Varför gör han så, och vad ska jag göra?

Gabriol

Trådstartare
Min arabpojke har på senaste tiden börjat uppföra sig lite märkligt.
När jag på kvällarna går och hämtar honom i hagen står han ofta tillsammans med en eller två av sina kompisar.
Men så fort jag kommer ner till hagen, ropar på honom och går in i hagen lägger han öronen tillbaka till de andra hästarna och går till attack mot dom. (Och dom blir ju oftast väldigt irriterade tillbaka, och så bråker dom ett tag.)

När han väl bråkat klart med dom (och det blir oftast dom som jagar iväg honom därifrån) så kommer han fram till mig, lägger öronen bakåt och börjar nafsa.
Jag brukar då schasa iväg honom från mig relativt rejält och han springer då iväg. Oftast springer han tillbaka till de andra hästarna och börjar bråka igen och ofta kommer han efter ett tag tillbaka till mig igen, med öronen bakåtstrukna - och jag jagar då bort honom igen. Annars så stannar han några meter ifrån mig och står och bara tittar på mig.

Varför håller han på såhär?
Och hur ska jag reagera?

/ Zofia.

Sv: Varför gör han så, och vad ska jag göra?

I förra stallet var det en häst som gjorde nästan lika dant mot min häst. Jag fick inte hämta min häst i hagen för att han motade bort honom från mig. Han ansåg väl att min häst var hans flock och den kommer man inte och hämtar bara så där.

Min pålle brukade få gå lite omvägar och springa runt honom för att komma till mig. Sen kunde den andra hästen försöka bita eller sparka min häst så det gällde att vara på sin vakt ooch försvara sin häst. Till en början hade han respekt för mig och andra människor och gick undan men efter ett tag kunde han börja hota mot mig också.

Hade fyllt på vatten i sommarhagen en gång och skulle sedan ta med mig min häst in. HAde fångat min häst och börjat gå när denna kommer travade och hotar med öronen bakåt. Eftersom han inte reagerade på mina signaler om att han skulle flytta sig, brukade räcka med att ta två snabba steg mot honom, så slängde jag dunken som jag hade haft vatten i mot honom, det funkade. Min lilla häst gömde sig bakom mig så det var inte så kul alla gånger.

Vet inte om det kan vara något liknande med din häst. Han kanske tycker att du kommer in i hans revir och ska ta hans flock men han kan inte jaga bort dig så han försöker att flytta sin flock istället.

Bara en idé

Okej.
Ja, så kan det kanske vara.
Tack för svaret.
/ Zofia.

har din häst plötsligt blivit högre i rang i hagen?
har han fått en ny medryttare som kanske hämtar honom "på fel sätt" ur hagen?
när jag började läsa funderade jag på om han försökte mota bort de andra hästarna ifrån dig för att du "är hans", men eftersom han gör likadant mot dig..
du ska inte tolerera att han beter sig så emot dig. du ska vara hans ledare och en häst beter sig inte så emot sin ledare.
du kan "träna upp" din ledarroll genom att bete dig som en ledarhäst.
gå ut och gå med honom och lär honom att han är lägre i rang än dig.
då kan han börja se dig mer som en ledare när du sätter honom på plats på ett sätt som inte är hotfullt för honom (på hästsättet med andra ord)

Lägg dig inte i hur han är mot andra hästar. Jag hade ropat, inväntat att han ska tjafsa klart och sen tagit in honom.

Antagligen har han stigit i rang (eller är på väg ditåt) och ska visa de andra att han bestämmer - vilket i det här fallet tvåla till de andra hästarna när hans människa kommer.

:bow:
Tassetass med enkelt formulerade svar, som vanligt.

Instämmer! :bow:

Kan det vara så simpelt att din häst är hungrig?
Står de utan mat någon timme innan de får komma in?

Låter som att han ser dig, tänker "nu ska jag äntligen få mat!", är superhungrig och känner ett behov av att hävda sig mot de andra (frustrerad över att vara hungrig och tar ut denna känsla på de andra hästarna (altnernativt bråttom in; driver undan hästarna för att han ska få komma in först)).

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 605
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar