Varför ha travhäst?

Humelibumlan

Trådstartare
Lite dåligt med nya trådar här.. :smirk:

Jag undrar varför just du har just en travhäst? Och vad du har den till..
Om jag uppfattat det rätt så är de flesta här inte amatör tränare?
Jag oxå + att jag ofta arbetar i proffstall..
Och ser ju klart en skillnad på mitt hästägande och träning och på de som har i proffsträning...

Jag har mina hästar på samma villkor som en med ridhäst, som en hobby!
Att det är just travhästar, beror på att jag tycker trav är kul...
Men jag ridtränar mina mycket och har väldigt få krav på att de ska kuta in pengar osv.. Nöjd med att ha starthäst om man säger så... och blir det ingen starthäst så roar den mig iallafall..

Hästar i proffstall har ju självklart högre prestations krav på sig..

Sv: Varför ha travhäst?

Jag har min som ridhäst, men har hållit på lite i travstall tidigare.

Det skulle vara kul att ge Pinky en bebis som vi kan träna och kanske starta så småningom, men det är väldigt lösa planer. Det skulle isf bli som ren hobby, utan direkta krav på pengatjänande och med mycket dressyrridning i träningen.

Senast ändrad:

Numera har vi en tre åring i proffsträning, men proffset är en av våra bästa vänner, så det känns som vi är ganska så engagerade i träningen. Vi har även en halv travare ihop med tränaren men han står skadad och kommer antagligen att gå till slakt. Dels pga skadan och dels pga att han tycker inte att det är kul att vare sig bli körd eller riden. Inte ens skrittpromenader i skogen är särskilt roliga...
Jag tror inte att hästar i proffsstall har högre prestationskrav på sig i allmänhet. Visst finns det ägare som "kräver" att hästen ska prestrera och springa in pengar, men de är lika vanliga hos amatörer som hos proffs. Många av hästägarna som jag träffade på när jag jobbade i proffsstall tycket visserligen att det var höjden av lycka om hästen vann, men de var minst lika glada bara hästen kom till start.
De som tror att de ska bli miljonärer på att ha travhästar lägger antigen av väldigt fort eller byter inställning. För det är så få som blir rika på trav så det är nästan omöjligt. Men att gå runt plus minus noll är kanske ett mer rättvist reslutat utslaget på alla år... ;)
Jag kanske ska svara på frågan i början... ;)
Varför vi har travhästar, just nu är det för att kompisen är proffstränare... Treåringen har vi fött upp från början så det är vårat skötebarn! ;)
JAg har varit inne på att ta upp min amatörlicens igen eftersom kompisen håller på och byter gård, men har insett att jag kommer inte ha tid att träna seriöst och då tycker inte jag att det är rätt att hålla på och hatta. Om ett par år kanske jag har ändrat mig och då är det väl bara att sätt igång igen! ;)

Snurrfian skrev:
Jag tror inte att hästar i proffsstall har högre prestationskrav på sig i allmänhet.

Håller inte med dig där. Har själv haft egna hästar på amatörnivå och jobbat i proffsstall, hästägarna där (i varje fall 90%) kom endast och hälsade på sin häst när den skulle starta. Av mina 8 passhästar var det en ägare som kom dit mitt på dagen bara för att ge sin häst morötter och höra hur det var med honom. De andra såg man inte röken av förrän 20 min. innan defilering. :smirk:
Har man däremot en häst som man väljer att träna själv gör man ju det pga. sitt stora intresse, då man själv måste ut varje dag och mocka skit och träna i ösregn.

Prestationskrav.. Mja, tror också som du att de som hoppas bli rik inser att det blir man inte, men proffstränar-ägare är nog i allmänhet mer intresserade av spänningen och tävlingsmomentet än vad vi amatörtränare är som brinner för hästarna och vardagen runt omkring det på ett annat vis. Tror jag! :)

Snurrfian skrev:
Jag tror inte att hästar i proffsstall har högre prestationskrav på sig i allmänhet. Visst finns det ägare som "kräver" att hästen ska prestrera och springa in pengar, men de är lika vanliga hos amatörer som hos proffs. Många av hästägarna som jag träffade på när jag jobbade i proffsstall tycket visserligen att det var höjden av lycka om hästen vann, men de var minst lika glada bara hästen kom till start.

Skillnaden på att ha häst i proffstall och ha dem hemma på gården är att hos ett proffs kostar det i genomsnitt 200:-/dag + moms.. sen tillkommer det en himla massa...
Jag betalar 1200:- i månaden..

Jag säger inte att hästägare är elaka eller liknande, men självklart vill de att hästens ska prestera!
Jag kan strunta i alla köra mina 4 veckor för jag har ingen lust... Skulle ett proffs säga till sin hästägare detsamma, så flyttas hästen på dagen!
Och att komma till start, är i mina ögon att prestera! ;)

Svara er båda på en gång... Det finns inte så många amatörer som enbart har travhästar för att det är kul att lufsa i skogen, om man har kommit så långt att man har tagit ut en tränalicens så har de flesta en plan på att hästen ska komma till start. Kan ni med handen på hjärtat säga att ni enbart tränar era hästar för att det är så himla roligt, och att starta spelar ingen som helst roll?
Och självklart kan inte ett proffs säga att han skiter i att köra hästen, han får ju betalt för att sköta hästen, på samma sätt som vem som helst som får betalt, ridskoleägaren kan inte skita i att ge lektioner en dag för att den inte känner för det, men jag kan låta bli att hjälpa kompisen för att det regnar tex.
Självklart är det skillnad på hästägare även i proffsstall, första gången jag jobbade i ett stall tog ett bra tag innan jag fattade att det var flera ägare på samma häst, jag funderade mest över varför de inte kunde se skillnad på hästarna... Där pratar vi hästägare som var 20 st på varje häst och de hade jättekul, deras hästar fick morötter varje dag av någon, de kom och tittade på jobben, de ringde och frågade hur det var med hästen, och då var de inte särskilt intresserade av hur jobbet hade gått utan hur hästen mådde, hade den varit i hagen, lekt osv.
Självklart är det roligast när det är start, det är ju det man tränar för, om det sen går bra eller dåligt, jaha men vi åt ialla fall middag på resturangen och vi fick se våran häst springa.
Om man nu inte har kunskapen att äga häst själv eller möjligheterna är det då så fel att ställa hästen hos ett proffs? Är man sämre hästägare då? Kräver man för mycket av hästen?
Jag har sett amatörer köra skiten ur sina hästar dag ut och dag in för den ska minsan göra sin ägare till miljonär, jag har sett amatörer komma in och köra ett snabb jobb på banan, hästen håller på att blåsa lungorna ur sig och när man pratar med amatören så kommer det fram att den inte har hunnit kört sista månaden så han tänkte blåsa ur hästen nu och starta om en vecka, du vet det är lite körigt just nu... Är det bättre?

För oss som har häst i proffsträning så är inte kostnaden särskilt intressant, annars skulle vi inte ha kvar en treåring som ännu inte har kommit till start, ev kval på fredag... Däremot är det roligt att som vi är vara tre delägare, varit med från början från betäckning, fölning och förhoppningsvis snart start, det är roligt att vi hinner träffas delägarna de gånger det är start för då tar sig alla tid och kommer, annars går vi om varandra i stallet eller hemma.
Jag älskar att vara på stallbacken när det är start, hjälpa till i stallet,käka på, duscha hästen, promenera efteråt osv.
Vi ger inte våran häst morötter särskilt ofta, däremot brukar jag kvällsfodra ibland, ta ut och in och mocka när tiden finns, är jag en bra eller dålig hästägare?

Snurrfian skrev:
Svara er båda på en gång... Det finns inte så många amatörer som enbart har travhästar för att det är kul att lufsa i skogen, om man har kommit så långt att man har tagit ut en tränalicens så har de flesta en plan på att hästen ska komma till start. Kan ni med handen på hjärtat säga att ni enbart tränar era hästar för att det är så himla roligt, och att starta spelar ingen som helst roll?
Och självklart kan inte ett proffs säga att han skiter i att köra hästen, han får ju betalt för att sköta hästen, på samma sätt som vem som helst som får betalt, ridskoleägaren kan inte skita i att ge lektioner en dag för att den inte känner för det, men jag kan låta bli att hjälpa kompisen för att det regnar tex.
Självklart är det skillnad på hästägare även i proffsstall, första gången jag jobbade i ett stall tog ett bra tag innan jag fattade att det var flera ägare på samma häst, jag funderade mest över varför de inte kunde se skillnad på hästarna... Där pratar vi hästägare som var 20 st på varje häst och de hade jättekul, deras hästar fick morötter varje dag av någon, de kom och tittade på jobben, de ringde och frågade hur det var med hästen, och då var de inte särskilt intresserade av hur jobbet hade gått utan hur hästen mådde, hade den varit i hagen, lekt osv.
Självklart är det roligast när det är start, det är ju det man tränar för, om det sen går bra eller dåligt, jaha men vi åt ialla fall middag på resturangen och vi fick se våran häst springa.
Om man nu inte har kunskapen att äga häst själv eller möjligheterna är det då så fel att ställa hästen hos ett proffs? Är man sämre hästägare då? Kräver man för mycket av hästen?
Jag har sett amatörer köra skiten ur sina hästar dag ut och dag in för den ska minsan göra sin ägare till miljonär, jag har sett amatörer komma in och köra ett snabb jobb på banan, hästen håller på att blåsa lungorna ur sig och när man pratar med amatören så kommer det fram att den inte har hunnit kört sista månaden så han tänkte blåsa ur hästen nu och starta om en vecka, du vet det är lite körigt just nu... Är det bättre?

För oss som har häst i proffsträning så är inte kostnaden särskilt intressant, annars skulle vi inte ha kvar en treåring som ännu inte har kommit till start, ev kval på fredag... Däremot är det roligt att som vi är vara tre delägare, varit med från början från betäckning, fölning och förhoppningsvis snart start, det är roligt att vi hinner träffas delägarna de gånger det är start för då tar sig alla tid och kommer, annars går vi om varandra i stallet eller hemma.
Jag älskar att vara på stallbacken när det är start, hjälpa till i stallet,käka på, duscha hästen, promenera efteråt osv.
Vi ger inte våran häst morötter särskilt ofta, däremot brukar jag kvällsfodra ibland, ta ut och in och mocka när tiden finns, är jag en bra eller dålig hästägare?
Vänta här nu..
Jag har inte sagt att man är sämre ägare med höga krav för man har hästen i proffsträning!!!
Okunskap finns hos båda amatörere och hästägare i proffstall!

Vi har oxå¨super bra hästaägare, som kommer med morötter, mockar och kör sin häst på lördagar... Men de vill iallafall ha hästen till start och att den ska prestera...
Händer det inget på längre perioder, så byter de tränare, säljer hästen eller tar en annan åtgärd! Fullt förståligt!

Du talar om er 3-åring... är du lika entustiastisk när hästen är 6 år, ostartad och har kostat du 200:- dagen i 4 år??

Jag har min för att jag saknade travet så mkt och det kliade nått fruktansvärt i mina fingrar av att få omsätta mina nya kunskaper på en travare.
Jag har honom att klappa på, ge healing, massage, rida, köra och beundra när han racar i hagen *kär*

Jag undrar varför just du har just en travhäst?
- tycker det är trevligare syssla än ridhästar ;)

Och vad du har den till..
- travtävling

Om jag uppfattat det rätt så är de flesta här inte amatör tränare?
- Är amatörtränare

Travet är ju en jäkligt dyr hobby men förhoppningen är ju att få igen någon krona :smirk:
Jag kan inte säga att jag har min på samma villkor som en ridhäst, funkar det inte av en eller annan anledning så åker dom. Har inte råd (eller tid) att samla på en massa hästar som bara äter och inte gör någon nytta.........

Andelsägandet av travhäst ser många som en "kul grej" ex. ett tjejgäng som gått ihop och har det trevligt på tävlingar, sammanhållning mm mm.

Vad jag har lite svårt att förstå är att så många inte ger upp? tex en häst som inte varit skadad, tränar bra men kan bara 19 efter ett år i träning.... är det inte dax att ge upp då?
Vad är det som gör att dom fortsätter? Är tränarna duktiga på att hussa upp hästen och ägarna blåögda? eller vad är det som gör det?

Det kan jag också fundera över, hur en del orkar hålla på, men hoppet är ju det sista som överger människan. Jag vill också ge (de flesta) hästar en rejäl chans. Att kunna 19 efter ett år i träning säger väl inte så mycket. Talar vi om en gammal startad häst, eller en treåring som stått skadad som tvååring? Att kunna 19 full väl efter ett års träning tycker inte jag behöver vara så dåligt, beroende på utgångspunkt och förutsättningar. Då har jag svårare att förstå dom som fortsätter tävla med hästar som aldrig tjänar en krona och alltid är två sekunder från ett 6:e pris.

Men, vi ska vara väldigt väldigt glada att alla dessa människor (eldsjälar) håller på, det är amatörerna, och kanske framförallt dessa eldsjälar, som håller travet igång. Tänk om alla skulle sluta som har en dålig häst, då blir det inte många krav. Sporten tror jag mår väldigt bra av att det är en stor bredd och många aktiva.

Vi har för mycket pengar.. så för att slippa alltför stor pengahög så skaffade vi oss travare :angel:

Näää, det är jag som är den skyldige... jag ville ha häst när jag var yngre, det blev en kallblodstravare, sto e: Granvar.
Den bästa som funnits, inte i trav..men övrigt.

Sen rullade det på, familjen fick upp intresset igen.. köpte några ston som vi startade lite då och då.. gick väl inte sådär jättebra, men rackarns roligt var det iaf.
Sen blev det betäckning på dom osv osv osv.

Idag har vi 5 egna uppfödningar.. varav en går till slakt den 5/10 :cry:
Den yngsta som vi fött upp är i proffsträning, han trivs himla bra och tycker att allting är tokroligt. Kastrerades förra veckan och går väl en sisådär 22 nånting nu. :p

Vad som händer med dom andra 3 som vi har hemma vet vi inte riktigt, iaf så har inte jag någon koll på det.
Råkar vi springa på ngn vettig människa så säljer/skänker vi bort en utav dom iaf.

Vi har inte samma tid att lägga ner längre.. det kom en familjetragedi ivägen också för ca 9 månader sen, och den har vi väl inte hämtat oss ifrån ännu.

Iaf så har vi aldrig haft några krav på att hästarna ska försörja sig själva eller springa in massor.. utan vi har haft det som en hobby, en grej som samlar familjen och att åka runt på olika banor blev som en semestertripp.

Om ett år ungefär ska jag köpa mig en ny häst, en kallblodstravare :love:
Det har jag längtat efter länge, men sen om det blir ridning eller trav..eller både och, det får jag se då.
Men att det blir ett kallblod är bensäkert.

Vad jag har lite svårt att förstå är att så många inte ger upp? tex en häst som inte varit skadad, tränar bra men kan bara 19 efter ett år i träning.... är det inte dax att ge upp då?

Var mest ett exempel....

Men kommer väl ihåg världens gulligaste hästägare som hade en "lus". Hästen var i proffsträning från det hon var 3 ? tills hon var 9 dvs ca 6 år och tjänade 31 000......

Hästen hade i flera omgångar en massa nollor i raden och tränare tyckte det var dags att sluta, när dom var på väg att ta hem den så gick den och tog sista pengarna och då blev den kvar och så rullade det på.....

Självklart är det starterna som är grädden på moset, annars hade man ju lika gärna kunnat köpa en 13-åring. Eller nej förresten, det allra roligaste är att se hästen utvecklas, att följa den hela vägen fram och ha en aktiv del i utvecklingen. :bump:

Sen finns det ju bra och dåliga tränare, såväl som amatörer som proffs. Du hade sett amatörer köra skiten ur sina hästar, och jag har sett samma sak hos proffs. Hur bra är det att köra galoppintervaller (ökad galopp) i vagn på en tung sandbana vid 12-tiden en av årets allra varmaste dagar? Eller hästen skyggade för traktorn och tog sig en galopp i jobbet, då ska den jävelen minsann få gå 17 sista intervallen istället för 25... Eller hästen är sjuk, tar den till en ATG-klinik där veterinärerna konstaterar att den borde ha svarat på den starka medicinen den fått nu, vi vet inte vad som är fel på den, ni får åka till Helsingborg. Äh, säger tränaren, de vet inte vad de snackar om och fortsätter träna. 3 veckor senare är hästen så dålig att de måste åka iväg. Det visar sig att hela lungorna är fulla med cancer och hon måste avlivas direkt.

Samma tränare vill inte inse att hans häst drabbats av knäfraktur (knät var tjockt som en fotboll och hästen hoppade på 3 ben) och inbillar sig i en vecka att det är en hovböld ( :confused: ) varav hästen denna tid får gå ut och gå. Efter att man äntligen tagit den till veterinären får den boxvila ett halvår, men då är ju skadan redan förvärrad efter alla promenader..
Är det en tränare som borde få ha andras hästar i träning eller ens sina egna?? Man kan inte generalisera och säga att alla amatörer är så som i din beskrivning, eller att alla proffs är som i min. (som tur är!)

Humelibumlan skrev:
Du talar om er 3-åring... är du lika entustiastisk när hästen är 6 år, ostartad och har kostat du 200:- dagen i 4 år??

Vi har en 6 åring som vi har kämpat med, nu har han lyckats springa in 89 000 lite drygt på 33 starter, lite drygt 50 000 har han sprungit in i år på 13 starter... Nu står han med en gaffelbandsskada så det lutar åt slakt då det inte känns så särskilt bra att försöka få igång honom efter alla turer. Han har blivit opererad för parallell upphakning, fått en antal kurer för njurar och inre system då veterinär inte kunde hitta något fel på honom men konstaterar att han är dålig... Han har reglebundet fått laserbehandlingar, akupunktur, divs olika kurer som eugiterapeftern har rekomenderat, han fick vila ett halvår för vi var inne på att han inte klarade av att transportera bort mjölksyra osv... Som sagt mång a pengar har vi lagt ner och visst har han varit duktig de gånger han har kommit till start.
Vi har funderat på att sälja honom som ridhäst men eftersom han har något problem invärtes känns inte det bra heller. Han ska tillbaka för koll om en månad men han är fortfarande svullen så det ser inte bra ut.
Men vi älskar honom trots det och jag kommer nog att gråta många tårar när han åker, men för hans skull så.
Förrestän har han kostat pengar sen han var ett... Men honom har vi halva ihop med proffstränaren så det har väl "bara" varit 100 kr om dagen... ;)

Jag har aldrig påstått att alla proffs är underbara och alla amatörer är skit, jag har själv varit amatörtränare, men som sagt har jag varken tid eller plats att hålla på idag.
Och som hästägare måste man vara uppmärksam på hur sin häst mår, annars kan man ju inte begära att den ska prestera, jag hade personligen aldrig ställt min häst hos det proffset du berätta om, och om jag nu hade gjort det och upptäckt vad han hade gjort så hade jag flyttat hästen omgående. Men ett proffs som gör sånt, får sällan framgångar och får alltså inte så många hästar i stallet heller. Hästägare är en ombytligt släkte och de flesta vill ha sin häst där det går bra...
Det jag vänder mig imot är lite inställningen att har man sin häst hos ett proffs så bryr man sin inte om hästen, att hästar mår mycket bättre bara för att ägaren tränar själv, det köper jag helt enkelt inte. Man kan ha mycket kunskaper själv och bry sig minst lika mycket om hästen som vem som helst som tränar själv.

Du har såklart helt rätt om att den tränaren jag beskrev inte har stora framgångar, däremot sätter en av våra största tränare i landet en 4-5 stycken 1-åringar i hans träning för inkörning varje år.

Är man som ägare inte kunnig om hästar och sätter sin häst i proffsträning litar man såklart till 100% att denna människa gör sitt jobb och ser till hästens bästa. Är man bara i stallet under tävlingsdagar och ser hästen 10 min. ståendes i sin box och dessutom knappt vet var svansen sitter är det inte så lätt att avgöra om ens pålle mår bra eller inte. Säger tränaren att det inte är något fel på den så litar de ju på det, fastän du och jag hade sett att så är inte fallet..

Kan förresten påpeka att den här tränaren har runt 25 hästar i träning.

Ja det är klart, vet man inget om hästar så får man lita på tränaren, men får man inga framgångar så flyttar ju dessa hästägare ofta sina hästar...
Ang inkörning så kan han vara jätteduktig på just det, och vissa tränare ser ju inte inkörningen som viktig utan bara tråkig. jag antar att han lyckas få dem inkörda om den stora tränaren åter kommer år ifrån år... Och antingen ägare han en hel del hästar själv, skrivet smarta kontrakt, duktig på lura människor eller har hög omsättning i stallet... Jag vet en hel del proffs som jag aldrig skulle sätta min häst i träning hos, en del pga personkemi, och en hel del för att jag inte tror på deras träningsidéer, visst det kan gå jättebra för dem ut åt sett, men vet man hur många som aldrig kommer till start så ser det inte lika bra ut...

Jag har Travhäst för att Tävla! (Måste tävla i något är tävlingsnarkoman)

Att det blev just trav beror på att intresse för både trav och hästar "alltid" funnits och att vi (familjen) förut haft ridhästar. Och i mitt umgänge finns flera amatörer..

Klart det skiljer i träning jag har ju ett heltidsjobb att sköta + att jag håller på att utbilda mig till massör på Axelssons så jag lider verkligen av tidsbrist..
Vilket gör att jag funderar på att Leasa ut ena hästen(Kallblodsto)

Jag har satt mina prestationskrav rätt högt (Inte bara "kul att komma till start") så att om jag inte uppfyller dom måste kolla vad jag gör för fel.. eller att inte fastna på en häst som kanske inte räcker till.

Jag håller på med trav för att det är en rolig hobby! Tävlandet är naturligtvis en del av det roliga men jag inte har några ambitioner att själv köra lopp. Är tillräckligt nervös av att stå vid sidan om... Har själv B-tränarlicens.

Varför jag har travhäst? Travare är så himla trevliga!! DEt är kul att träna travare och eftersom halva familjen håller på med trav föll det sig rätt naturligt att jag också började...

Liknande trådar

Trav Vilka skador är vanligast hos travhästar som sprungit trav? och vilka skador är vanligast att dom får i bakknän? Då mitt kära varmblod...
Svar
10
· Visningar
2 557
Senast: Kokosboll
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 534
Senast: MattiZ
·
Avel Är det inte dax att hästägare börjar ta lite ansvar och slutar se det som en rättighet att avla på sina hästar och istället se det som...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 037
Senast: Nafayette
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 603
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar