Varför gör min katt så här???

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare simpe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 708
S

simpe

Jag har en 3 årig hona som växt upp med min gamla katt som jag var tvungen att ta bort i oktober. En vecka senare hämtade jag hem min nya kisse, en liten siameskille och redan efter 3 dagar var hon som en mamma åt honom. Hon tvättade honom hela tiden och tilloch med i baken och han fick låtsas dia på henne. Efter ett tag satte hon stopp för diandet (hon hade ju ändå ingen mjölk) men var lika go mot honom och lekte och skötte honom. Nu är han 5 månader och helt plötsligt tål hon honom inte. Hon attackerar honom och fräser men kan helt plötsligt börja tvätta honom för att sen i nästa sekund piska upp honom igen.
Jag undrar om någon kan förklara för mig vad som pågår??? Jag är jätteorolig att detta inte kommer att gå över och Ramses (siamesen) ser sååå ledsen ut när hon stöter bort honom hela tiden.

Sv: Varför gör min katt så här???

Uppfostran bland katter är mycket hård ! Vissa honor är värre än andra (verkar t.o.m vara linjemässigt).
Han kan börja bli könsmogen. Är honan kastrerad?

Nej hon är inte kastrerad men går på p-piller. Jag tänkte kastrera honom i slutet av februari.
Tror du att det är en övergående fas? :confused:

Vet inte, jag var tvungen att kastrera Yoga för att hon skulle sköta sig mot Abbie. Förhoppningsvis går det över efter hans kastrering. Sålänge han inte krype rlängst väggarna och är allmänt livrädd så är dte ingen fara, kattungar är inte så känsliga som vi vill tro att dom är. Jag märkte ingen skillnad på Abbie under tiden hon fick samma behandling av sin mamma, hon kanske höll sig undan Yoga något mer, men likväl sökte hon kontakt.
Dessutom är det en hane du har, katter är ju inte direkt flockdjur och det är väl ganska normalt att mamman försöker jaga bort hanar dom tar som sina barn pga inavelsrisken. Tror jag :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för... 2 3
Svar
59
· Visningar
7 925
Senast: AnneB
·
Katthälsa Jag är hundmänniska ut i fingerspetsarna och har således inte någon som helst erfarenhet av katter och dess vård, vi har dock en katt på...
Svar
19
· Visningar
9 638
Övr. Katt Suck... Det har ju dykt upp minst en okastrerad hankatt som stryker här och letar mat, kissar ner mitt silage och ffa skrämmer bort... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 238
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 956
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Utemöbler
  • Sommartid

Hund, Katt, Andra Djur