Varför har vi inte sportigare kläder?

Sammetsflickan

Trådstartare
Ja vi lever ju faktiskt på 2000-talet och det är en sport vi håller på med, varför finns det inte lite sportigare kläder med svett/andas funtion och som ser lite modernare ut?

Klart det är rätt charmigt med det "gamla" men personligen tycker jag att det skulle vara ganska tufft om vi såg ut t.ex liknande detta när vi rider eller tävlar (obs otroligt ful oproffsigt gjord bild av mig men jag tror ni fattar ;) : http://dayviews.com/kokokokobang/493617947/

Vad tycker ni?

Sv: Varför har vi inte sportigare kläder?

Jag dör hellre än rider med så "sportiga" kläder som på din bild :p

Nuförtiden finns ju kavajer, ridbyxor osv i bra material som fortfarande är stilrena.

Tycker det finns MÄNGDER med moderna kläder inom ridsporten... vet inte var du letar ridkläder?
Bara en sak som hjälmar och stövlar finns ju i många olika moderna utförande! :laugh::laugh::laugh:
Även kavajer och ridbyxor!
Sen funktionströjor kan man ju köpa lite varstans. Så det lägger jag inte så mycket vikt på att det måste vara från en hästbutik :)

Håller med, tycker det redan finns för moderna saker.... :p Alla dessa fula stövlar tex. Tretorn och alla kopior *kräks*

Man behöver inte se ut som en amerikansk julgran, det finns klassiska vackra kläder i material som andas, är vatten/vindtäta osv.

Dressyr skall vara vackert och stilrent.

Visst jag tycker att det går mot liiite sportigare typ av kläder men jag tycker forfarande det mesta ändå "ser ut" som gjort länge. Sen håller jag med om att inom hoppsporten finns det mer nytänkande grejer som tretorn stövlarna och liknande men inom dressyren hm... det finns ju liksom ingen tretorn-variant av dressyrstövlar t.ex. Likaså dessa mer sportiga lättviktshjälmar i plast, har nog aldrig sett en dressyrryttare använda det (eller jo faktiskt en gång det var ett par ponnyryttare på globenkuren förra året som hade det :) ).
Hoppryttare tycker jag är lite mer "vågade", fler som vågar nya färger och material men som sagt dressyrryttare ser jag inte ofta så nytänkande.

De flesta kläder jag ser i hästsportaffärer av ridbyxor och ridtröjor är i bomull/liknande material som inte är särskillt bra att svettas i och inte heller lika skönt material som exempelvis löpartights. Jag menar man skulle ju kunna göra typ löpartights men som är skodda som ett par vanliga ridbyxor, lite som en del distansridbyxor, är de inte lite så? :)

Jag skulle vilja att dressyren klädde sig mer sportigt men jag kan nog vara ensam om att tycka det hehe ;)

Haha - rolig bild... :)

Det tar nog ett tag tills vi ser ett sådant ekipage på tävlingsbanan. Men det går ju åt det hållet, långsamt, långsamt. Mer färg, mer rysch som guldemblem och annat, fler specialstövlar...

och föressten... *viskar* jag brukar köpa mina ridtröjor i funktionsmaterial på Stadium eller Intersport.

Ridsportaffärerna har jättefina grejer också, men ibland är det enklare att inte gå över bron efter vatten.

Hihi I KNOW visst var den kul! :) Ja vanliga sportaffärer är bra!

Nej seriöst jag funderar på att sy ett par egna ridbrallor så att jag kan få dom så funktionella för ridning svett och sport :)
Undrar bara när det ska bli av, jag har ofta en massa bra planer och idéer som av någon anledning inte blir av...

Jag har bara Pikeur-brallor, tycker att dom är otroligt mjuka och följsamma och blir inte speciellt svettig i dem heller. Sedan tror jag att tex ridbyxor måste göras i lite mer hållbart material än löpartights, annars blir de nog utnötta väldigt snabbt.

Känner mig lite konservativ nu, men jag tycker att dressyr ska vara hyfsat stilrent iaf.

Kerrits har väldigt fina moderna kläder. Tycker de är otroligt snygga, moderna med ändå stilrena. Vet inte om man får tävla i deras kavaj, för man får väl inte ha dragkedja.

Det finns ju massor av rid och stallkläder i funktionsmaterial. Jättebra och olika prisklasser att välja mellan.

Jag är vansinnigt konservativ när det kommer till i synnerhet tävlingskläder. Jag tycket att det är supersnyggt med kavaj/frack med plastrong, hårnät och höga blanka stövlar! I mitt tycke är ridsporten-i synnerhet dressyren en av de allra vackraste sporterna med de snyggaste kläderna. Och även om kläderna gör att man svettas lite-may so be it-jag är snygg iaf;).

*Fiorano som ääääälskar kostymdraman som Downton Abbey och kläderna de rider i. Tycker det är fantastiskt att vår sport bevara de gamla traditionerna, lite som ett kulturminne*

Näää fy, jag älskar dressyren och dess konservativa stil! :love: Jag rider gärna med mer färg när jag tränar men jag hatar stora märken på saker och konstiga mönster. :p Men ett välputsat ekipage i svart och vitt, skinande blankt med strama knoppar... Så snyggt!!

/.../
*Fiorano som ääääälskar kostymdraman som Downton Abbey och kläderna de rider i. Tycker det är fantastiskt att vår sport bevara de gamla traditionerna, lite som ett kulturminne*

Men då snackar vi ju något annat - kvinnors riddräkter kunde vara arbetade nästan som inför fest. :love:

Här finns massa info om kläder, jaktetikett, och annat spännande för den intresserade, bara att scrolla nedåt:
http://janeaustensworld.wordpress.c...-hunt-from-downton-abbey-back-to-its-origins/

Jo visst var de kläderna extra fina:). Men traditionen med frack och plastrong lever kvar i dressyren av en modell som är väldigt lik de gamla kläderna. Fin tradition tycker jag:)!

FÖRLÅT men det var galet fult! :o:crazy:

Nej, även om jag är "hoppare" :D så tycker jag nog att alla "dressyrare" ska få fortsätta vara klassiska! :love:

Håller med, tycker det redan finns för moderna saker.... :p Alla dessa fula stövlar tex. Tretorn och alla kopior *kräks*

Man behöver inte se ut som en amerikansk julgran, det finns klassiska vackra kläder i material som andas, är vatten/vindtäta osv.

Dressyr skall vara vackert och stilrent.

Amen :bow: :bow::bow:

Håller helt med om att dressyren är alldeles för konservativ. Kavaj, vita byxor och så ska man umgås med en häst. Hur tänkte man då? Inte 17 simmar Therese Alshammar omkring i den snyggaste baddräkten. Nej, nej hon har den mest praktiska. ;)

Någonting som väl faktiskt borde ändras är väl huvudbonaden. Nyligen var det ju en dödsolycka vid en prisutdelning i dressyr i Holland. Och fler och fler skriver att de rider med hjälm på framridningen men inte på banan eller vid prisutdelningen. Är inte alla överens om att det är säkrast med hjälm? Så vem ska bli först med att faktiskt ha den på sig hela tiden.

Steffen Peters tex är den första jag sett som haft hjälm på sig hela tiden under en prisutdelning i dressyr, när han tog silver i Kentucky (var det väl?) Under själva ritten hade han ju dock hatt men han tog inte av sig hjälmen och vinkade med den som de flesta andra (manliga ryttare) gör vid prisutdelningar. Eller galopperade runt i ärevarvet med hjälmen i näven.

Så vem blir först av toppryttarna att rida med hjälm hela tiden även under dressyrtävling? För i svenska TR står det ju inte att det är förbjudet med hjälm http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_8413/ImageVaultHandler.aspx

Som huvudbonad gäller godkänd hjälm, med hakbandet i funktion, vilken skall bäras både vid ritten och vid ridning inom hela tävlings-området. I Msv A- klasser och högre får ryttare som fyllt 18 år, förutom hjälm enligt ovan, som alternativ bära hatt eller kubb under ritten. Vid ridning inför Msv A-klasser och högre inom hela tävlingsområdet, får ryttare som fyllt 18 år, bära annan huvudbonad.

Vad som står i det internationella TR har jag ingen aning om men trots att de flesta anser hjälm är säkrast vid all ridning så är tydligen traditionen så stark att hjälmen ersätts med hatt så fort det är tillåtet. Och kvinnliga ryttare tar ju inte av sig hatten när de hälsar så det är väl heller inget måste att det ska viftas med mössan när man hälsar på domaren? Och visst var det några i blåsiga Falsterbo som hade problem att hålla hatten på plats? Är det inte bättre med hjälm den blåser ju inte av i första taget direkt

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 589
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023