varför gör ett sto så??

Sandrahorse

Trådstartare
Hej! jag går ju på ridskola för första gången i mitt liv däremot har ja bara ridit
privat på massor av olika typer jag har galopperat på stora och små. Och varit med om bockande hästar... van vi det.
Jag red en ponny som heter Dumle som är jätte snäll gör som man säger.
Sen i onsdags fick jag Wendy ett sto på ca 10-15 år ho är en pålitlig nybörjarponny. men jag körde lite trav och helt plötsligt så fatta hon galopp och sparka bakut och galopper och bockade i rader. Min ridlärare hade kol på mig men jag höll på ramla av. Och jag är ganska osäker på galopp på srörre ponnysar än shettisar. :crazy: och nästa gång ska vi galopper tänk om hon gör så igen..
 
Sv: varför gör ett sto så??

Hästen kan ha blivit rädd, snöras, spänningar i taket, läktaren osv, busig och mycket energi, alternativt att hästen reagerade på någon hjälp. Även den snällaste kan bli upplivad, så tyvärr finns det ingen garanti för att hästen inte kan göra så.
 
Sv: varför gör ett sto så??

Hej! Eftersom jag vet vilken ridskola och häst det rör sig om, svarar jag fast svaret du redan fått är jättebra. Wendy brukar för det allra mesta vara en väldigt stabil och lugn ponny, dock har ju ridskolan haft ett uppehåll och det kan tänkas hon är ovanligt pigg såhär innan allt blivit rutin igen. Många hästar är nya på ridskolan och det kan liva upp de äldre hästarna. Det bästa du kan göra är att inte oroa dig, förmodligen är hon lugn och fin nästa gång du ska rida. Har sett henne på lektion många gånger och hon brukar vara lugn och trygg. Lycka till! :)
 
Sv: varför gör ett sto så??

:laugh::):)Hej ni har någ rätt om det.
Men du Karre hur vet du vilken häst jag mena går du på ridskolan eller va ??
tack för hjälpen :)
 
Sv: varför gör ett sto så??

Hej! Nej jag rider inte där, men min bonusdotter gör det och har gjort det före uppehållet med. Jag kände igen hästnamnen bara... :) Man är ju där och tittar när hon rider, och kelar med hästarna iaf. De har bra hästar och bra ridlärare! Mvh Karre
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp