Varför ha en lag på att ägarregistrera hund?

Sv: Varför ha en lag på att ägarregistrera hund?

Det är ju beroende av att djurägaren skickat in ägaranmälan till SKK, vilket inte alltid är fallet.

Jag hoppas jag skickat in allt. Men jag tror uppfödaren fixade skk åt mig och jag har skickat in till jbv. Men jag har inte betalat nått. Ska man det? :)

Det tror jag. Du kan ju kolla om det finns registrerat på hunddata, annars är det bara att skicka in.

Det står iaf att man får en faktura om 70 kr när registreringen är klar och genomförd.

Ja, men om hunden alltså är chipmärkt och så, även reggad i SKK som renrasig hund osv. Menar bara själva ägarregistreringen i JBV. Jag hade redan koll på att polisen inte längre kan omhänderta en omärkt hund bara för det, men jag hittar inget om föreläggande och/eller vite om den inte finns hos JBV.

knapp

Jag kom just på en sak, får SKK och JBV automatiskt adressändringen när man flyttar eller skall man anmäla den nya adressen till dom själv?

Problemet med SKKs register är ju att det inte går att söka på chipnummer. Så har polisen hittat en chippad hund, så kan de genom JBVs register kolla vad hunden heter och vem som är ägaren.

Min hund är reggad i JBVs register med endast tilltalsnamn (det är nästan så jag ångrar att jag inte reggade henne som Odågan där ;)), och så mina kontaktuppgifter :)

Har du bara e-legitamations så är det enkelt att gå in och ändra utan någon kostnad ;)

/Camilla

Det står iaf att man får en faktura om 70 kr när registreringen är klar och genomförd.

Vid nyregistrering ja, men inte vid ägarbyte. Där står inget om det och om det skulle kosta så börjar dom bli bra sena med fakturan till mig.

/Camilla

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat