Varför fortfarande svullen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför fortfarande svullen?

Om du fortfarande inte vet orsaken till svullnaden hade jag åkt o röntgat!
Det är omöjligt att gissa sig fram till vad det skulle kunna vara...

Kan ju vara en lös benbit till exempel och eftersom hästen är svullen så kan du säkert operera ut den på försäkringen om det skulle vara det...

du söker på dcg på goggle och beställare via mail, kostar ca 60 kr för en burk du kan ha i "evigheter" + frakt och pf avgift
beställ piller och styrka D30

I mina ögon ser det ut som typisk lymfangit. Bra sätt att dra ner svullnden på det är att lägga ett jodförband. Lymfangit behöver inte inkludera hela benet som någon skrev utan kan se ut precis så där.

Problemet med rejäla svullnader av detta slaget är att de så att säga töjer ut huden vilket gör att det lätt uppstår nya svullnader. Det tar även tid för sådana här saker att svälla av. Dränk en padd i VÄL utspädd jodlösning och linda på över natten. Är det lymfangit brukar svullnaden i sådana falla gå ner rejält över natten med jod-bandaget.

*kl*

Är det bara jag som tagit ut vet. och fått penecillin vid lymfangit?

Efterhand har jag lärt mig att lägga alsolspritomslag så fort hon kommer in med ett sår, storlek spelar ingen roll. Men har det börjat svullna så är det bara att ta ut vet. direkt för min del, annars ger sig inte svullnaden. Fast det kanske bara gäller min häst?

Ska ringa försäkringsbolaget idag och höra om det...

Men om det skulle vara en griffelbensskada, vad gör veterinären åt det? Blir det operation, medicin, vila eller annat?

Är griffelbenet av beror det lite lite på hur det ser ut om dom opererar eller inte... min häst fick sitt griffelben avslaget och där var dom tvungna till att operera då det låg väldigt illa till.. Tyvärr blev hon inte riktigt bra trots 4 månaders boxvila så nu går hon som sällskapshäst...

*kl*

Efterhand har jag lärt mig att lägga alsolspritomslag så fort hon kommer in med ett sår, storlek spelar ingen roll. Men har det börjat svullna så är det bara att ta ut vet. direkt för min del, annars ger sig inte svullnaden. Fast det kanske bara gäller min häst?

Jag kan ju säga att pencillin inte gör ett skit för min lymfangithäst... Det enda som hittills har hjälpt är utevistelse och Djävulsklo.

Men nu har ju min häst gått med det hela hösten och har extremt lätt för att få det.

//E

Kan du inte få räkningen på faktura?? Jag hade nog inte låtit honom gå sådär, risken är att det blir ännu dyrare i slutänden...

//E

Kan du inte få räkningen på faktura?? Jag hade nog inte låtit honom gå sådär, risken är att det blir ännu dyrare i slutänden...

//E

Försökter inga vet. idag när jag kommit hem från jobbet men det var lönlöst, bara en massa telesvarare. Så imorn bitti ringer jag och hör så fixar jag tid för röntgen så fort som möjligt! Kan ju hoppas man får den räkningen på samma självrisk som nyss också:cool:

Kan ju hoppas man får den räkningen på samma självrisk som nyss också:cool:

Deflesta större försäkringsbolag har ju 125(120) dagar innan det blir en ny försäkringsperiod. Under denna tid behöver du inte betala någon ny självrisk.

*kl*

Fick penecillin till tanten när hon hade lymfangit men det hjälpte knappt, kostade bara en massa pengar. Lymfangit e ju relativt ofarligt även om hästen är svullen o det ser tråkigt ut. Det jag oftast fått ordinerat och alltid gjort med lymfangit e motion och ev jodförband. Men det bästa är motion och massa utevistelse.

Är det första gången man råkar ut för det så kontakt med en veterinär är aldrig fel.

Vi har fått tid på tisdag kl 13 på Atg kliniken för undersökning och röntgen:bump:

Synd det inte fanns tid tidigare...

Min häst är svullen på båda bak (varken varm eller halt o.s.v) Det går i "perioder" med svullnaden, men värst är det om han har fått röra för lite på sig eller fått för mycket kraftfoder? Har du kollat fodret? Jag har hört att en del hästar kan få knutor/ svälla på olika delar av kroppen om det är för kraftig mat eller nåt dom inte tål.

Det har inte hjälpt att linda benen, då blir svullnaden bara hårdare, men prova Back on track bandageunderlägg i nån vecka :idea: Dom är inte direkt billiga, så du kanske kan låna av nån du känner?

Lycka till :bow:

Lymfangit e ju relativt ofarligt även om hästen är svullen o det ser tråkigt ut. Det jag oftast fått ordinerat och alltid gjort med lymfangit e motion och ev jodförband. Men det bästa är motion och massa utevistelse.
.

Ja, inte skulle jag vilja ha en häst med kronisk lymfangit...
Självklart är rörelse det viktigaste!
Det tycker jag fö. vet. har börjat ordinera vid allt fler skador och det tycker jag är bra :)
Sålänge det inte är ett brott eller ngt. i den stilen då..

åhh,tror du man får följa??? :o fasst jag vet inte hur jag ska komma dit då..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 533
Hästvård I måndags messade stallägaren mig och berättade att min åring hade en liten bula uppe på halsen nära ganaschen. Han var inte öm och inte...
2
Svar
29
· Visningar
8 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat