Varför gillar inte hästar mig?

Smhl

Trådstartare
Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första tillfället skulle vi borsta varsin häst och min häst börjar "sparka" mot mig med framhoven, enligt ridläraren var de inte personligt utan jag borstade "på rätt sätt" men att de kanske kliade nånstans. Efter en stund kliver hästen åt sidan så jag håller på att bli klämd, då skyndade jag mig åt sidan och började känna lite obehag men tänkte fortfarande att det inte var något personligt. Andra gången får jag en annan häst som under hantering i boxen piskar med svansen och försöker bitas, ridläraren menar att han är lite sur idag och jag får hjälp att göra han klar, efter detta får vi rida och det går bra, har en bra känsla när jag åker hem. Tredje gången får jag ytterligare en ny häst och när jag kommer till boxen och öppnar så vänder han rumpan emot mig, då vågar jag inte gå in. Får hjälp av en tjej som lockar han med godis och sätter på grimman för att ta han till en skötplats, när jag då ska gå under "snöret" för att borsta honom sparkar han med framhoven mot mig och visar tydligt att han inte vill att jag ska komma in, jag får hjälp att göra han klar, ridningen gick bra men de känns inte längre kul att åka dit då hästarna inte vill ha mig där och jag känner mig jobbig/dålig som behöver hjälp hela tiden. Vad gör jag för fel?

Du gör nog inget fel. En del ridskolehästar trivs kanske inte helt på sitt jobb, och kan visa det genom att vara "otäcka" när de märker att människan är lite osäker.

Helst skulle jag vilja tipsa om att försöka hitta en ridskola med trevligare (gladare och nöjdare) hästar, men jag vet att det tyvärr inte alltid är möjligt. "Näst bäst" kanske är om någon kan visa dig hur du hanterar hästarna på ett tryggt sätt, så att hästarna förhoppningsvis känner att du "vet vad du gör" och blir mer bekväma i att bli hanterade.

Det är garanterat inget personligt i någon av fallen. Exakt vad du gör för fel är väldigt svårt att veta när man inte har sett video av händelserna, om du överhuvudtaget gör fel, det är helt omöjligt att avgöra här. Troligen så gör du inget fel.

Men, det här med att du känner dig jobbig/dålig som behöver hjälp... Jag har haft egen häst i 25 år, haft hingstar, ston, föl, unghästar... Jag har löst "problemhästar", ridit in hästar osv osv. Och jag ber trots detta om hjälp fortfarande. Det är något man måste kunna göra om man ska hålla på med hästar. Man blir aldrig fullärd och det finns alltid någon annan som kan komma med en annan input som är vettig.

Men, eftersom du verkar tycka att just den biten är jobbig så tänker jag att detta är ett ypperligt tillfälle att träna. Tyvärr så är kanske inte en "vanlig ridskola" det mest optimala om man vill lära sig mycket så fort som möjligt. Så kanske skulle du leta efter en mindre istället? En där du kan få arbeta mer på relationen med hästarna, som verkar vara viktigt för dig? Och jag tycker att det är SUPERBRA att det är viktigt för dig - för den är den biten som är härligast med hästar.

Jag tänker såhär, att du är inte så bra på att prata "hästspråk" än, och det är något som man behöver lära sig precis som ridningen. Jag skulle inte tolka något av det du beskriver som att hästarna "inte tycker om dig", däremot så märker hästarna garanterat att du inte riktigt förstår dem. Hästar är väldigt kommunikativa djur, men kommunikationen består till stora delar av intuition och små fina signaler, som ögon- och öronspel, kroppspositionering och mindre rörelser. Du är ovan och ser bara de större gesterna, som en viftande hov, och förstår inte i vilket sammanhang den ingår.

Det finns inga genvägar till att förstå och läsa hästar, utan det är timmar av samvaro och hantering, och att titta på hästar och på andra som hanterar hästar som erfordras, men en sak som jag brukar uppmana "mina" nybörjare (och övriga människor!) till är att prata med hästen. Många, och särskilt nybörjare, är tysta som möss runt hästen, och i kombination med att man också smyger runt, rör vid hästen lite tafatt, är lite rädd osv. blir man inte sådär jättekul för hästen att ha omkring sig.

Prata med hästen, så att du blir synlig för den och lättare att förstå och acceptera. Börja med att säga hej och vänta på respons från hästen, beröm den när den uppmärksammar dig (det kan vara ett ögonkast eller att den vänder ett öra mot dig), känn in om och var den vill bli klappad eller kliad, fråga om den har haft en bra dag och tala om för den att den är fin eller vad du nu hittar på att säga. Berätta med vänlig och positiv röst att "nu ska jag borsta dig, så du blir ren", beröm om den flyttar sig när du ber den. Kommunicera med den, och lägg märke till hur hästen reagerar på dig.

Hästar uppskattar tydliga, sakliga personer som är lätta att förstå sig på, så gör dig synlig för hästen på ett trevligt sätt.

🩷

Många hästar på ridskola mår inte bra av att hanteras av olika personer som bemöter dem olika och har olika förväntningar på dem. En del stänger av andra hittar olika försvarsstrategier. Du behöver få hjälp i att lära dig att läsa hästar så att du bättre kan förstå vad de uttrycker och hur du ska bemöta dem på rätt sätt. Deras beteende är absolut inget personligt. Många hästar skrapar med framhoven när de tigger eller är frustrerade. Min egen gjorde det så sent som idag när hon tyckte att jag var för långsam.

När jag som barn ville lära mig att förstå hur hästar kommunicerade tillbringade jag många timmar i hagar för att se hur de betedde sig i flock. Det var en bra grund till förståelse av hur de fungerar.

Jag tänker såhär, att du är inte så bra på att prata "hästspråk" än, och det är något som man behöver lära sig precis som ridningen. Jag skulle inte tolka något av det du beskriver som att hästarna "inte tycker om dig", däremot så märker hästarna garanterat att du inte riktigt förstår dem. Hästar är väldigt kommunikativa djur, men kommunikationen består till stora delar av intuition och små fina signaler, som ögon- och öronspel, kroppspositionering och mindre rörelser. Du är ovan och ser bara de större gesterna, som en viftande hov, och förstår inte i vilket sammanhang den ingår.

Det finns inga genvägar till att förstå och läsa hästar, utan det är timmar av samvaro och hantering, och att titta på hästar och på andra som hanterar hästar som erfordras, men en sak som jag brukar uppmana "mina" nybörjare (och övriga människor!) till är att prata med hästen. Många, och särskilt nybörjare, är tysta som möss runt hästen, och i kombination med att man också smyger runt, rör vid hästen lite tafatt, är lite rädd osv. blir man inte sådär jättekul för hästen att ha omkring sig.

Prata med hästen, så att du blir synlig för den och lättare att förstå och acceptera. Börja med att säga hej och vänta på respons från hästen, beröm den när den uppmärksammar dig (det kan vara ett ögonkast eller att den vänder ett öra mot dig), känn in om och var den vill bli klappad eller kliad, fråga om den har haft en bra dag och tala om för den att den är fin eller vad du nu hittar på att säga. Berätta med vänlig och positiv röst att "nu ska jag borsta dig, så du blir ren", beröm om den flyttar sig när du ber den. Kommunicera med den, och lägg märke till hur hästen reagerar på dig.

Hästar uppskattar tydliga, sakliga personer som är lätta att förstå sig på, så gör dig synlig för hästen på ett trevligt sätt.

🩷

Instämmer! Och lägger till att för en del människor blir ens fokus och intentioner också tydligare när vi själva uttalar vad vi gör/känner/tänker på, och det är det hästen läser av hos oss hela tiden. Så det är bra på många sätt!

Åh så nostalgisk jag blev, tänker på när jag som ung tog ut någon pojkvän-wannabe till den jättestora( i dåtidens mått mätt så förmodligen 168 cm) vackra fuxen med bläs med fin stam som jag var medryttare till just då. Så snäll var fuxen så jag grabben skulle göra något själv. Typ borsta lite eller ta av grimman. Han kom ut fortare än kvickt med snälla fuxen med bakåtstrukna öron hotandes efter. Jag var och är fortfarande förvånad eftersom fuxen med bläs var verkligen supersnäll.

Köra @Smhl det är nog bara tid i stallet bland hästar och titta, studera och ödmjukhet som är lösningen. Skaffa erfarenhet. Titta, lär, ta in. Har man svårt för något får man lägga in mer tid. Lycka till.

Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första tillfället skulle vi borsta varsin häst och min häst börjar "sparka" mot mig med framhoven, enligt ridläraren var de inte personligt utan jag borstade "på rätt sätt" men att de kanske kliade nånstans. Efter en stund kliver hästen åt sidan så jag håller på att bli klämd, då skyndade jag mig åt sidan och började känna lite obehag men tänkte fortfarande att det inte var något personligt. Andra gången får jag en annan häst som under hantering i boxen piskar med svansen och försöker bitas, ridläraren menar att han är lite sur idag och jag får hjälp att göra han klar, efter detta får vi rida och det går bra, har en bra känsla när jag åker hem. Tredje gången får jag ytterligare en ny häst och när jag kommer till boxen och öppnar så vänder han rumpan emot mig, då vågar jag inte gå in. Får hjälp av en tjej som lockar han med godis och sätter på grimman för att ta han till en skötplats, när jag då ska gå under "snöret" för att borsta honom sparkar han med framhoven mot mig och visar tydligt att han inte vill att jag ska komma in, jag får hjälp att göra han klar, ridningen gick bra men de känns inte längre kul att åka dit då hästarna inte vill ha mig där och jag känner mig jobbig/dålig som behöver hjälp hela tiden. Vad gör jag för fel?
Jag håller helt med @moster_punk, att ni kanske inte kan varandras språk ännu och därför blir det vajsing i kommunikationen. Du är osäker, de är känsliga för det och blir osäkra osv. Sedan kan det också vara minnen av andra personer som var nya och gjorde någonting som spökar (tex en ponny jag känner blir osäker och irriterad om man som förälder följer med ett barn in och ger en surt snedöga, jag gissar att förälder som följer barn in brukar vara ovana och kanske dra åt sadelgjorden för hårt eller ngt). Att du är en ny människa vet de garanterat.

Sedan kan andra i tråden ha rätt eller fel. Hästarna kanske är allmänt lite irriterade av hantering pga olika människor, eller glada, supergoa och snälla om det är en van människa, i så fall går det över på ett halvår eller så och de slutar sura.

Sedan vid borstning kan man vara uppmärksam på om hästen reagerar surt och byta sätt att borsta eller plats att borsta på (längre tag, kortare tag, mjukare tag, kraftigare tag). Hästen kanske är kittlig just där eller hatar den borsten.

Märkte en sak när jag har hängt med nybörjare att hästar (na på vår ridskola) är ganska förutseende och anpassande. Dvs vissa av dem fixar allting så att det ska bli lätt för den som sköter om dem. Sänker huvudet för tränsning, öppnar munnen, lyfter hovarna osv. Men när nybörjaren går in är den för långsam och inte redo. Tex har inte tränset redo när hen går in. Så hästen sänker huvudet och bereder sig på tränsning och står, och står, och står, och står medan den nya pillar och reder ut ett trassligt träns. Till slut blir det -men strunt i det då! och höjer huvudet igen, sedan när det är redo för tränsning så hjälper hen inte alls till längre. Eller hovarna i otakt, inte hinna ta hoven när den är redo att lyftas. När jag sjasade på ungen till att rappa lite så hamnade de i fas och allting blev lättare.

Det är inte dig personligen.
Du har inte hästspråket än och det märker hästarna på ridskolan så dom testar och ser om dom kan skrämma bort dig.

Du har ingenstans du kan komma och träffa hästar utan att rida?

Tycker det låter tråkigt, varför är inte ridläraren med och visar och pratar lite om hästarna och hur man hanterar dom och vilka olika personligheter dom har?

Hade jag börjat rida nu så hade jag valt en ridskola där man först har teori och lär känna hästarna innan man börjar rida.
Det finns en hel del ridskolor av den typen numera 💕

Kan du prata med ridläraren och be om att få rida en häst som är bra med nybörjare, även vid hanteringen, och kanske få rida samma häst ett tag? Det är ju inte så lätt att som ny komma in och hantera hästar som inte passar för nybörjare.

Samtidigt förstår jag dig. Om hästen inte verkar vara nöjd känns det inte kul att rida. Jag tror dock inte att det är ditt fel, utan som andra redan skrivit, hästen känner att du är osäker, den kanske är otålig eller vad som helst.

Tycker det låter tråkigt, varför är inte ridläraren med och visar och pratar lite om hästarna och hur man hanterar dom och vilka olika personligheter dom har?

Hade jag börjat rida nu så hade jag valt en ridskola där man först har teori och lär känna hästarna innan man börjar rida.
Det finns en hel del ridskolor av den typen numera 💕
Håller med. Så gör vi hos oss. Enbart teori i början för att lära sig att umgås med hästarna, hur man gör iordning etc. Sedan finns det alltid stallvärdinnor eller personal som kan hjälpa till också. Förstår att det sistnämnda kan vara knepigt på små ställen, men desto viktigare med teori i så fall! Även för hästarnas skull.

Är du jag? För jag var i exakt samma situation när jag började rida. Älskade hästar men var svinrädd, särkilt när de blev fyjävla tjuriga när man spände sadelgjorden. Det höll i sig i något år. Jag bytte ridskola till en där hästarna var avsevärt tryggare med nybörjare och började få upp självförtroendet där. Sedan började jag jobba på ridskolan och då var jag tvungen att hantera alla hästar, oavsett om jag var rädd eller inte. När man sedan har självförtroende kommer hästen också lita på att du vet vad du gör. Nu för tiden räcker det för mig att bara lyfta ett finger när en ridskolehäst testar mig och de slutar direkt.

Lycka till! 😄

Känner du någon som har hästar? Tror det varit jättenyttigt för dig att bara borsta och umgås med hästar så du kan träna ditt hästspråk. Morötter är ofta ett vinnande koncept att få hästar att gill en😁.

Känner du någon som har hästar? Tror det varit jättenyttigt för dig att bara borsta och umgås med hästar så du kan träna ditt hästspråk. Morötter är ofta ett vinnande koncept att få hästar att gill en😁.
Ja, fast kanske inte helt lyckat att mata hästarna på ridskolan. ;) Väldigt jobbigt om de blir tiggiga (kan ju förvärra beteendet faktiskt) plus att det blir rätt stora mängder godis de får i sig om alla matar dem. Blir svårkontrollerat vad folk ger hästarna också. Vissa hästar kan ju vara känsliga i magen och så. Meeeen, säkert olika regler för det där på olika ridskolor. :)

Ja, fast kanske inte helt lyckat att mata hästarna på ridskolan. ;) Väldigt jobbigt om de blir tiggiga (kan ju förvärra beteendet faktiskt) plus att det blir rätt stora mängder godis de får i sig om alla matar dem. Blir svårkontrollerat vad folk ger hästarna också. Vissa hästar kan ju vara känsliga i magen och så. Meeeen, säkert olika regler för det där på olika ridskolor. :)
Hehe, Jag klicker tränade min sköthäst (numera MIN häst ahh 😍) i smyg för jag var så jäkla less på hur tiggig han blev när någon gav honom godis. 😅 Att helt enkelt bara inte ge fungerade ju bara tills någon annan unge gav o han började igen. Kanske inte att rek men för mig löste det problemet och han kommer ihåg än! 🤩

Men ofta har ju de flesta ridskolor regler kring vad man får/inte får ge. Brukar ju bli lugnare om eleverna inte får ge i tid och otid. 🙈

Jag säger som övriga, jag skulle försöka hitta något annat ställe ridskola lr privat där hästarna trivs bättre så du kan få upp självförtroendet och lära dig. 😊

”Felet” du gör är att vara osäker. Många hästar tycker inte om osäkra personer. Men det kommer ju bli bättre vartefter du lär dig och blir mindre osäker. Då kommer hästarna också bli trevligare. Det betyder inte att ridskolehästarna vantrivs på sitt jobb, bara att de lärt sig hur de kan styra och ställa med osäkra människor. De flesta hästar som träffar många osäkra ryttare lär sig det.

Jag tänker som de andra att det nog är lite kommunikationsproblem snarare än att de inte gillar dig.
Tänk efter hur du gör/rör dig kring hästen och applicera scenariot på om det var en annan människa (nu i början).

Smyger du in med kroppsspråk som är osäkert och veligt? Tänk att du satt hemma och tittade på tv och så smyger någon in och rör sig osäkert och veligt och liksom "duttar" med dig och pratar osäkert, skrämt flyttar undan om du tittar mot personen eller rör dig mot den - det blir en märklig interaktion, du vill kanske mest att personen ska gå någon gång, du känner dig kanske osäker och irriterad på den andra personen.

Eller går du bara in och börjar borsta? Tänk samma scenario med att du sitter och tittar på tv och så kommer någon och tar tag i dig och drar med dig därifrån utan att ens titta på dig, le, eller visa vänlighet på något sätt - det blir en otrevlig situation där du blir avigt inställd till personen och vill att personen ska gå.

Tänk om personen i stället skulle komma in och säga "Hej X, hur mår du?" (Hej hästen, sträcka fram hand så den får nosa lite) lyssna på vad du säger. Sitta brevid ett tag och prata lite (prata och klappa hästen på halsen en liten stund). Sedan säga "Kom så går vi hit bort och gör något annat" och varsamt tar tag i dig och snällt leder bort dig (grimma på, och leda inte dra i hästen). Det är en trevligare interaktion, och du har kanske inte så mycket emot hur personen är mot dig.

Det tar tid att lära sig hästarnas kroppsspråk, hästarnas kommunikation, och sedan ännu mer tid att lära sig "prata häst tillbaka". Men att till en början föreställa sig att man kommunicerar med en människa brukar jag tipsa osäkra föräldrar och barn om på ridskolan när det är första gången de ska hantera hästen. Läs gärna på lite sedan om hästars kroppspråk och kommunikation, så att du inte förmänskligar hästarna för mycket.

Jag tänker att lära sig att läsa och tyda hästarna är en del av hela grejen, ingen är självsäker och kunnig från början. Och du har varit där 3 gånger, det hade varit konstigt om du hade kunnat allting direkt. Gå in och var öppen för att lära dig och läs böcker om hästbeteenden och hur du kan bemöta dom på olika sätt.

Sen är ridskolehästar tyvärr sådana ibland helt enkelt, det är inte dig dom inte trivs med utan situationen och du kan bara göra det bästa av det.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
490
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
646
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 352
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 593
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar