Varför finns det inga skinnskodda ridbyxor längre?

L

Lethal

Nu för tiden är det nästan helt omöjligt att hitta riktiga skinnskodda ridbyxor. Någon som vet varför?
Jag tycker de skinnskodda är helt överlägsna de med annat material.
Förut hade jag syntetsadel och då tyckte jag det var helt ok med ridbyxor utan äkta skinn. Men nu när jag har lädersadel verkar det vara helt omöjligt att få tag i skinnskodda ridbyxor. Om man mot förmodan hittar ett par skinnskodda byxor så är de så höga i midjan att de når upp till brösten. :confused:

Jag utgår från att tillverkarna helt enkelt är för snåla, skinnskoddabyxor är dyrare att tillverka och sedan håller de väl för länge.
Priserna har de konstigt nog behållt på samma höga nivå... :smirk:

Jag tycker också det är konstigt att priserna är samma och ofta tilloch med högre? :confused:

*drömmer om sina första*, dom var med riktigt skinn och hade tyg under skinnet :love:. Jag bytte skinn 1 gång innan jag fick göra mig av med dom :bow:.

Svar på:

har inte euorostar skinnskodda längre?
Eurostar og Pikeur har fremdeles ekte skinn i sine bukser. Men enig.. Mye dårlig kunstskinn. Har en bukse med kunstskinn, og den ble nuppete i "skinnet" etter første gang jeg hadde brukt den.

Vad dåligt eftersom Eurostar och pikeur är två dyra märken så borde konstskinnet ha bättre kvalité än att dom nopprar sig första gången :mad:

kan rekommendera den svenska ridbyxan Draco

har ett par marinblåa manchester med riktig skinnskoning

underbara

Jag har ett par helskodda från carlskrona som faktiskt håller super fast det är konstskinn.

Köpte ett par på mountainhorse för två år sedan och det gör jag aldrig om... helt noppiga efter två månader och efter ett år fanns det ingen elasticitet kvar i stort sett.

Har ett par skinnskodda som hållit hur många år som helst fast de är ju inte så roliga efter tvätt...

/Hanna

Jag vet! Eftersom det både är dyrt och svårt att sköta (lädret spricker, blir hårt, och är svårt att tvätta) så har man istället ett material som heter clarino. Detta material tål tvättmaskin 30 grader och är mycket tåligt. Samma grepp i sadeln alltså, men lättare att tvätta! :banana:

jag har pikuer är iofs konstskinn,, men dom har varit jättebra och sköna,, har flera par =)

men sen har jag haft cavallo oxå,, tror att det var riktigt skin på dom, och de är också väldigt sköna..

Mina superhärliga helskodda (med äkta skinn) ridbyxor
går alldeles utmärkt att tvätta i maskin i 30 grader.
Köpte dom -95, tror det är Eurostar.

Jag tycker precis tvärtom! Mina mh har inte blivit noppriga i skoningen (och hållt bättre i färg) än min carlskrona (som numer är lila).

Samma grepp i sadeln? Knappast!
Clarino har i princip inget grepp jämfört med äkta skinn.
Skinnridbyxor blir inte hårda om man tvättar dem rätt och inte tvättar dem för ofta. Jag har ett par som jag haft i mer än 10 år nu.

Ja, skinnskodda byxor är helt oöverträffbara.

Undrar också varför de flesta slutat tillverka byxor med riktigt skinn i och istället insisterar med clarino och konstskinn och allt vad det heter :confused:

Antagligen så är jag inskränkt, men konstskinn och riktigt skinn kan knappast jämföras! Hade mina första skinnskodda i 10 år innan tyget gav upp. Skinnet sydde vi på ett par andra byxor och de funkar än idag!
För övrigt har jag bara äkta skinnskodda ridbyxor, Eurostar som är helt underbara trots dagligt användande, och ett par från Drako som kan anses vara helt okey men ändå mycket bättre än konstskinn.

Man får INTE samma grepp med clarino som med riktigt skinn, tycker tom att clarino blir lite halt ibland :crazy: och jag använder mina ridbyxor oavsett om jag rider i lädersadel, syntetsadel eller barbacka.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: Squie
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 811
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 123
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 608
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar