Varför gör han så här!?

T

Tess82

Min valack har börjat lagt sig till med en liten olat, som är otroligt frustrerande.
Han får för sig när vi är ute att ta egna initiativ och går in på stigar och vägar som han tycker passar.

Har haft en medryttare som han gjort som han velat med. Sen försöker han göra detsamma med mig, vilket inte går lika bra.
Han har aldrig gjort så innan jag skaffade medryttaren. Kan detta jobbas bort med tiden? Har kollat tänderna och de är ok. Inser även att lite mer ledarskapsövningar krävs.

Några tips??

Sv: Varför gör han så här!?

Jag förstår inte helt problemet?
Han föreslår olika vägar, det är väl bara för dig att bestämma dig för om det är ett bra förslag eller inte? Är det inte det så fortsätter ni på den väg du bestämt?

Jag jobbade i Schweiz ett tag och red jämt vilse, typ varje dag. Men hästarna hittade så när jag tyckt att vi ridit tillräckligt så fick de välja bästa vägen hem.
Valacken gick alltid snabbaste vägen hem, hingsten tog omvägar så att han kom förbi en hage med ston i, eller en annan hingst som han kunde skrika på. :D

Så gör min valack med, men jag ser det absolut inte som något problem. Han väljer snabbaste vägen hem helt enkelt, och vill jag fortsätta åt ett annat håll så styr jag bara honom dit jag vill :)

Så gör min valack med, men jag ser det absolut inte som något problem. Han väljer snabbaste vägen hem helt enkelt, och vill jag fortsätta åt ett annat håll så styr jag bara honom dit jag vill :)

precis samma här. Han kan då även få för sig att frysa fast och bli förbannad om jag tar "fel" väg.... hästen har innan jag började ridit gått med lite olika ryttare men bara samma vägar hela tiden... så om jag rider en väg åt fel håll tex blir de problem haha!

Haha, ja dessa underbara djur. Min häst brukar svänga av lite fint, när jag sedan bestämmer mig för en annan väg så går han lite på sned in mot den andra vägen och segar några steg. Men sen är det inga problem, han går på som vanligt ^^

När jag vänder hemmåt vill alltid lillkillen prova nya stigar och sånt, om jag har tid låter jag han hållas och han taktar nyfiket omkring på stigarna och vänder och letar upp en ny om det blir för trassligt :D
Dock lyssnar han alltid på mig om jag vill rida hem direkt :angel::love:

Om din medryttare har låtit hästen bestämma är det självklart att han försöker med dig också! Det är inget att göra nån affär av. När du känner att han börjar dra mot den stigen han tycker ni ska gå, styr du mot det du tycker. Ibland är ni överrens, men det blir ändå "ditt" håll.

Inte för att jag ska säga så mycket, jag har ofta låtit hästen bestämma vilken väg vi ska ta när jag ridit i skogen. Det enda håll jag sagt nej till är att tvärvända för att gå hem. ;)

Så gör min ponny med. Hihi, till närmsta träd 20 m bort och käkar löv :P

Prata med din medryttare? Säg åt h*n att hästen måste ha gränser, får inte välja saker själv m.m. Annars blir det så. Din häst blir förvirrad, vet inte vad som är rätt och fel.

Min herre är fruktansvärt nyfiken på alla nya stigar och vägar. Vill gärna undersöka allt nytt som finns. Detta medför att han föreslår nya vägar konstant (även om det i första ögonblicket inte ser ut som en stig). Han tittar då åt det hållet och tar ett halvt steg dit, så inväntar han min respons. Vänder jag upp honom åt det hållet så går han på överlycklig. Fortsätter jag åt det håll vi va på väg åt så blir han något besviken men går fint på.
Dock har det inte alltid varit så, närjag precis hade köpt honom så hade vi en del diskussioner om vem som skulle leda (han är väldigt dominant), men det kom vi överens om relativt snabbt.

Att din valack gör så är inte nödvändigtvis negativt, men det är viktigt att han följer om du säger nej. För så länge det är skritt är det ju inget problem, men tvärvändningar i galopp utan att du är beredd kan bli lite jobbigare.
Den enda lösningen är helt enkelt som du är inne på ledarskaps övningar.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar