Varför får man hovböld

L

leva11

Hej nu undar jag varför hästen får hovböld?
Förra gången min hovslagare va hit så frågade han om hästen hade varitt hallt NEJ sa jag för det har hon ej varit , jo för han undrade som hon hadde en liten hovböld i höger fram hov men det va ingen fara sa han så det va ju bra.
dem kunde få det om dem har trampat i något sa han,
I dag va han hit och skodde mitt sto i gen och då frågade han i gen om hon hadde varitt halt nej sa jag i gen, Men däremot har hon stått och vilat och små sparkat på höger bak när hon har varit i hagen inte varje dag men i bland har hon gjort det, och nu visade det sig att hon hadde en liten hovböld på den högra bakfoten foten.
Nu undrar jag om det fins någon med erfarenhet av hovböld?
är det någon som har några förslag varför hästen kan få hovbölder hon har ju inte haft det för
konstigt på samma sida med tycker jag
kramiz från en funderare;)

Sv: Varför får man hovböld

Oftast har de trampat hål på sulan och fått upp bakterier. Exvis vass sten. Även sömstick kan orsaka hovböld.

Det blir som blåmärken i hoven,tex om dom kliver på en vass sten,
Kan även bli av sömstick då det kan bli kvar baciller i hornet som växer till sig av värmen.Du vet hur ont det kan göra om man skadar en nagel,
det är samma sak för hästarnas hovar fast lite värre .
Det kan även bli om dom går tex med snösulor på våren för länge,
då det kommer sand/grus mellan hoven och skon.

Just hovböld kallas det när hästen har en inflammation i läderhuden som skapar varbildning. Utan varbildning kallas det endast läderhudsinflammation. Läderhudsinflammationen uppkommer oftast pga stötar från hårt underlag, felbelastning eller en sko som ligger an mot och skapar tryck på sulan.
Hovbölden (alltså läderhudsinflammation med varbildning) uppkommer då det har kommit in bakterier i läderhuden, tex. spiktramp, att man har verkat hål på sulan eller annat.

inflammationen kan vara ytlig eller djup. Din häst har säkert haft en ytlig sådan eftersom hon inte har reagerat. En djupare inflammation leder annars till hälta av olika grad, med puls och värme över inflammationen och oftast svullnad i benet..

Är du HELT säker på att du ser och känner en mindre hälta på en häst?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 839
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar