Varför fleecefodrat?

Molle__

Trådstartare
Sitter här och gottar mig i att fönstershoppa täcken och när jag kollar på utetäcken så kommer det om & om igen täcken med fleecefoder (alltså det som är närmast hästen är fleece), och jag förstår in varför.
Är dessa regntäcken till för klippta hästar eller är det till för att värma hästen från det kalla regnet?
Men kan man inte lika gärna köpa ett lättare fodrat täcke eller bara lägga ett fleecetäcke under regntäcket, blir det inte samma resultat då?

Sv: Varför fleecefodrat?

Jag skulle aldrig lägga ett fleecetäcke närmast en klippt häst... Pälsen blir otroligt ful och står rätt ut från kroppen när den är typ 1 v nyklippt... Sedan blir den lite risig... pälsen alltså... Tjock fleece är bättre m,en den är inte lika bra mot en riktigt blöt häst...
Jag tror att man har det för att kunna lägga på utetäcket direkt efter ridning även om hästen är svettig. Naturligtvis kan du lika gärna ha ett löst under- det är ju desssutom mycket enklare att tvätta då... Det fastnar ju en hel del hår i dessa täcken.

Jag älskar nylontäcken på insidan. Då köper jag hellre ett med fyllning och slipper alla problem.

Fördelen med fleecefodrat är väll att det är väldigt bra allväderstäcken egentligen. En normal häst behöver i princip bara ha ett fleecefodrat regntäcke och sen så klarar den sig. Om man säger så här, vid regn t.ex. på sommaren så är det ju okej med ett helt ofodrat regntäcke , men det kryper ner lite i graderna så reser en otäckad häst pälsen för att stå emot kylan bättre , det kan inte en häst med täcke göra. Därför kan det vara bra att ersätta detta med t.ex. ett fleecefoder. Har man dessutom ridit hästen och den är lite svettig så är det ju utmärkt att lägga på sin häst ett fleecefodrat täcke med bra andas egenskaper.

Sedan är det kanske inte så praktiskt med hästhåren som fatnar på insidan, men i övrigt är det väldigt bra täcken.

Hoppas jag inte beskrev allt för luddigt :o . och att du förstår på ett ungefär vad jag menar, annars har hippson en mycket intressant artikel om just det här med att täcka hästar . Rekommenderas varmt att läsa den.

Tack för svaren! :bow: Jag förstår vad ni båda skriver. Blev bara så konfunderad av alla dessa täcken utan en anda bra förklaring varför man skulle använda dom.

Jag vill alltid ha täcken med fleece närmast hästen, både på regn och vintertäcken. Mina hästar går på lösdrift ocg jag vill kunna lägga utetäcket på en svettig häst och släppa ut dem direkt, även om det regnar lite. Har visserligen en box för "tork-ändamål", men mitt sto hatar att stå inne samt att jag anser att musklerna ska röra på sig efter en ansträngning och inte stå stilla och stelna till! Ett löst fleecetäcke halkar bara bakåt och trycker på bogen då de är lite elastiskt...

Jag vill alltid ha täcken med fleece närmast hästen, både på regn och vintertäcken. Mina hästar går på lösdrift ocg jag vill kunna lägga utetäcket på en svettig häst och släppa ut dem direkt, även om det regnar lite. Har visserligen en box för "tork-ändamål", men mitt sto hatar att stå inne samt att jag anser att musklerna ska röra på sig efter en ansträngning och inte stå stilla och stelna till! Ett löst fleecetäcke halkar bara bakåt och trycker på bogen då de är lite elastiskt...

Av precis samma anledning har jag täcken med fleece i till min nordis :bow: Funkar faktiskt utmärkt för ändamålet :)
Fast min går inte på lösdrift men är ute väldigt mycket och vi har kallstall.

Jag har tre stycken såna täcken :angel: :D

Precis som Cactuspower skriver så är helt ofodrade regntäcken egentligen kallare än att inte ha nåt täcke alls, eftersom hästen då inte kan resa pälsen för att hålla värmen.

Det första täcket jag använder på sensommar/höst är ett fleecefodrat regntäcke, regnar det och det är för varmt för det så får hon vara utan. Har helt slutat med bara ofodrade.

Däremot har jag inga problem att ha ett fleecetäcke under och sen ofodrat regntäcke över, men jag har en ganska stillsam häst också.

men man kan ju istället ha ett regntäcke med 100g vaddering och glatt nyloninsida. mkt mer praktisk och värmer lika bra.

jag är så trött på alla täcken som inte har glatt tyg, tvättade precis mina jersey cooler-täcken och det ena är nu royalblåttmelerad - fullt med vita hår!! :eek:

Fast jag har fått för mig att glansiga tyg känns kallare än mjuka (typ fleece eller annat). Men det är nog mest en fix idé, jag vill tex inte ha glansigt innertyg i min vinterjacka heller, fleece är mycket varmare. :D Alla lösa hårstrån som fastnar är en klar nackdel, men det är väl sånt man får ta då. :p

Jag skulle aldrig lägga ett fleecetäcke närmast en klippt häst... Pälsen blir otroligt ful och står rätt ut från kroppen när den är typ 1 v nyklippt... Sedan blir den lite risig... pälsen alltså... Tjock fleece är bättre m,en den är inte lika bra mot en riktigt blöt häst...

Detdär stämde in in ngnstans på min häst.
Han har haft fleece på sig närmast kroppen på nätterna sen han klipptes, och på de mildaste dagarna i fleecefodrat regntäcke. Inga problem alls med pälsen, den är jättefin!

Jag använder alltid fleece som svett täcke, alltså vanligt enkelt fleece. Men då har man ju inte på det så länge utan kanske en timme efter ridtur när hästen står kvar inne när den är svettig. Är väldigt bra för svetten lägger sig utpå fleecen, därimot köpte jag i förra året ett tjockt vintertäcke med fleece närmast hästen:eek: det ser ut som att en hel häst päls sitter i täcket. Helt vit i hela fodret som man för hand får SLITA loss om det skall bort!
Nej inge praktisk med fleece foder, skall vara glansigt med fyllning mellan istället:bow: Men jag har inte heller märkt att pälsen blir ful, utan mer att det är opraktiskt.

Senast ändrad av en moderator:

Är det ingen som har problem med att hästen blir statisk? Jag kan inte använde fleecetäcken på den lilla ponnyn för hon får så mycket stötar. Det går bättre nu än när vi köpte henne dock, då var hon helklippt, vi spårklipper henne bara.

Blir det samma resultat om man använder ett lättare fodrat (icke fleece) täcke? Står i många beskrivningar att fleecen hjälper till att "andas", men täcken andas väl utan fleece?

Tack för alla svar föresten!:)

Blir det samma resultat om man använder ett lättare fodrat (icke fleece) täcke? Står i många beskrivningar att fleecen hjälper till att "andas", men täcken andas väl utan fleece?

Fleece, som i sig, som material, andas "extra bra" skapar ett extra skikt, fodermässigt i täcket, som ytterligare bidrar till att transportera fukt.

allmänt som kommentar i tråden: blir så GLAD att läsa alla kunniga och insatta svar! sällan man ser det i täckestrådarna, här har ni koll vill jag lova :bow:

ang. fleece olämpligt på klippta hästar så ja - till viss del - om täckets passform är dålig så hakar fleecen fast i de klippta håren och "drar". Tex om täcket har en tendens att halka bakåt....det blir obehagligt och kan orsaka skav på hästen. Om täcket passar och sitter som det ska, är det inget problem dock alls.

Är det ingen som har problem med att hästen blir statisk? Jag kan inte använde fleecetäcken på den lilla ponnyn för hon får så mycket stötar. Det går bättre nu än när vi köpte henne dock, då var hon helklippt, vi spårklipper henne bara.

Blir den statisk även om du tvättat täcket med sköljmedel? Jag har aldrig mött problemet, så jag undrar. Däremot blir ju pälsen statisk utav nylonborstar på vintern, så då använder jag naturborst. Beror väl på att luften är så torr periodvis på vintern.

Jag vill helst att ett regntäcke ska vara fodrat med något, inte nylonfoder men fleece eller bomull för att hästen inte ska bli så kall när det just regnar.

det kryper ner lite i graderna så reser en otäckad häst pälsen för att stå emot kylan bättre , det kan inte en häst med täcke göra. Därför kan det vara bra att ersätta detta med t.ex. ett fleecefoder. Har man dessutom ridit hästen och den är lite svettig så är det ju utmärkt att lägga på sin häst ett fleecefodrat täcke med bra andas egenskaper.
:bow:

Mina regntäcken är fleecefodrade och dem är superbra, håller värmen mkt bra, de andra tunna täckena blir för kalla, är hästen lite åt fullblodshållet i pälsen är det lätt att de blir ömma i ryggen med ett ofodrat regntäcke;)

Du skall nog ha något sorts mellan lager även om det inte är fleece, har svårt att tänka mig att bara "ytterskicket" direkt på hästen skulle bli bra.(har för den delen aldrig sett ett regntäcke utan något sorts foder) Bättre med ett mellan lager så luft kan finnas mellan.

Fast jag måste ha en häst med väldigt konstig päls, för hans fleeceinsidor är aldrig speciellt håriga heller:p
Jag har faktiskt aldrig tänkt på det.
Visst, lite hår fastnar väl men... nä, inte spec mkt:D

Statiskt har det heller aldrig blivit, ibland har det blivit så av syntetborstar dock så jag använder bara borstar av naturmaterial.
Men inte av täckena, nej:p

Har jag en knashäst?

Fast jag måste ha en häst med väldigt konstig päls, för hans fleeceinsidor är aldrig speciellt håriga heller:p
Jag har faktiskt aldrig tänkt på det.
Visst, lite hår fastnar väl men... nä, inte spec mkt:D

Statiskt har det heller aldrig blivit, ibland har det blivit så av syntetborstar dock så jag använder bara borstar av naturmaterial.
Men inte av täckena, nej:p

Har jag en knashäst?

Japp, helt knas.:rofl: Förmodligen ingen häst utan en chinese Crest (naken hund):rofl:

Nej men du har säkert en helklippt häst:idea:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 604
Senast: Stergo
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 580
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 380
Senast: fejko
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 803
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka