Varför gör hon så?

E

Ewe89

Hej, jag har en häst som jag har lite problem med. Om jag till exempel börjar att rida i skritt och rider enklare dressyrrörelser så är hon hur mjuk å fin som helst, munnen är glasskör. Men sen kommer problemen, i högre gångarter och framförallt när jag rider på oinhägnar område i dressyr, då är det som om hon hade betong gjuten mun. Hon drar och sliter så fort jag tar tygeltag, och detta gör det till en enda dragkamp. Jag har så dåligt samvete för detta, då jag vet att hon egentligen är så ömtålig i munnen.
Det jag undrar är, varför gör hon så?
Blir det bättre om jag skaffar ett skarpare bett? Eller löser det bara mitt problem?
Jag är trött på dragkamper och jag vill ju inte förstöra munnen på henne.

Sv: Varför gör hon så?

Med ett skarpare bett så löser du bara ditt problem temporärt... En fråga; rider du mycket med sätet? För av egen erfarenhet så har jag märkt att om man inte gör det så blir det just den där betongmunnen du beskriver. Skulle du kunna beskriva hur hästen går när hon är "glasskör" i munnen? Hur är hennes huvudställning? Ryggen? Det kan kanske bli lättare att lösa gåtan om varför hon får betongmun om du kan beskriva dessa saker...

/Sara

rider i princip inte alls med sätet då jag tog mig an henne då hon inte var så mkt inriden, och jag vet inte hur man riden in en häst i "säteshjälper". vore evigt tacksam om du kanske visste hur man lär henne detta med sätet...
betongmunnen får hon mest vid uteritt när jag rider ensam och ska sakta av från trav eller galopp men även när jag rider på banan å ska sakta av. glaskör är hon när jag sitter upp och hon placerar huvudet bra och jobbar bra(nu e inte jag nån expert men enligt mig jobbar hon bra) med ryggen. men har man väl börjat trava å ska sen sakta av kommer problemen ganska omedelbart...

Jag tror att det kan vara att du inte rider så mycket med sätet som gör att hon blir hård i munnen. Om du tänker dig att du är ute och springer. Din kompis vill stoppa dig och för att göra springer hon bakom dig och håller sedan fast ditt huvud med händerna och försöker att bromsa dig. Även fast hon gör det mjukt blir det så att när ditt huvud hålls fast så börjar du spänna ryggen och nacken. Benen reagerar förmodligen inte heller på en gång utan de "springer iväg" en bit före dig så att du blir bakåtlutad. Det är inte så lätt att hålla balansen på det sättet. Eventuellt hinner benen springa så långt att du inte längre kan hålla balansen själv utan din kompis får hålla mer och mer utav din vikt. Man kan säga att det uppstår något liknande med dig och din häst, hon får lite svårt att hålla balansen när du bara stoppar huvudet fast istället för att "ramla" bakåt så blir all hennes vikt framåt och för att då skona sin mun biter hon ihop och känns då som betong i sin mun.
Om din kompis istället skulle försöka bromsa dig genom att hålla fast dig i närheten av höfterna blir det lättare för dig att hålla balansen och du behöver inte spänna dig. Om du har någorlunda styrsel i din kropp kommer ryggen att rundas. Samma sak sker om du rider med sätet, hästen blir inte stel och har full balans hela tiden, ryggen rundas och bakbenen kommer även att vinkla sig mera och ta upp mer vikt. Så fördelarna att rida med sätet är med andra ord ganska stora. Men då kommer vi till hur man man gör det...Jag kan försöka att beskriva hur man rider med och hoppas att det blir någorlunda förståeligt :smirk: Problemet är bara att det är ganska mycket känsla man går på och det kan ju vara lite svårt att förklara...men, men:

Hästen försöker ju att följa ryttarens rörelser för att inte komma ur balans. Grunden för att rida med sätet är att försöka härma hästens naturliga rörelsemönster så att det blir lättare för hästen att hålla balansen. Om man har svårt att följa hästens rörelser innebär det att även hästen får det svårt och att försöka inverka på hästen då blir ännu svårare.
Skritt- För ryttaren blir det lite grand som att cykla baklänges med höfterna.
Trav- Man kan tänka sig att man sitter i mittet utav ett kryss där en linje går ifrån hästens högra framben till det vänstra bakbenet. Den andra linjen går mellan vänster fram och höger bak. Linjerna höjs och sänks med jämna mellanrum men de är inte höjda och sänkta samtidigt. När den ena linjen höjs så sänks den andra och tvärt om. Som ryttare får man försöka att följa med i den här höjningen och sänkningen så gott man kan.
Galopp- En del säger att sitta i galoppen är som att sitta i en gungstol. Jag skulle vilja säga att detta är fel då man i en gungstol gungar fram och tillbaka. När en häst galopperar i till exempel vänster galopp börjar den med höger bak, sedan kommer höger fram och vänster bak samtidigt och till sist kommer vänster fram. Det innebär en rörelse som är sned jämför med den rörelseriktning man har, mao inte som gungstolens fram och tillbaka. För att själv hitta den "rätta" känslan kan man ställa sig på golvet med ungeför en axelbredd mellan fötterna och ena foten lite framför den andra. Därefter lägger man det mesta av sin vikt på den fot som är lite bakom den andra och "skjuter" iväg vikten uppåt och mot den andra foten. Den främre foten tar emot vikten som en stötdämpare och när vikten är mottagen flyttas den över igen till den bakre foten, dock inte med någon skjuts. Därefter börjar hela rörelsen om. Naturligtvis kan man inte vara stelbent utan man måste låta lederna i höften och knäna böja coh sträcka sig. Höfterna kommer att röra sig i en cirkelformad bana uppåt och neråt, precis som när hästen galopperar.

När man kan följa med hästens rörelser bra kan man börja inverka på hästen. För att göra hästen uppmärksam på att man vill säga den något så gör man en halvhalt. På många ställen lär man ut att halvhalt= dra i tyglarna så att hästen nästan stannar och när den nästan har stannat så släpper du tyglarna (eftergift...) och driver den framåt igen. Om du tänker så får du glömma det... En halvhalt gör man likadant själv med kroppen som man vill att hästen ska göra. När hästen gör en halvhalt ska den samla upp sig och lägga mer vikt på bakdelen. Detta gör den genom att bland annat genom bukmusklerna. Bukmusklerna "drar" in benen under hästen, pelvis roterar och ryggen rundas. Alltså innebär det att ryttaren måste använda sina bukmuskler. Man kan tänka sig att man genom att använda bukmusklerna ska dra till sig sittbenen. Bäckenet ska rotera så att sittbenen åker "framåt och uppåt" (det kan sittbenen inte göra i verkligheten men man kan tänka så). Men bara för att man spänner musklerna innebär det inte att man ska bli stel som en pinne utan man ska fortfarande vara mjuk och följsam. För att få bättre effekt kan man samtidigt tänka att man ska bli så tung att man sjunker igenom hästen. Allt detta gör man på en utandning :smirk:
För att göra en halt använder man sig utav samma sätt, men man kan behöva gör det flera gånger (att göra en lång och stark "omgång" hjälper inte). Efter en halvhalt ger man till exempel signalen om skritt genom att röra sig som i skritt.

För att öva på detta är det bäst att vara i ett mindre inhägnat område (helst inte allt för stort så att hästen kan få upp för mycket fart...). Det allra bästa är att låta tyglarna vara och bara slå en knut på dem. Sedan låter man hästen sköta åt vilket håll man rider och koncentrerar sig enbart på tempot och vilken gångart hästen har. När man kan bestämma tempo och gångart kan man börja ta över vart man ska gå. Det kan ta en hel del tid men jag tror att det är värt det för har man en bra grund blir allting så mycket lättare sedan. Sedan behöver man egentligen aldrig lära hästen säteshjälper, hästen kan det redan, det är bara ryttaren som måste komma på hur man ger dem ;)

Det blidde ett långt svar, men jag hoppas att det kan hjälpa dig!

/Sara

Hej!

Du har fått ett superfint och lärorikt svar av Saen. Jag vill bidra med lite mer praktiska tips!

Rid din häst i skritt på ett område där hon är relativt lugn,(paddock kanske?). Börja trava en lugn och så långsam trav du kan, smyg igång, det gör ingenting om starten blir lite tveksam. Trava max 5 steg och bryt av till skritt. Gör ett så mjukt avbrott du kan, glöm inte att ta och ge flera gånger tills hästen ger efter. Om du bara drar utan att ge efter så kommer betongmunnen fram. Skritta tills du fått ordning på hästen igen, kanske behövs tio steg kanske ett varv. Börja sedan trav igen, 5 steg. Upprepa denna övning tills du känner att hästen lyssnar på dig. Du kan variera antalet travsteg mellan 5-10 ungefär.

Det viktigaste är att din häst lär sig att inte dra iväg utan väntar sig att du ska be om ett avbrott. Med den här övningen blir hästen lyhörd för dina förhållande hjälper och undrar när nästa avbrott kommer. Om hästen blir het när du gör övningen kan det hjälpa att flytta henne lite för innerskänkeln i både skritten och traven. Du kan även flytta hästen i själva övrgången. Var noga med att inte dra i tygeln eller segtrycka med skänkeln. Det ska vara korta impulser och om hästen inte lyssnar så får du be den igen.

Hoppas att jag kunde hjälpa dig! Skriv och tala om hur det går.

Mvh Monika

Jag tycker att man ständigt måste ha i åtanke att ingenting får bli segt.

Gör den övningen som Curtis sa, jättebra, och var noga med att göra korta hjälper och försök sakta av med sätet (halvhalt, som saen sa kan ju i bli saktaavhjälpen, i och med att man bromsar upp rörelsen). Om hästen inte lyssnar på ditt första, lilla mjuka tygeltag+sits, så gör du om det igen, och förtydligar. Lyssnar hästen inte då så får du ta tag mer. Man får aldrig bli brutal, men i och med att man gjort ett förtydligande så ska hästen respektera hjälpen.

Bara man aldrig, aldrig blir seeegg.,.. och håller kvar, det är så lätt och det är så dom flesta lärt sig

Tänk på att om du gör en halvhalt och hästen inte svara riktigt på den kan det bero på att hästen inte tar förhållningen, hästen har dålig framåtbjudning, hästen förstår inte osv.
Det är bättre att ta flera små halvhalter än bara några få, lyssnar inte hästen så gör istället flera halvhalter tills hästen svarar, fastna aldrig i ett tygeltag och var alltid mjuk och följsam i handen.
Tra inte tyglarna åt dig för mycket, tänk på att rida fram mot bettet med eftergift och stabilt stöd på tyglen hela tiden.
Sitt tungt tillbaka, sträck på dig.
Halvhalter med sätet är bra att göra, som någon beskrev, hästen kommer att svara mer och mer för halvhalterna med sitsen ju längre ni kommer i träningen. :smirk:

tack för många bra svar! ska gensat testa det...!

Ewe89 skrev:
Hej, jag har en häst som jag har lite problem med. Om jag till exempel börjar att rida i skritt och rider enklare dressyrrörelser så är hon hur mjuk å fin som helst, munnen är glasskör. Men sen kommer problemen, i högre gångarter och framförallt när jag rider på oinhägnar område i dressyr, då är det som om hon hade betong gjuten mun. Hon drar och sliter så fort jag tar tygeltag, och detta gör det till en enda dragkamp. Jag har så dåligt samvete för detta, då jag vet att hon egentligen är så ömtålig i munnen.
Det jag undrar är, varför gör hon så?
Blir det bättre om jag skaffar ett skarpare bett? Eller löser det bara mitt problem?
Jag är trött på dragkamper och jag vill ju inte förstöra munnen på henne.

De andra har säkert gett bra svar (orkade inte läsa igenom allt :o ) så nu tänkte jag pres. min filosofi:

Det finns några nyckelord.
Konsekvens
Tydlighet
Timing
Känsla

Konsekvens: Ta INTE i hästen utan att få resultat- utan VARJE gång du tar i hästen förstärker du omedelbart för att få resultat, om än väldigt lite, sedan släpper du efter så fort hästen reagerar. Ge aldrig hästen stöd i tyglarna om den beter sej så, segdra absolut inte. Tyglarna ska alltid betyda förändring och konsekvensen innebär att man håller på det och aldrig ger en hjälp utan att få resultat. Det innebär ju också att du inte får "råka" ge en signal när du egentligen inte vill ändra något i hästen.

Tydlighet: hör ihop lite med föregående. Man måste ge en signal som hästen uppfattar, och förstår inte hästen måste man förstärka signalen omedelbart på ett sätt där du får respons. Kanske rycka till en gång rejält i tygeln om den inte svarar och låta den vara ifred så snart den svarar.

Timing: Om du lär dej att korrigera frambenen och känna hästens rörelser i din kropp kommer du lättare kunna avgöra när dina hjälper är som mest effektiva eller inte kommer få någon respons alls för att hästen t ex har tappat balansen eller är för framtung.
Du kan t o m sakta ner/stanna ett framben i taget för att antingen sakta av till skritt/halt eller bara korta av steget och tempot i traven.
Om du tar diagonala tygeltag dvs kramar i den tygel vars framben hästen har i luften kommer du korta av steget/tempot, du fortsätter självklart tills du får önskat resultat och förstärker med hårdare kramningar om de ignoreras av hästen, ända upp till snabba "ryck" som högsta fas om allt annat ignoreras. Låt hästen vara när den är i det tempo du önskat, upprepa om hästen ökar igen.
Om du ska sakta av till skritt kan du krama i antingen bägge tyglar samtidigt eller den tygel vars framben är i marken, då får det en "stanna kvar"-effekt.
Timingen har också MYCKET med galoppen att göra, då man mest effektivt gör förhållningar i svävmomentet för att inte störa balansen. Vill man sakta av kan man ta diagonala avsaktningar motsatt till hästens benrörelser dvs du kramar i tyglarna i takt med att frambenen sätts ner: "...3-4....3-4....3-4.." osv.

Känsla: KÄNN i din kropp vad du vill. Spjärna med magen och andas ut när du vill sakta av. Tänk uppåt och travtakt: 1-2-1-2-1-2 osv. när du ska börja trava KÄNN travtakten, hästens ryggsvingning och bensättning i traven och gå på så vis över i trav. Tappar hästen balansen och drar iväg tar du tillbaka den och börjar om. Ingen brådska.
Detsamma gäller i högsta grad galopp. Känn dej in i galoppen med hjälp av sätet och visualisering. Men tänk uppåt, inte framåt. Och balans. Och rak häst. Och när du ska sakta av känner du hur hästen plockar benen i en annan takt + spänner magmusklerna.

Har säkert missat en del, men det här är de viktigaste bitarna. jag kan ha fått det om bakfoten, men är det så att du själv känner dej så stadig och rutinerad att du kan vägleda en grön häst eller kanske du borde jobba lite med dej själv istället/som komplement?

Grace* skrev:
Det är bättre att ta flera små halvhalter än bara några få, lyssnar inte hästen så gör istället flera halvhalter tills hästen svarar, fastna aldrig i ett tygeltag och var alltid mjuk och följsam i handen.
Tra inte tyglarna åt dig för mycket, tänk på att rida fram mot bettet med eftergift och stabilt stöd på tyglen hela tiden.
Sitt tungt tillbaka, sträck på dig.

Jag håller med om det första så länge man tar tydligare halvhalter om hästen inte lyssnar på den första. Och att man inte ska dra handen bakåt vilket ger motstånd i hästen.

MEN sitt för guds skull inte bakåtlutad på en framtung häst!! :eek:
Då behöver man snarare hitta tillbaka till hästens balanspunkt genom att svanka lite i ryggen och kanske luta fram axlarna liiite, när du sedan har hittat hästens balanspunkt kan du med din sits "plocka upp" balanspunkten lite så den blir mindre på bogarna. Att luta sej bakåt får i regel en framåtskjutande effekt. Att sträcka på sej är bra. En häst med för mycket skjutkraft är nämligen i 99% av fallen framtunga, såna hästar blir inte bättre av att komma längre ifrån hästens tyngdpunkt, vid en viss nivå reagerar den precis tvärtom.

Man kan iofs sitta tungt utan att sitta bakåtlutad, men det handlar mest om att spänna magmusklerna och slappna av i resten av kroppen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 294
Senast: QueenLilith
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 935
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 853
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka