Varför fortfarande svullen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

MsSleepalot

Trådstartare
Min 2 årshingst är svullen lite ovanför kotan på höger bakben och har varit det drygt 2 veckor nu.

Lite fakta om skador på senaste tiden:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=747296

Veterinär var hit tisdag för snart 2 veckor sen för han hade feber och åt inget. Så han fick medicin mot det, men på fredag var han fortfarande inte bättre så då kom en annan veterinär ut och då hade han fått fel medicin så då fick han pencillin och antiinflammatoriskt.
Veterinär trodde att febern kunde bero på någon inflammation i benet, men sa inget mer om svullnaden....

Han är inte halt och mår just nu kanon!

Har tagit lite bilder också:
http://i33.photobucket.com/albums/d71/sny111/DSC00095.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d71/sny111/DSC00092.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d71/sny111/DSC00097.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d71/sny111/DSC00096.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d71/sny111/DSC00094.jpg

Kan det bero på något från det där han blivit sydd? För det kan väl inte vara något vrickning då skulle han väl haltat och så hade svullnaden gått ner?
Vad tror ni?:confused:

Sv: Varför fortfarande svullen?

jag misstänker en griffelbens skada.
känner en tjej vars häst såg ut så där i nästan 2 veckor, vi åkte till kliniken och då var griffelbenet av. så om jag vore du skulle jag lasta och åka iväg på en röntgen.
Lycka till!!

Svårt att säga exakt, men den kan ju tex. ha blivit sparkad.

Kan vara lymfangit... såg några sår på andra bakbenet så det kan mycket väl finnas något litet sår även på det svullna benet, som nå goa bakterier kan ha tagit sig in i.
Blir svullnaden mindre om han rör sig? tex om du tar han på en promenad. Svullnaden brukar bli mindre vid rörelse om det är lymfangit
Är han varm?

Tycker du ska ta kontakt med veterinären igen och rådfråga.

Fast lymfangit brukar ju vara lite mer jämn över hela benet, detta är ju en rätt stor svullnad ovanför kotan...

Jag hade kört och röntgat hästen.

//E

Han är inte varm och nej svullnaden går inte ner om han rör på sig. Inte halt alls heller.

Men jag ringer till veterinär imorn och hör och då blir det nog röntgen...

Om det skulle vara griffelbensskada, vad gör dom då åt det?

(Fy vad jag är lessen, har nyss fått en räkning på nästan 5000 och då fick han fel medicin:cry: kommer en till också på ca 1400:cry: Varför har jag sån här otur?)

Har ingen aning om vad det kan vara men hade röntgat.

Angående den veterinären som gav fel medicin.. Borde du verkligen behöva betala för det? Tycker du ska kolla upp det, vet själv inte hur det funkar. Men tycker inte man ska behöva betala för felmediciering?

Ska ringa försäkringsbolaget idag och höra om det...

Men om det skulle vara en griffelbensskada, vad gör veterinären åt det? Blir det operation, medicin, vila eller annat?

vad jag har hört så brukar det väl läka av sig själv,men att det blir sjukhage ett tag,sen lång vila efter det,men att han kan gå med dom andra i hagen iallafall...

En liten fråga: Kan griffelbenet vara av och hästen haltar inte?

mvh

Passa på att ultaljuda också senorna..dom kan vara haltfria vid gaffelband/böjseneskador....oftast är dom kraftigt halta akut men det kan gå över på ett par dagar och man tror att allt är ok...

Lägg på zinkaband och se om svullnaden inte går ner, det brukar vara svårt att ultraljuda när benet är svullet, om det var griffelbenet så borde benet vara svullet ända upp till hasen( på bilden ser det ut som att den slutar strax nedanför hasen)

Okej tack för ditt svar!

Han har inte heller varit kraftigt halt, knappt halt alls öht. Men feber har han haft men kan det ha berott på det?

Och jag vet inte om jag har råd att röntga/ultraljuda honom denna månaden efter denna jätteräkning:cry: Han får gå ensam i en lite hage sålänge... Vad är zinkband och var får man tag på det?

Nej svullnaden går inte ända upp till hasen, den är endast stax ovanför kotan ca 8cm lång.

ok, zinkaband kan du köpa på apoteket eller om du har en travshop i närheten..zinkaband eller zinklimbinda heter det, det är som ett bandage/gasbinda som är kletigt...du låter det sitta på 3-4 dagar och det stelnar till lite grann + att det drar ur svullnaden..sätt ett vanligt bandage över.

Är det verkligen kletigt? det är inte ett sånt linda som är självhäftande du menar då? Blå, röd färg vet jag det finns.

Sen vet jag det finns gipsbinda men den doppar man ju i vatten...

Är det nån av dom du menar?

Nej , ingen av dom ..fråga efter zinkaband eller zinklimbinda så får du rätt sort :D

Säker på att det inte är lymfangit?

Läste lite om det och att det kom från bakterier från ett annat sår (?) och han har blivit sydd 28stygn på utsidan av hasen på samma ben den 6e januari. Det sprack upp bredvid stygnen och där bildades svallkött vi fick nån sorts vätska vi skulle dutta på så det försvann.

Efter ca en månad, början på februari fick han börja gå ut i hagen. Då var han ju så pigg så han tog ut sig några gånger*suck* och en gång hade han hoppat ut genom ett smalare trästaket och haltade lite dagen efter så då fick han stå inne igen tills han inte haltade mer. Då kom svullnaden ovanför kotan. Han var inte halt mer och jag trodde bergis att svullnaden skulle gå ner eftersom han inte var halt eller någonting. Frisk i övrigt.

För 2 veckor sen fick han hög feber (41gr) och vet. kom och han fick antiinflammatoriskt och pencillin som han fick sista dosen i fredags. Nu är han pigg igen och fortfarande inte halt. Men svullnaden är kvar...

kan han ha slagit i något när han tog sig ut och slog i staketet tror ni? Skada i griffelbenet? Eller kan det vara lymfangit? I och med att han haft det stora såret på samma ben?

Ska ringa veterinär och rådfråga efter jobbet idag...

oj då, jag hade inte läst historian bakom allt detta :o ...troligtvis är det nåt från den tidigare skadan då....Jag skulle ge hästen Bufo Rana ( ett homopatiskt medel för just lymfangit) Det skadar iallafall inte och det värsta som kan hända är ju att hästen blir bra :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 533
Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
8 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat