varför gör hon såhär ?

E

et_flikkan

Idag när jag skulle hämta min häst så hände en lustig sak som hänt två gånger nu. När jag gick emot henne så vände hon och gick ifrån mig. Jag visste då vad hon skulle göra, hon skulle gå in i andra hagen (som är jätte stor), så jag springer för att försöka komma till öppningen först, haha rätt dumt egentligen för hon springer ju bara lite snabbare än mig :P. Klart att hon sätter iväg i full galopp in i andra hagen, med mig efter. Hästen springer runt där inne sen kommer hon farandes och in i första hagen. Det roligaste är att när hon springer runt så gnäggar hon samtidigt. Hon har alltid koll på vart jag e och ser ut att tycka att det e jätte skoj att matte ska behöva jaga henne :P. Till slut när hon har sprungit sig trött så kommer hon fram till mig. Varför gör hon såhär tror ni, nån som har en häst som håller på likadant ?.

Sv: varför gör hon såhär ?

Det är bara en fixidé, hon leker ju med dig!
Men ta det ur henne innan hon blir för jobbig...

Jag vet att hon leker med mig, hon tycker ju att det är kul och jag kan ju verkligen inte låta bli att skratta åt henne även fast jag vet att jag inte får. Hon gör inte såhär ofta, bara två gånger som sagt och det är bara när jag kommer som hon gör sphär. Medryttaren får in henne utan nåra som helst problem.

et_flikkan skrev:
Jag vet att hon leker med mig, hon tycker ju att det är kul och jag kan ju verkligen inte låta bli att skratta åt henne även fast jag vet att jag inte får. Hon gör inte såhär ofta, bara två gånger som sagt och det är bara när jag kommer som hon gör sphär. Medryttaren får in henne utan nåra som helst problem.

Lek med den i paddock eller någonannanstans. Det kan vara kul för båda. Men inte när du ska ta in den. Den driver med dej. En av mina kunde vara förfärlig när andra skulle ta in honom. Han var normalt mycket väluppfsotrad och snäll men när han ville kunde han vara mycket retsam. Han sparng tätt förbi den som skulle ta in, sparkade i luften, cirklade runt, sprang till andra änden av hagen, full fart mot grinden igen, osv. Han hade kul:rofl: MEn inte den som skulle ta in honom. Jag ville inte bjuda på det så jag gick inte emot honom utan lät honom komma själv. Ev tog jag in de andra först, eller gav dem godis så att hansåg.
Sen var han ju min häst så han visste väl att jag betalade maten:devil:

Men lek när du bestämmer lek annars blir det en ovana när du ska ta in den.
Min häst älskade lekar i ridhuset och på volten, han lekte följa john,
vi jagade varandra, han gick "fot", sånt som man läser om på nh-sidan nuförtiden men som jag inte visste fanns ens på den tiden. Kunde gå lös med mej, osv. En glad lekfull påhi´ttig häst. Men låt inte hästen hitta på lekarna så att de går ut över dej. Du bestämmer när det är lek. och skoj:bump:

När jag ska träna så brukar jag använda hink, då går det inte att jaga häst i 20 minuter utan då måste hon komma direkt. Eller så har jag en morot. Jag ska börja leka med henne i våran "padock" så kanske hon slutar med det i hagen :).

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 685
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 730
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar