Varför har ni många täcken på hästarna?

Djurjouren

Trådstartare
Jag trodde att det bara var nått man sa, det där om att man har 3 täcken på sina hästar men jag har precis kommit på att det är sant. Folk har faktiskt så många täcken på sina hästar.

Jag bara måste fråga varför ni har det?Hur motiverar du det?

Det blir klumpigt och tungt och gör det jobbigare att röra på sig.

Det måste vara bättre att sätta på sina hästar ett täcke med 600 grams fyllning (om det finns, jag äger inget över 200 g så jag vet inte).

Jag har alltid bara 1 täcke på mina hästar förutom efter att jag tränat och dushat dem då jag kan ha på dem hur mkt filtar som helst enligt den gamla devisen att en ansträngd häst ska torka LÅNGSAMT.

Sv: Varför har ni många täcken på hästarna?

Min häst har absolut på sig max 2 täcken, o då inte 2st tunga.
2 tjocka täcke blir ju jättetungt för hästarna, o jag har fått tips av veterinärer & folk med hästar som fått rygg problem antagligen pga för många o tunga täcken.

Så i hagen har 300 g vintertäcke, Inomhus har hon oftast inget täcke alls, men om de är minus har hon 1 fleecetäcke & om de är jättekallt så har hon 1 fleece & ett våffeltäcke som knappt väger ngt.

Jag förstår inte heller folk som har mycket täcke på hästarna & sen kanske får gå o betala för att ryggarna är förstörda .

Hästar är individer. Vissa hästar är inte frusna medans andra är jätte frusna. Min gamle valack pälsar på sig med sin egen päls och har bara ett vanligt vintertäcke på sig. Han rids juh inte .. Men när man har tävlingshästar som tävlar på hög nivå så tycker jag att det är totalt onödigt att hästen går och har en massa päls som den svettas i. klippning = fler täcken ! Men har man ingen direkt tävlinghäst så är det väl OK att hästen går med 200g täcke och inte mer. Det gör min unghäst ..

Min tävlingshäst går med 200 gramstäcke......
Jag snackar inte om att använda täcke eller inte, jag tycker att hästar ska ha täcke, ett täcke men inte 2,3 eller 4 täcken.
Oavsett om de är tunna eller tjocka så är fler än ett täcke ombekvämt för en häst.

Självklart ska klippta hästar ha täcke på sig, men varför så många täcken? Räcker det inte att köpa ETT varmt täcke.:confused:

Hur motiverar du det?

Jag har två täcken på min häst under vintern när hon är ute av den enkla anledningen att det är för kallt att stå utan täcke inne i stallet under natten och stalltjänsten i mitt stall lägger på max ett täcke. Alltså blir det ett stalltäcke och ett vintertäcke på min pålle under vintern. När stallet är lagom varmt att stå täckeslös i (under höst, tidig vår) så får hon gå ute med ett täcke på sig.

min har ett stalltäcke o ett regn/vintertäcke över med bra passform så hon kan röra sig lätt. Anledningen till att hon har 2 täcken i hagen är att de inte byter täcken i vårt stall utan bara lägger på 1 xtra innan hästen går ut!

Min tävlingshäst går med 200 gramstäcke......
Jag snackar inte om att använda täcke eller inte, jag tycker att hästar ska ha täcke, ett täcke men inte 2,3 eller 4 täcken.
Oavsett om de är tunna eller tjocka så är fler än ett täcke ombekvämt för en häst.

Jag kan tyvärr inte hålla med om det. Hästar är individer ! Vissa tycker om att ha 2 täcken när dom är klippta och kanske är lite frösna ?

Tycker den verkligen OM att ha 2 täcken eller är det ägaren som tycker att det känns bättre att sätta på den 2 st 100 gramstäcke än att helt enkelt bara ge den ett annat tjockare täcke?

Enligt studie så ger det sämre effekt att ha fler täcken.Det blir bara tätt och otympligt för hästen.Ett bra termotäcke med ett luftlager mellan päls o täcke ger den bästa värmen.

Ja men jag anser att man känner sin häst och ser på den när något är fel ! Te.x att den inte tycker om att ha 2 täcken. Det är juh ganska så lätt att se när den rör sig ! Och åter igen INDIVIDER

Och jag anser motsatsen, att väldigt många människor SER INTE hur illa hästen mår av många täcken.
Kan du själv ange skillnaden i att ha tex 2 st 150 gramstäckem istället för att ha bara 1st 300 gramstäcke?

I skolan hade (har dom säkert fortfarande) vi 2 täcken på hästarna på vintern. Då var det först ett varmt ulltäcke som gällde, och sedan ett regntäcke över. Det funkade fin fint.

Om jag har 2 täcken på mina hästar så är det 1 stall täcke och 1 regn täcke. Och det inträffar när jag tvättar mina andra täcken, när täckena går sönder och behöver lagas och så. Men visst, alla människor kanske inte ser på hästen om den inte trivs men något. Men nu pratar jag om mig själv, hur jag kan se på mina hästar när något är fel. Jag känner mina hästar

Hur många täcken jag sätter på hästen beror alldeles på hur kallt det är. Min häst är jättefrusen och blir lätt stel i kroppen om han blir för kall. Och som någon sa , det är ju olika från individer till individer. Jag skulle till exempel inte sätta på en häst massa täcken om den var van vid att gå ute utan täcke i massa minusgrader,men en klippt häst däremot,där man har rakat bort det naturliga skyddet mot kyla så faller det sig naturligt för mig att klä på den hästen mera. Och återigen som ngn annan sa,så känner man sin häst och ser om den mår dåligt av att ha för många täcken.

Jag brukar försöka undvika att ha två täcken på hästen. Tycker bara det är kluddigt och jobbigt.

Men nu har hästen ett Back on Track täcke på sig som inte är gjort för att tåla regn som ett riktigt utetäcke + att det var så dyrt att jag är lite rädd om det. Skulle kunna ha bytt täcke på morgonen men jag vill gärna att hon står med det så många timmar som möjligt. Så därför har hon nu två täcken på sig. Det tunna Back on Track täcket och ett tunt regntäcke. Det är inget som jag gillar då det blir så bökigt men det är inte så mycket att göra åt det.

Mvh

Tora

Jag kan ibland ha två täcken på min polle, han har fleece och sitt regn om det blåser kalt och regnar. Oftast går han med vintertäcket när det är kalt ute och snö.Han kan även ha två täcken på sig om han har svättats då får ha två fleece på sig eftersom det är kalt ute (han brukar få stå inne en stund tills han har torkat). :smirk:

Har inget eget stall så jag har inget val.
Jag har två täcken på travaren därför att den som sköter insläpp och utsläpp inte orkar byta täcke utan bara tar av/på täcken. Han är helklippt och har ett tunt fleecetäcke och ett 300 g vintertäcke. Vill inte ha honom med 300 g täcket på inne då svettas han ju ihjäl. Skulle hellre ha bara 300 g täcket i hagen, men det går inte om jag inte åker dit varje morgon själv och det har jag ingen möjlighet till. På vår och höst har han bara regntäcke om det behövs.
Mitt sto är ett kapitel för sig.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 038
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 088
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 768
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 049
Senast: Darkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka