Varför ha en lag på att ägarregistrera hund?

B

BabeRuth

.... när vem som helst kan ändra sig till ägare på hunden?
i princip kan jag stjäla en hund som står bunden utanför en affär, ta reda på hunden chipnummer, skriva mig som ägare på jbv betala 70 spänn så är hunden min!

Nu gör ingen ärlig människa så. men det finns alldeles för många oärliga!

Levde ihop med en man i 9 år,hade 2 hundar.
När vi separerade tog vi en varsin hund. So far so god..... MEN eftersom han hade vissa problem skrevi vi ett kontrakt där det stod att jag skulle stå kvar som ägare och även försäkringen eftersom hunden är över 7 år och han haft amma försäkring hela livet och inte kan få en bättre.
Tyvärr kan jag och exet inte hålla sams,men jag har låtit allt bero.. för hundens skull!
Idag kom det till min kännedom att han har registrerat sig själv som ägare!

Jag har själv velat stå kvar som ägare till hunden för att kunna ha en vis insyn i hundens liv så hunden mår bra och har det bra!

Sv: Varför ha en lag på att ägarregistrera hund?

Den som har köpekontraktet eller annat avtal på hunden är den juridiska ägaren så det spelar ingen roll ur den synpunkten vad det står i Jorbruksverkets register.
Registret kom som jag förstått det till för att polisen skulle kunna omhänderta tex kamphundar.

Nja, snarare för att man lättare ska kunna ta reda på vem som är ägare till en hund. Därmmot är det som du säger inte automatiskt så att den som står som ägare på SJV är den som äger hunden.

Enda giltiga ägarbevis är ett köpekontrakt.

en följdfråga på det: hur bevisar jag att jag äger min hund, när jag fött upp henne själv, och det därför inte finns något köpekontrakt? känns som att det kan bli komplicerat.... någon som vet? :)

Poängen med ägarregistreringen är ju att den som står registrerad som ägare är den person som får ta ansvar för hunden om den åsamkar skada på omgivningen eller för kostnader som uppstår i samband med ett eventuellt omhändertagande. Det blir (iaf i teorin) lättare för myndighetspersoner att få tag i den som har det juridiska ansvaret för hunden. Det handlar inte om att skydda hundar från att bli stulna eller om att lösa ägartvister utan endast om vem som ska stå till svars när hunden åsamkar samhället fysisk eller ekonomisk skada.

Vet inte vart du fått infon att det skulle kosta 70:- att göra ett ägarbyte?
Jag gjorde det för ett par månader sedan på min och då var det i alla fall grattis och jag kunde göra det över nätet, bara jag hade e-legitimation.

Däremot innbär det fortfarande inte att jag äger min hund för det är mitt kvitto på honom som bevisar att jag köpt honom.
Som ett antal säger innan det ända ägarregistret gör är att avgör vem det är dom ska skicka kravbrevet till om din hund ställer till med något eller vem det är dom söker om din hund skulle vara på rymmen.

/Camilla

i princip kan jag stjäla en hund som står bunden utanför en affär, ta reda på hunden chipnummer, skriva mig som ägare på jbv betala 70 spänn så är hunden min!

Nej. Vem som står som ägare i Jordbruksverket har egentligen ingenting med vem som ÄR ägare på hunden att göra. Ett köpeskontrakt krävs alltid, och det är köpeskontraktet som är det riktiga beviset.

Mitt ex förfalskade min signatur och skrev över "min"(hans) hund på sig själv i Jordbruksverket. I mina ögon är hunden hans så inte mig emot, förutom respektlösheten i att förfalska någons signatur. Men kontraktet mellan mig och förra ägaren är mitt, står i mitt namn och ligger hemma hos mig. Alltså är hunden egentligen min. Nu har hon det dock så bra hos honom så det enda det kontraktet skulle göra någon nytta är om något hemskt händer exet. Då kan jag ta hand om vovven istället för att hon hamnar i okända händer.

att förfalska någons anmnteckning är ett lagbrott och kan leda till rättegång och ersättningskrav mm.

Källa på det? :grin:

Mig veterligen kom registret till för att man skulle kunna hitta hundars ägare (inget med kamp/muskelhundar att göra öht).
I början fick SKK uppdraget att föra registret. Det blev problem mellan SKK o JBV eftersom de senare inte ville betala kostnaderna för registret.
JBV tog över registret o det har inte fungerat speciellt bra efter det.

Och jag vet inte om det stämmer, men vår uppfödare sa att polisen endast kan komma åt JBVs register under kontorstid, medans SKK´s register gick att komma åt dygnet runt. Hon lät liksom väldigt bitter över att man var tvungen att registrera i JBVs när det inte fungerade som det skulle. Hon sa att vi fick ju göra som vi ville men hon "vägrade" registrera i JBVs just för att hon tyckte att det var så dåligt och ville få till en ändring typ. Om jag uppfattade henne rätt..

Vet någon här om det ens finns någon påföljd för att inte ägarregistrera sin hund?

Eller om det bara är en tandlös lag typ.

Och jag vet inte om det stämmer, men vår uppfödare sa att polisen endast kan komma åt JBVs register under kontorstid, medans SKK´s register gick att komma åt dygnet runt. Hon lät liksom väldigt bitter över att man var tvungen att registrera i JBVs när det inte fungerade som det skulle. Hon sa att vi fick ju göra som vi ville men hon "vägrade" registrera i JBVs just för att hon tyckte att det var så dåligt och ville få till en ändring typ. Om jag uppfattade henne rätt..

Registret går numera att söka i på samma sätt som SKKs. Man kan alltså söka även som privatperson, men vissa uppgifter tex personnummer kan endast ses av myndigheter.

Ja det vet jag, alltså att man kan söka som privatperson. Men kommer man nu åt det dygnet runt?
Men det är ju ändå konstigt att det finns två register? Borde ju vara bättre med bara ett tycker man!

Problemet med SKKs register är ju att det inte går att söka på chipnummer. Så har polisen hittat en chippad hund, så kan de genom JBVs register kolla vad hunden heter och vem som är ägaren.

Min hund är reggad i JBVs register med endast tilltalsnamn (det är nästan så jag ångrar att jag inte reggade henne som Odågan där ;)), och så mina kontaktuppgifter :)

Vet någon här om det ens finns någon påföljd för att inte ägarregistrera sin hund?

Eller om det bara är en tandlös lag typ.

Enligt denna sida kan du få föreläggande om att märka din hund och den kan även kopplas till vite. Gissningsvis får du först ett föreläggande om att märka din hund och så ska du skicka något bevis till polisen efter X tid. Om detta inte görs vitesbeläggs du.

Du kan visst söka på chipnummer i Skks register. Har gjort det många gånger. :)

Källa på det? :grin:

Leif Carlsson, polisen i GBG. Främst i storstäderna hade polisen jätteproblem med "sk kamphundar" som gjorde diverse olagligheter och ingen ville kännas vid dem utan det var alltid "någon annans hund".
Med ägarregistret kunde polisen antingen spåra ägaren - och om ingen ägare fanns reggad fick de lov att beslagta hunden på ett sätt de inte kunde tidigare.
Det finns säkert fler anledningar men det är vad jag har hört av LC och han torde ha koll...

Du kan visst söka på chipnummer i Skks register. Har gjort det många gånger. :)

:o

Jag kanske ska sätta mig in i lite bättre hur hunddata funkar.. det var bara häromveckan jag upptäckte att man kan söka på vilka domare som dömt sin ras :angel:

Tack för tipset :D

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat