Varför går inte din häst på bete?

Sv: Varför går inte din häst på bete?

Hej!

Min går inte på bete av flera orsaker.
1. Hon har en hålvägg som vi kämpat med i snart 2 år, den blev bättre förra våren men markant sämre igen på betet.
2. Betet i stallet vi står är ganska blött och lerigt.
3. Pållan funkar inte så bra med andra hästar, de jagar henne gärna så hon springer skorna av sig. Hon kan inte gå utan skor utan att bli jätteöm och jag planerar att rida hela sommaren så ömfotad/tappskor går inte för sig.
4. Pållan får inte bli fet och eftersom vårt bete tar slut rätt fort (vi blev av med en hage och lovade en annan som vi sen inte fått) och det ställs in fri tillgång på hö/silage i hagen kan hon inte gå där.
5. Är det lerigt i hagen behöver pållan komma in och torka upp hoven- som inte får gå i lera. Att hålla på att växla mellan bete och inte känns som en dålig idé med en redan utsatt häst.

Typ så :-)

/Lavinia

Senast ändrad:

Jag funderar, vår häst är uppfödd i Tyskland och har ju då kommit direkt därifrån. Undrar hur mycket hästar är ute/ på bete där överhuvudtaget. Nån som vet?

Varför pratar du inte med säljaren i första hand ? Det handlar ju inte om några problem med hästen utan allmän info så att kolla lär ju knappast stöta på patrull ?

Hej!

De tyska hästar jag "känt" (rena dressyrhästar) har inte gått ute alls. Min kompis som köpt några "tyskar" har fått vänja dem vid hage långsamt då de mest farit runt och varit olyckliga.

Förhoppningsvis är de hästarna undantag.

/Lavinia

Intressant för rent generellt jmf med nederländska hästar är det stor skillnad att generalisera hur de växer upp , men allt är ju relativt ;)

Iallafall så är det också en orsak varför vi tar det varsamt. Ska be vår förmedlare fråga försäljaren.

Mitt dräktiga sto går på kraftigt bete.
Ridhästen går på gräs, men nerbetat och "fattigt", stödfodras med hö. Hon får inte gå på bete för att hon tränas och ska säljas. Blir lätt rund och måste vara i fin kondition om någon vill komma och titta på henne (:

Två är gamla alla fyra är lättfödda. Shettisen har precis kommit ur ett fånganfall efter en hälta. De blir extremt trötta av att bara gå ute 06-21 och jag upplever att de tycker att det är skönt att komma in i sitt svala, insektsfria stall på kvällarna. Två av dem är kallblod, en under inkörning, en i full kondition och jag vill helt enkelt inte att de ska beta gräs dygnet runt. Än så länge går de i sina vinterhagar men nästa vecka släpper jag dem i beteshagen, 2ha. Shettisen får gå i liten skogshage inne i beteshagen.

Dels finns det inte bete i stallet så det räcker, men den ena ponnyn har haft fång och ska således inte gå på bete dygnet runt samt han tappar hull väldigt lätt om inte gräset är väldigt kraftigt och det blir ju som att välkomna fången tillbaka om jag låter han gå på kraftigt bete..

Den andra ponnyn är oerhört lättfödd och släpper jag honom på bete dygnet runt kommer hans ägare garanterat undra vart jag glömde min logiska förmåga. Det räcker med det gräs han får äta på dagarna.

Lättfödd häst som tränas ordentligt året runt. Ser ingen anledning att gå på bete. Går ute dygnet runt dock med hösilage samt beteshage ca 2-3 h/dag. Passar perfekt.

Lättfödd häst som tränas ordentligt året runt. Ser ingen anledning att gå på bete. Går ute dygnet runt dock med hösilage samt beteshage ca 2-3 h/dag. Passar perfekt.

låter väl helt idealiskt. vår häst går bara 4 timmar per dag i sandhage.....
den verkar i och för sig gelt nöjd. har ju inte varit ute mycket alls i Tyskland.
förstås så skulle den ju säkert vara ännu nöjdare i gräshage, men sån har vi inte.

Min går inte på bete dygnet runt särskilt mycket alls. Nu går han på gräs dagtid och sover inne på natten för att inte kunna trycka i sig hur mycket som helst, i nästa stall brukar de vara ute på natten och inne på dagen för att slippa insekterna.

Står den alltså inne 20 Tim om dygnet ? Trodde inte sånt existerade i Finland ha ha;)

Står den alltså inne 20 Tim om dygnet ? Trodde inte sånt existerade i Finland ha ha;)

tyvärr mycket vanligt här. vill man ha heldagshage får man söka sig till de små gårdarna på landet. men jag tror hästen är ok med detta eftersom den inte rastats mycket förr alls. du vet typen som står och huttrar vid grinden om det regnar lite eller är under 0 grader.

*kl*

Min häst som hade en släng fång förra sommaren har gått på bete ett par veckor. Nu i dag så tyckte jag hans mankam hade svullnat upp så nu blir det box om nätterna och hage + betesreducerare om dagarna.

Min gick ner så otroligt mycket i vikt förra året när hon gick på bete så därför fick hon vara kvar hemma i stallet i år. Dessutom vill jag hålla igång henne nu under sommaren då hon hade en riktigt lång vinter/vår vila pga skada.

Men vi har ordentligt med gräs sommarhagarna så hon går på bete på dagen men sover inne på natten :)

*KL*

En insulinresistent, en tjockis - båda fd fångisar. Så inget bete för dem. Unghingsten är i utmärkt hull och bör så förbli, så han får gå del av dag på bete och resten i gräsfri hage. (Det serveras grovfoder i den gräsfria hagen såklart)

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
972
Senast: Fiorano
·
Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
408
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur