Varför har vi inte sportigare kläder?

Sv: Varför har vi inte sportigare kläder?

*KL*

Jag älskar "er" dressyrryttare "Men det finns ju massa moderna kläder" Ja, OMG ridbyxor med strass vid fickan och *hjälp* stövlar som är olika spetsiga i foten!!! :eek: !!!!
// Kommer aldrig glömma när jag råkade få med mig vardagstränset och blev tvungen att tävla i ett väldigt blått syntetträns. Många sura blickar fick jag från dressyrtanterna då :D Och det var bara en lokal Lb ^^

Jag håller med TS om att dressyrgarderoben skulle behöva uppdateras. Sedan kanske jag inte är inne på samma spår som TS och jag tycker fortfarande att dressyren ska vara elegant (iofs, hur är en häst som går bra inte elegant?), men skulle lite färger verkligen skada? Man måste ju inte klä hela hästen i rosa (om man inte vill :p) men svart-vitt (på sin höjd beige ridbyxor och blå kavaj!) är tråkigt. Och kavajen skulle jag vilja ha bort fort som s*tan. Varmt, opraktiskt och snyggt? Ja på ryttarfesten efteråt men inte på hästen.

Sedan håller jag helt med Snowball ang. hjälm. Att rida i hatt är verkligen omodernt.

Fast det finns kavajer som är svala och snygga! Vad skulle man annars ha?

Jag tycker det finns mycket moderna kläder att ha på träningar och under kavajen för tävling i diverse funktionsmaterial?

Fast det finns kavajer som är svala och snygga! Vad skulle man annars ha?

Snyggt är ju en relativ bedömning. Poängen med att man måste ha kavaj är ju att man inte ska gå ifrån "originalet" så alla tävlingskavajer måste ju se ut som just det - kavajer. Och eftersom jag inte tycker att kavaj är snyggt (i hästsammanhang) så inser du ganska snabbt att ingen av kavajerna på marknaden faller mig i smaken.

Ja, the sky is the limit. Skulle TR mot förmodan ändras ang. klädsel är det förhoppningsvis inte jag som ska utforma hur den nya klädseln skulle se ut. Men jag tänker mig något i stil med skjorta/tight tröja i fuktionsmaterial med lite färger. Ser en tröja som fanns i mountainhorse's sortiment för några år sedan men orkar inte leta upp den.

Någonting som väl faktiskt borde ändras är väl huvudbonaden. Nyligen var det ju en dödsolycka vid en prisutdelning i dressyr i Holland. Och fler och fler skriver att de rider med hjälm på framridningen men inte på banan eller vid prisutdelningen. Är inte alla överens om att det är säkrast med hjälm? Så vem ska bli först med att faktiskt ha den på sig hela tiden.

Steffen Peters tex är den första jag sett som haft hjälm på sig hela tiden under en prisutdelning i dressyr, när han tog silver i Kentucky (var det väl?) Under själva ritten hade han ju dock hatt men han tog inte av sig hjälmen och vinkade med den som de flesta andra (manliga ryttare) gör vid prisutdelningar. Eller galopperade runt i ärevarvet med hjälmen i näven.

Så vem blir först av toppryttarna att rida med hjälm hela tiden även under dressyrtävling? För i svenska TR står det ju inte att det är förbjudet med hjälm http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_8413/ImageVaultHandler.aspx

Som huvudbonad gäller godkänd hjälm, med hakbandet i funktion, vilken skall bäras både vid ritten och vid ridning inom hela tävlings-området. I Msv A- klasser och högre får ryttare som fyllt 18 år, förutom hjälm enligt ovan, som alternativ bära hatt eller kubb under ritten. Vid ridning inför Msv A-klasser och högre inom hela tävlingsområdet, får ryttare som fyllt 18 år, bära annan huvudbonad.

Vad som står i det internationella TR har jag ingen aning om men trots att de flesta anser hjälm är säkrast vid all ridning så är tydligen traditionen så stark att hjälmen ersätts med hatt så fort det är tillåtet. Och kvinnliga ryttare tar ju inte av sig hatten när de hälsar så det är väl heller inget måste att det ska viftas med mössan när man hälsar på domaren? Och visst var det några i blåsiga Falsterbo som hade problem att hålla hatten på plats? Är det inte bättre med hjälm den blåser ju inte av i första taget direkt

När hände det? Det har jag missat totalt.

Sen ang Steffen, visst han hade hjälm på sig under prisutdelningen i Kentucky och använder den i större utsträckning idag än förut. Men han rider ofta prisutdelningar i bara hatt, nu senast i Aachen om jag inte minns fel.

Äh nevermind, jag hittade det till sist. Känns inte alls som det har skrivits särskilt mkt om det dock, eller så har det bara gått mig förbi helt och hållet.

Nej det har nog inte skrivits så mycket om den dödsolyckan men det hände ju i Holland. Steffen Peters är den enda dressyrryttare jag någonsin sett bära hjälm vid en prisutdelning synd att han gått tillbaka till hatten.

Tycker ändå det är märkligt att folk inte använder hjälm i högre grad då alla tycks vara överens om att olyckor med hästar kan inträffa och att hjälmen kan rädda ditt liv men fortfarande ska det vara en opraktisk hatt :crazy:

Nej men med tanke på hur mycket det gnälls på icke hjälmbärande ryttare här i Sverige kan man tycka att någon borde ha snappat upp och använt det till sin "fördel".

Vi har ju också amerikanskan Courtney King Dye, som red sin häst på bana, galopp längs långsidan om jag inte minns fel, hästen snubblade på sina egna fötter och gick omkull, hon fick rejäla hjärnskador.

Jag hör till dem som om jag någon gång lyckades ta mig till "frack-klasserna" skulle rida med hjälm. Men tycker att hatten är sjukt snygg. Vet att det börjat komma "hjälmhattar" och skulle gärna se en fortsatt utveckling där!

I övrigt är jag lite kluven till det hela, själv hatar jag att rida i kavaj men det är väl en vanesak. Tycker det är snyggt som dressyren ser ut men ibland kan jag tröttna på stelheten.

kl

Jag hör till de som tycker frack/hatt-stilen är stel, tråkig, osmidig och oestetisk. Jag tycker dock inte det vore bättre med sportigare kläder, utan jag skulle önska att det var frivillig klädsel med krav på figursytt och "diskreta" färger (vet inte hur jag ska förklara - helt ok med plommonlila men absolut inte my little pony-lila, typ). Typ kläder man har när man tränar och är lite uppklädd. Fruktansvärt mycket snyggare än vitt och frack, plus den där lilla fåniga hatten som jag för mitt liv inte kan förstå att folk faktiskt tycker är snygg på riktigt? Så snygg att man väljer bort säkerheten dessutom, mycket märkligt.

Vi har ju också amerikanskan Courtney King Dye, som red sin häst på bana, galopp längs långsidan om jag inte minns fel, hästen snubblade på sina egna fötter och gick omkull, hon fick rejäla hjärnskador.

Var det inte hon som trillade av under en skrittur där hästen kom hem själv och hon låg medvetslös kvar ute? Eller var det någon annan? Jaja det spelar ingen roll egentligen men någon borde väl snart faktiskt gå emot traditionen och använda hjälm även under en dressyrtävling på fracknivå.

Om jag kommer till fracknivå tänker jag då inte investera i en huvudbonad för dryga tusenlappen eller mer som inte ens sitter kvar på huvudet om det blåser lite :D och skyddar nada. Om jag vill riskera en hjärnskada kan jag väl ta min gamla keps på huvudet, den var i alla fall gratis :p För de är ju inte speciellt billiga de där heller till och med många gånger dyrare än en hjälm :eek:

Helt OT har ju faktiskt en ung häst som ser ut som om han skulle kunna nå i alla fall de lägsta "frack" klasserna men frågan är om jag ska sitta på ryggen eller inte. Jag kanske gör mig bättre som hästskötare på marken i keps ;)

Senast ändrad:

Det finns redan flera ryttare, ffa i USA, som bär hjälm i frackklasser ;)

Det finns ju som sagt några som bär hjälm, tyvärr är de inte många.

Men nej, Coirtney King Dye var inte ute på skrittur, utan red på bana och jag vill minnas att det var galopp när hästen trillade. Finns ett filmklipp med henne som är ganska nytt där hon berättar lite om det hela, för en kampanj hon är med i som verkar för mer hjälmar på ryttare.

Tyvärr finns det nog dock fler som rider i hatt i låga klasser! :crazy:

Eller gjorde, nu har reglerna ändrats (mycket tack vare Courtneys olycka) så att det är hjälmtvång i alla fall i vissa klasser.

KL

Jag tror att det enkla svaret till varför vi inte har mer sportbetonade kläder är för att det helt enkelt inte behövs. Dressyr må vara en sport, men det utgör inte en sådan fysisk ansträngning att vi behöver ha annorlunda kläder än vad vi har idag.

Skulle dressyrridning utgöra en sådan fysisk ansträngning att vi hade behövt ha andra kläder är jag säker på att vi hade haft det också. Se tex på de som utövar voltige. Det finns ju inte en enda av dem som skulle komma på tanken att träna i ett par vanliga ridbyxor.

Den nivå på kläderna som vi har idag, där ull bytts mot andasmaterial osv är tillräckligt. Vi behöver varken mer rörelsefrihet eller väldigt mkt svalare plagg. Den dagen man kan få fram ändå svalare hjälmar som ändå är säkra tror jag det kommer att slå igenom starkt. I övrigt tror jag bara förändingar kommer som ett svar på trender. Inte för att det verkligen behövs. Och då går utvecklingen långsammare.

Omg. Skulle dressyren förändras till något såntdär skulle jag inte tävla dressyr mer.
Det finns ju en anledning till varför man har behållt traditionen i dressyr. Det är liksom snyggt och stilrent och hela ekipaget får ett bra helhetsintryck.
Just den där bilden visar ju på en oseriositet och får hela ekipaget att se mindre snyggt ut. :p
Plus att man får bort fokus från hästen, vilket förstör lite av poängen.

Och visst är ridning en sport, men dressyr som tävlingsgren kan jag inte se som så "sportig" att den behöver sportiga kläder.

Så för att man inte vill ha blåa plastträns är man fast i det förgångna...?
De som vill ha modernare utstyrslar har ju saker att välja på, man får leta lite. Vill man nu ha det klassiska är det väl inga problem. Tycker det finns mycket fler saker man ska ändra på innan man bryr sig om klädseln, vad gäller alla grenar.

Gick in på Kerrits hemsida, och håller med om att de var jättesnygga! Finns det någon som säljer det märket här hemma? Jag har aldrig hört talas om det. Du för gärna skicka PM, så att tråden inte tas bort.

För övrigt håller jag med om att en modernare stil skulle vara snyggt. Kavaj är väl Ok, men frack är direkt fult på en kvinna tycker jag. Det är ju ett mansplagg! (Ja, jag vet att man syr dem i kvinnomodell, men det hjälper inte. Det är ett arv från den tiden då bara gentlemän var tillåtna att tävla.)

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 589
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023