Varför glider vojlocken/schabraket?

E

Elington

En liten fråga bara.
Varför glider vojlocken/schabraket bakåt när jag rider? Vi har haft sådant trubbel med sadlar och tillpassning. Så när vi äntligen hittar en sadel som ligger bra, då glider allt vi lägger under. På alla de sadlar vi provat men som inte passat riktigt, har detta aldrig hänt. Men nu hela tiden.

Det kanske är en dum fråga för många, men vad beror det på?

Sv: Varför glider vojlocken/schabraket?

Jag har samma "problem", på mina hästar beror det på att de skrittar väääldigt mkt genom ryggen och det leder till att schabraket glider av bakåt!

Ja, så kan det vara? Han använder ryggen väldigt mycket. Jag blev bara så paff och måste erkänna att det stör mig enormt mycket. Det blir aldrig "gnugg" eller typ skav av det eller så, så jag antar att det helt enkelt är "för mycket rörelse i honom". Om det nu kan vara det?
Han har inte ont av det, vad jag kan märka.

Det jobbiga är att behöva stanna och lägga om sadel/vojlock "stup i ett". Rädd för att sömmarna ska klämma?

Sånt är jobbigt. Man får pröva sig fram och försöka hitta det optimala läget.

Onödiga frågor kanske? Har du prövat med att sätta fast schabrakstroppen i de olika stropparna på sadeln? Blir det någon skillnad? Har du prövat att knäppa schabrakstroppen olika hårt/löst om det är kardborre på den? Någon skillnad? Trär du sadelstropparna och/eller gjorden genom den nedre remmen på schabraket på båda sidorna?

Jag tror inte att sömmarna kan klämma om inte schabraket/vojlocken lägger sig i rejäla veck.

Om inget annat hjälper kan ett alternativ vara att skippa schabrak/vojlock och rida med en antislip-pad istället.

Tack för svaret/frågorna :bow:
Sadeln har singelkåpa, så där finns inga stroppar att fästa i. Det är nytt för mig, har aldrig tidigare haft en singelkåpa. Jag kanske skulle kunna fästa vojlocken/schabraket i fästena till förbygel, men jag tycker inte det ser bra ut.

Jag löste det idag med att använda schabrak utan fästen, den har istället som små "kuddar" som förhindrar att den glider bak. :D Jag får väl införskaffa fler sådana :idea:

På min häst glider schabraket bakåt bara när jag provat sadlar som inte riktigt passat. (men det behöver givetvis inte vara så i ditt fall)
När jag har sadel som ligger bra ligger också schabraket stilla.

Tips:

Schabrak med kuddar (sådant du redan provat
Antiglid schabrak
Equest eller Kavalkade
Matta schabrak utan stroppar och hällor som gjorda för att ligga stilla ändå.
Anti-glip pad.

Tack för svaret/frågorna :bow:
Sadeln har singelkåpa, så där finns inga stroppar att fästa i. Det är nytt för mig, har aldrig tidigare haft en singelkåpa. Jag kanske skulle kunna fästa vojlocken/schabraket i fästena till förbygel, men jag tycker inte det ser bra ut.
Jag har sett dem som fäster schabraket runt stiglädret när de har sådan sadel. Inte supersnyggt kanske, men det verkar funka.

Jag tycker oxå det är konstigt att det glider nu och inte tidigare med sadlar som legat så illa som i brygga. Denna har mycket bra, bred anläggning hela vägen. Han rör sig både villigt, mycket och smidigt. Har testat olika material men de jag testat har glidit mer eller mindre.

Jag använder alcapad från three horses. Det är de anky-kopiorna utan några stroppar, kanske låter helt knäppt, men de ligger helt klart mäst stilla!:)

Lycka till!

Finns det någon mer än jag som har sadel som ligger bra, och ändå glider schabraket/vojlock? Vad är era erfarenheter ?

Jag har märkt att om inte shabraket vinklas uppåt baktill, om man ser det från sidan så kommer det att veckas och bli fult när man rider. jag tror det kan ha och göra med att min häst är så mycket vidare där bak vid sadeln, än där fram.....kanske:smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 876
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V