Varför gör han så? (kaninproblem)

DarkInNight

Trådstartare
Jag har en kaninhane på 7-8 månader. Vi bor i lägenhet så han brukar få springa runt i lägenheten några gånger varje dag. Vi sätter ut hans toalett vid dörren, för annars sätter han sig på dörrmattan och kissar o lämnar en massa kottar efter sig :devil: .
Men sen när när han är instängd i buren igen så ställer vi in toalettlådan i buren igen. Då lägger han sig i toalettlådan!! :crazy: han ligger gärna där flera gånger per dag. Det är nu senste veckorna han börjat lägga sig i lådan, och jag tycker inte det är så fräsch, och vill hellre att han lägger sig i det rena spånet istället! Det kan väl inte vara så bra för pälsen att ligga bland en massa bajskottar och sand?
Varför lägger han sig i sin toalettlåda? Och vad ska jag göra för att han ska sluta med det? :confused:

Sv: Varför gör han så? (kaninproblem)

Det är jättevanligt att dem använder lådan som säng. Det finns nog inte direkt mycket att göra för att få honom att sluta, men alla kaniner ska ha ett hus eller hylla att ligga på. Brukar vara uppskattat och förhoppningsvis väljs det framför lådan :p

Han har ett hus att krypa in i / sitta på. . . Men det kanske är för litet att ligga på. hrm. jag vet inte hur stort hus jag kan sätta in i buren, det är ingen superstor bur tyvärr. . . Men jag tycker den fungerar bra ändå eftersom han får vara ute och springa i lägenheten. . . bästa skulle ju såklart vara med en större bur, ska fundera lite på att göra om fågelburen så han kan vara där :idea:,stor garderob ombyggd till fågelbur, där det borde gå att göra om "underdelen" till kaninbur. men nackdelen med det är att det blir mörkare där än i hans bur nu. . . :(

Annars kanske du kan byta ut huset till en hylla eller något? Har sett väldigt enkla lösningar med skivor av lämplig storlek om man inte vill köpa :)

ahh smart :idea:
så som han har huset nu så blir det ca 7-8 cm X 20cm på ena kortsidan som inte används för att huset inte tar upp hela kortsidan utan lämnar ca 7 cm till kanten.
ska klura lite på att bygga hylla :)

gjorde en mkt enkel grej. . .
satte toalettlådan i mitten av buren :D
så peppar peppar så ligger han i hörnet av buren och gör sina behov i lådan . . . än så länge iaf

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 398
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 610
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?