Varför helfalsad sko

Laban

Trådstartare
Varför väljer man att sko med helfalsad sko på vanlig ridhäst och vad får man för skillnad mot att sko med vanlig "klassisk" sko?

Menar du såna som är lite konvexa med en skåra mitt i hela vägen runt?

Såna har min fått bak ibland för att hovis haft slut på standardskor. Han kallar dem greppskor och ska ge lite bättre fäste. Jag tyckte dessutom att de har bättre kvalitet i broddhålen så jag antar att iaf mina var av någon annan metall än standardskor? Eller så var det bara en slump.

Menar du såna som är lite konvexa med en skåra mitt i hela vägen runt?

Såna har min fått bak ibland för att hovis haft slut på standardskor. Han kallar dem greppskor och ska ge lite bättre fäste. Jag tyckte dessutom att de har bättre kvalitet i broddhålen så jag antar att iaf mina var av någon annan metall än standardskor? Eller så var det bara en slump.
Precis sånna menade jag, fast här sitter dom fram?

Precis sånna menade jag, fast här sitter dom fram?

Är det möjligtvis överrullningsskor du tänker på?

meister_roller_front_big_138127760.png

Har haft helfalsat ibland för det varit det som hovis föredragit. Och någon gång för greppet. Kan inte säga jag märkt skillnad på hästen.

Fast det är ju den på bilden? Min häst har sånna överrullningsskor för att han ska komma kvickare upp med fram och slå mindre i sko. Funkar bra tycker jag.
det är den ju inte alls. ts menar en sko med "dike" runt hela. här är ju diket bara längs med sömmen, tån är ju en "hel" kulle.

det är den ju inte alls. ts menar en sko med "dike" runt hela. här är ju diket bara längs med sömmen, tån är ju en "hel" kulle.
Jo det är en kulle, men den är fasad framåt mot tån och inåt mot sulan, det var vad jag uppfattade att TS syftade på. Det är sällan det är en skåra hela vägen runt för man sätter inte sömmar fram.

Ingen som verkar kunna svara konkret till TS men däremot flödar ju gissningarna :antagandena/erfarenheterna rätt vilt ? :confused:
ja? diskussionsforum i ett nötskal?
väldigt få här är väl hovslagare och det finns typ ingen info att googla sig fram till, överlag är det skitsvårt att googla sig till något väsentligt alls om hovslageri och specialbeslag. jag vet ju bara vad min hovis sagt och jag litar på honom men han är ju inte källornas källa trots det? bäst är ju att fråga den som slog på skorna varför de sitter det men iom att frågan hamnat här antar jag att det inte är möjligt för ts av en eller annan anledning?

@Cherarriduracell personligen tycker jag ett av själva problemen med ”diskussionsforum” är just att folk sitter och googlar och sen postar sina googlesvar ?

Oj vad du redigerade din post dessutom :confused:

Precis vad jag menar, skåra hela vägen runt.
Men vad är det bra för, varför väljer man att sko med en sån sko?

Fråga din hovslagare :) Här har det som sagt endera varit för att just den modellen råkat ha helfals (när jag hade heartbar t ex), eller för hovis favoritmärke och modell/den modell hovis ansett haft bäst form för hästens hovar haft hel fals. Eller för man velat åt extra grepp i tån.

Är väl som med sidokappor. Vissa hovslagare skor alla hästar med det för de föredrar det, andra skor enbart vissa hästar med sidokappor och då för att de vill åstadkomma något särskilt. Och ytterligare andra gånger så var det den sko som låg närmast hästens hovform.

Min hovis skor nästan alla hästar med sidokappor bak. Jag har frågat varför och det finns ingen särskilt anledning ;) Min förra hovis skodde nästan alla hästar med tåkappa bak, och samma sak där. Det fanns ingen egentlig anledning. Personlig smak hos respektive hovslagare - på samma vis som vissa föredrar Mustad och andra Kerkhart (stavning fel)

Det är väl inget konstigt att ingen här kan svara annat än generellt. Ingen mer än TS hovslagare kan svara på varför just TS häst har de skor hon har. Få andras erfarenheter är ju dock själva kärnan i ett diskussionsforum.
Som sagt, bara nyfiken på andras erfarenheter Inte min häst och hovslagare i det här fallet.

Men det som googlats är en bild. Inte mer antaganden än om man googlar en bild på en gran för att enkelt visa hur en gran ser ut. Det betyder ju inte att man inte har en aning vad en gran är och googlar "vad är gran?"

Liknande trådar

Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
828
Senast: Shixle
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: Miingla
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
682
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix