Varför går inte din häst på bete?

Sv: Varför går inte din häst på bete?

Mina går i beteshagar (ca 1 ha per 2 hästar), men inte ute dygnet runt. Vi har valt det så eftersom det är dels tävlingshästar som rids och tränas hela tiden i stort sett men även att de har andra orsaker som gör att det är bäst så.
Två blir lätt feta, en är gammal och orkar inte vara ute dygnet runt, en tål inte insekter och behöver därför vara inne nattetid då vi inte bor vid stallet och kan ta in när det är somn värst vid gryning o skymning.

Min blir lätt fet och ska tränas och tävlas hela sommarhalvåret. Och själv trivs jag inte ute på bete utan stall och diverse (är väldigt hemmakär!). Så han går hemma i gräshage med gräsmattekort gräs och går ute dygner runt maj-sep. Så han lider då rakt inte, håller sig fit och jag trivs att vara kvar hemma.

vi fick ju vår nya häst på våren. den fick genast ett sår som blev lymfangit. den har hittills gått ensam i rasthage, med andra likasinnade som grannar.
vi har nog inte ens tänkt tanken ännu i sommar, att vi skulle våga släppa ihop den med andra i stor gräshage......detta är alltså en tävlingshäst, halvblod som importerats utomlands ifrån. är rädd att den igen skadar sig och hamnar att stå sjuk/halt hela tävlingssäsongen.

Min ena går på bete dygnet runt. Hon rids och tränas så gott som dagligen, hon ska bli min nya tävlingshäst. Hon har visserligen rätt lätt att lägga på sig men hittills verkar det gå bra.

Min andra däremot går just nu i en liten hage utan någonting. Han fick "fångkänning", trodde jag. Men det var bara en liten hovböld som tur väl var! Men jag blev livrädd så han går som sällskap till en annan fånghäst.

Våra går på gräs 07-20 . Inne natt . Vi har hästar i träning och tävling . Några hopsläpp pysslar vi inte med för sommarsäsongen , hästarna går med samma kompis/kompisar som övriga året . Har inte haft en enda hagrelaterad skada på minst 7 år .

Min går inte på bete just nu för att alla andra i stallet ska inte gå på bete då det är fång benägna raser och 2 redan har fång.
Vi har helt enkelt för bra bete för dem.

Men nu har vi ändå hittat en lösning så min häst kommer att få gå på bete dygnet runt och hennes hagkompis får gå på bete halva dygnet och får en liten minihage bredvid att gå i nattetid så hon förhoppningsvis inte blir alltför fet.

Min häst är också tävlingshäst men jag vill att hon går på bete då hon mår bra av det.

Jag tävlar regelbundet och har en lättfödd madam. Går ute i hage med lagom bete för henne, ungefär 9-10h per dag. Mycket för tävlingshästar tycker jag :D

Jag har några som går på bete dygnet runt, två till ska iväg på lördag.
Några vågar jag inte släppa eftersom det finns häst i hagarna bredvid (vilken överraskning:p) och det blev bråk över staket förra året med skada som följd. Fyra av mina är bråkstakar och flyttas alltså inte till beteshagen.
Ett par av mina har eksem och ska in på natten.
Några ska tränas ganska intensivt men kommer antagligen att få några veckors semester då de också flyttas till ett bete (tre-fyra veckor, lite beroende på betesmängden hos den som äger bete).
En åker på bete så fort staketet till den beteshagen är klart (tillhör en kompis).

Detta ser rörigt ut. Sammanfattningsvis: fyra på bete i min hage nu, två åker i slutet av veckan. En är på bete hos en granne sedan några veckor tillbaka. En åker till en annan granne/kompis när de har byggt sin hage, ytterligare en eller två åker möjligen till sistnämnda betet senare under sommaren.

Resten är hemma, pga personlighetsskäl, eksem eller träningsskäl.

Fångrisk, lilla ponnyn som nu är nerbantad rejält sen jag köpte henne hade förra sommaren en släng av vad vi misstänker är fång - inte konstaterat av veterinären. får bara beta för hand i ca 30min/dag.

Stora hästen som är en olycksfågel och under igångsättning (igen) får hålla henne sällskap men det känns ganska lungt för mattes nerver ;) - men hon får gå i gräshage ensam ca 3-4h om dagen och hade iof kunnat gå på bete men jag vill helst ha igång henne fullt innan jag släpper ihop henne med andra hästar så det känns ganska bra att minimera risken att få henne i sjukhage igen - *ta i trä*.

Hästen måste få komma in på natten pga eksem.

Har henne uppstallad på en ridskola med små rasthagar. De flesta inackorderade släpper sina hästar på bete under sommaren, men eftersom det är så svårt att få tag på ett ställe som har ordentliga beteshagar med stall så flyttar vi helt enkelt till ett stall med ngt större hagar sommartid.

Våra går på gräs 07-20 . Inne natt . Vi har hästar i träning och tävling . Några hopsläpp pysslar vi inte med för sommarsäsongen , hästarna går med samma kompis/kompisar som övriga året . Har inte haft en enda hagrelaterad skada på minst 7 år .

Vi har också slutat blanda flockar. Varje flock får en egen sommarhage. Lugnt och fint. Utom ett sto som fått föl fick gå över till en flock med ett annat föl.

Våra går endast dagtid på bete. Vi har lite för lite bete för våra hästar så det skulle inte räcka för att gå dygnet runt. De går i sin vanliga hage nattetid. De får alltså frukost och kvällshö, sedan käkar de gräs på dagen :)

Min går inte på bete pga att han har eksem och inte blir insläppt i ligghallen av de andra. Dessutom är han extremt lättfödd...

Har en ettåring som går på bete, två vuxna ponnys som går i rasthage med minimal mängd gräs och stödutfodras. Varför? För att jag är rädd om mina hästar. Vill inte ha övervikt på dem och allt som kan följa med det.

Min går inte på dygnet runt-bete, pga åldersskäl, svår att hålla i hull då hon är lågrangad och hela tiden vallas från favoritmatplatsen, inte får stå still o vila eller ligga o vila vid behov. Så hon behöver sin egen nattid på box, med fritt på hö, extrafoder, samt varm och torr bädd.

De går ute ca 8-21 och kan tas in en timme eller två vid behov pga hällregn, eller riktigt varmt, för att sen släppas ut igen.

Min har haft fång för några år sedan. Går i gräshage med inte så kraftigt gräs dygnet runt, men hålls igång och rids också. I mitt fall önskar jag att han kunde gå upp lite i vikt, men det verkar näst intill omöjligt för tillfället.

Blir fet och på tok för trött. Han mår bättre av att inte gå på bete helt enkelt. Piggare, gladare :)

Det låter ju optimalt. Vi ska också eventuellt fundera på att sätta ihop vårt sto med en annan vid tillfälle. Och om de är vana med varann så funkar det kanske med bete ihop sen. Problemet är ju att vi har häst på ridskolestall, så det finns inte så jättemånga beteshagar, och att då få en egen för bara två, vet jag ej hur det lyckas.

Mina hästar går aldrig ute dygnet runt, så i den förstånd är det aldrig "på bete", även om de är i stora gräshagar (året runt).

Numera går den ena inte på gräs alls pga fångrisk (han har PPID).

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
972
Senast: Fiorano
·
Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
408
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka