VARFÖR har vi inget fungerande arbetsorgan .........

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
Sv: VARFÖR har vi inget fungerande arbetsorgan .........

Är inte så svårt om du nu har en så bra häst.

Alternati 1
Sök på internet efter ryttare du skulle kuna tänka dej att anlita.

Ring dom och hör om dom har plats att ta i mot en utbildningshäst/tävlingshäst.

Kör det den och låt ryttaren rida hästen för om den nu är så duktig att det skulle kunna bli en bra häst så är det inga problem med att ryttaren kommer att ta i mot den.
Det stora problemet är att många tror att dom har bätter hästar än vad dom har.

Alrenativ 2

Man kannse anvender en tränare, vet, massör, et eller liknande som kan hjälpa dej att komma i kontakt med en duktig utbildare.

Sedan kommer det där som många inom ridhäst värden har svårt för,
MAN MÅSTE BETALA FÖR ATT FÅ SIN HÄST UTBILDAD OCH TÄVLAD

Vi får nog titta lite på travet (och galoppen men där är jag inte lika hemma)
Det kostar att ha hästar i träning hos andra.

Kram

Jag tror på ungdomen......och lämnar gärna mina unghästar, till en noga och duktig ungdom.
Och självklar så betalar jag för mig, man får ingenting gratis här i världen.

MEN...............................vi behöver en form utav informations kanal mellan ryttare och uppfödare. MEN det behövs också en större respekt för varandra och ett större förtroende mellan oss uppfödare och ryttare.

Hur tror du tvisten ser ut?

Det är alltid en risk att äga ett levande djur, ditt scenario kan inträffa oavsett hur många ägare det finns :grin:

Om en tvist uppstår är det bra att ha ett så utförligt avtal som möjligt!

Hej hej!

Vi har nu ett bra avtal med en tjej som har vår "tävlingshäst" Hästen ifråga är en dressyr stammad häst, men trivs bäst med hoppningen. Trots fantastiska gångarter, gångartsdiplom på 3 års och hoppdiplom på kvalitetstävlan. Vi har hittat en fodervärd som håller på med fälttävlan och detta är en tjej vi litar mycket på.
Vi tror mycket på hästen och vill därför ha en bra ryttare.
Men vi har skrivit ett fodervärds avtal där set står att vi betalar tränings och tävlings kostnaderna. Resten står hon för. Det står även att ingen ekonomisk ersättning ska utgå till någon av parterna när hästen lämnas tillbaka.
Så skulle hästen skada sig så illa att den inte går att rida mer är hon inte ersättning skyldig, lika lite som vi är ersättning skyldiga för den utbildning som hon ger hästen.
Vi är båda nöjda med denna kombination och jag hoppas ju att hon trivs med hästen och behåller den hos sig ett tag framöver :)
Hon ser det som en previlegie att få rida en så pass bra häst som hon(och vi såklart :)) anser att vårt sto är. Hon ser det lite som att HON får möjligheten att bli en bättre ryttare men slipper köpa en så bra häst.

Hästen ifråga stod hos ett "proffs" som vi betalade för inridningen samt som visade henne på ett 3 årstest. Sedan tog vi hem henne o betäckt och hittade vad vi trodde var en duktig ung ryttare som totalt red bort hennes fina och naturliga gångarter inför kvalitets tävlan. Jag blev helt förfärad över vad jag såg. Men jag får skylla mig själv. Tyckte synd om tjejen när hon började gråta när jag bad om att få lov att flytta hästen till ett proffs under sommaren o fram till kvalitets. Så är det när man inte vill göra någon ledsen. Men det gör jag inte om igen.
(Bo järnå eller vad han nu heter i efternamn, tyckte att hon fick aldeles för låga poäng på gångarterna på 3 årsttestet, han var helt chockad att det var samma häst han såg som 5 årigt fölsto och bad oss att genast ta hem hästen från ryttaren)
Alla tränare, dommare osv som sett henne säger att hon är helt fantastisk med möjligheter för de allra högsta klasserna. ( så inte bara vi som har höga förhoppningar på henne)

Så det finns sätt att få hästen utbildad och tävlad utan att behöva betala allt vad man äger. Men det gäller att hitta just rätt person, vilket kan vara svårt.

Håller med om att det är lite svårt innan man har de rätta kontakterna att hitta bra ryttare att lämna sina uppfödningar till. Jag har nu efter några års avlande i liten skala lyckats bygga upp ett hyfsat kontaktnät. Har lämnat några unghästar till en duktig unghästutbildare på gångartssidan och nu senast har en granntjej som satsar på att starta ett företag som unghästutbildare (och även tränar för den tidigare nämnda unghästutbildaren) utbildat och visat vårt 3-årssto på 3-årstestet. Hon ska även hjälpa mig med mina 2-åringar nu i höst/vinter. Självklart betalar jag för dessa tjänster.
På hoppsidan har jag haft lite svårare att hitta de rätta kontakterna, men jag har en unghäst utlånad på foder till en ryttare som tävlar henne i unghästklasserna. Hon för alla löpande kostander och jag står för försäkringen. Nu måste jag bara hitta nån unghästutbildare med hoppinriktning som jag kan skicka unghästarna för inhoppning till.
Det är jätteviktigt för oss uppfödare att ha bra ryttare knutna till oss, för hur ska annars unghästarna kunna få en chans. Jag har varken kompetensen eller tiden att göra allt detta själv och det tror jag knappast att jag är ensam om. Och vi uppfödare måste vara villiga att betala för detta så att det finns nån ekonomisk lönsamhet att bli unghästutbildare.

Jag tror till skillnad från några tidigare inlägg att det finns gott om duktiga och seriösa ryttare som skulle kunna tänka sig att utbilda och tävla yngre hästar till betydligt lägre kostnad än vad proffsen gör, för att det skulle ge dem tillgång till bra hästar att rida, vilket i längden leder till att ryttaren också utvecklas. All vinst för ryttaren måste kanske inte vara enbart ekonomisk?

Inte svårt alls, bara det att dom flästa börjar i fel ända genom att börja på fritiden och ha det som en hobby, när dom lovande unghästutbildarna borde börja som lärlingar hos nån etablerad och skaffa sig egna kontakter.

Sedan få rman oxå se skilnad på en bra unghästutbildare som visar och tävlar hästen fram tills ca 6-7årsåldern och en renodlad tävligsryttare.

Kram

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 013
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 544
Senast: IngelaH
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 897
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 610
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka