 1700-talet!

Att man sparar en fläck under sadeln är också svårt att begripa. Många menar att det ska förhindra skav. Hur då? Har man en sadel som passar behöver man inte en päls-stötdämpning. Snarare blir denna pälsen svettig och ökar risken för såväl skav som infektioner som streptotrikos.

Hästar som inte arbetas svettiga tycker jag inte ska klippas alls. Klippningen är ett nödvändigt ont för arbetande hästar.

jag vet av en del "skogsmulle/hobby" hästar som svettas ordentligt när dom rids. då behöver ju dom oxå klippas för att torka snabbare ;)

skit samma, ingen häst lär lida av att bli klippt så länge den får täcken och skötsel efter väderlek iaf. ;)

därimot kan en oklippt häst som inte täckas när blötan går igenom pälsen eller får torka upp ordentligt lida av den kyla som blir och ev. även av den svamp som kan uppstå, då brukar hästen tappa päls i "tussar" och bli bitvis kal samt få klåda.

jag tycker inte det är så mkt. att "försvara" varken det ena eller det andra, så länge det ses till helheten och individens bästa :)

jag fick redan som liten lära mig att man ska spara en "rundel" under sadlen för att inte skav ska uppstå.

har faktiskt aldrig fått några problem av att rundlen varit där, och prövat att raka bort även den har jag inte gjort, så huruvida det är som jag lärt mig eller inte har jag ingen aning om :angel:

Nä. Det är kanske inget större problem. Jag har aldrig fått skav på någon av mina helklippta (alltså även under sadeln)!

jag brukar inte klippa någon av mina hästar om det ej är nödvändigt men min 3 åring fick jag klippa i vintras för hon har som min hingst har väldigt tjock päls å fick utslag för huden fick ej luft under all päls så dom 2 rakar jag hela kroppen på utan huet och benen. min andra häst rakar jag bara hals och bok på ibland under magen. skulle aldirg få för mig att raka en häst som har lätt för att frysa. d ekänns inte snällt. de e därflör jag bara rakar halvt på min ena för hon fryser med päls tänk då vad hon skulle frysa utan =/ självklart han mina pållar täcken som ska kompencera utt pälsen å det har funkat hittils.

Jag klipper min skogsmulle häst överallt utom huvud och halva ben på vintern. Han svettas rätt ordentligt efter en timmes trav och galopprunda och det känns bättre att raka och täcka än att det ska ta flera timmar att torka och han får "svettsvampangrepp" ...

jag har oxå en sån häst. jobbigt på försommaren när man rider sista lektionerna o hästen svettas egenom shabraket

Att man sparar en fläck under sadeln är också svårt att begripa. Många menar att det ska förhindra skav. Hur då? Har man en sadel som passar behöver man inte en päls-stötdämpning. Snarare blir denna pälsen svettig och ökar risken för såväl skav som infektioner som streptotrikos.

Precis så har jag oxå fått lära mig, och sparar därför aldrig heller ngt under sadeln.

Själv helklipper jag mina pollar. Kropp och benen, skulle ta huvudet oxå men jag är lite för osäker för att våga mig på det ännu, kanske när jag klippt lite mer.
Klipper för att hästarna tränas och tävlas så dom inte ska bli för svettiga. Dessutom tycker jag att det är snyggt med en klippt häst som inte har massa björnpäls och det är lättare att hålla rent.
Självklart täckar jag hästarna som ersättning för pälsen.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 561
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
420
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka